بایگانی‌ها

داستانی تازه از جنگ جهانی دوم/درباره «از طرف هیلده با عشق»

‍ ▪️فیلم جدید آندریاس درسن، «از طرف هیلده با عشق/From Hilde, With Love» با واکنش گرمی از سوی روزنامه‌نگاران در کنفرانس مطبوعاتی روبرو شد و بسیاری از حاضران در جلسه اشاره داشتند که فیلم آن‌ها را احساساتی کرد و اشک به چشمان‌شان آورد.
«از طرف هیلده، با عشق» پنجمین حضور درسن در بخش مسابقه برلیناله است. داستان در آلمان سال 1942 اتفاق می‌افتد و براساس ماجرای اعضای نهضت مقاومت ضد نازی ارکستر سرخ است. دو سال پیش آندریاس درسن فیلم «ربیعه کورناز علیه جورج دابلیو بوش» را در بخش مسابقه برلیناله داشت که در مراسم اختتامیه برنده جایزه شد.

درسن، کارگردان آلمانی به رسانه‌ها در کنفرانس مطبوعاتی گفت که جذب عنصر «انسانی» داستان و شخصیت هیلده کوپی شد که از نگاه درسن «زنی بسیار جسور و شایسته» بود. فیلمنامه‌نویس «از طرف هیلده با عشق»، لایلا استیلر، به صحبت‌های درسن افزود:« هیلده انسانی بسیار حساس و شاید در زمانه خودش بی‌نهایت حساس بود. او اعمال قهرمانانه‌ی را انجام داد، اما به دلیل نجابتش برای هیلده امری عادی بود.» درسن و استیلر هر دو توضیح دادند که ابتدا قرار بود فیلمنامه به یک سریال تلویزیونی درباره نهضت مقاومت ارکستر سرخ تبدیل شود که بیشتر اعضای آن نهضت زنان در دوران جنگ جهانی دوم و دوران نازی‌ها بودند.

درسن بعدا پی برد که می‌خواهد از کلیشه‌های فیلم‌هایی دوران نازی‌ها پرهیز کند. ویژگی که در ماهیت فیلم بکار گرفت. در کنفرانس از درسن درباره مراسم افتتاحیه جشنواره و بحث دعوت از اعضای حزب راست افراطی AfD در برلیناله سوال پرسیدند. درسن گفت که حامی حزب AfD نیست و در ادامه توضیح داد:« این بحث دارد خسته کننده می‌شود. برلیناله همیشه یک جشنواره سیاسی بوده اما ما نمی‌خواهیم آن را به جشنواره‌ای درباره سیاست تبدیل کنیم، بلکه جشنواره‌ای برای سینما است. افرادی که جشنواره را مدیریت می‌کردند (کارلو چاتریان و ماریت ریسنبیک )، که باید آن تصمیم‌ها را می‌گرفتند، شرایط باید برایشان جهنم شده باشد و فشار زیادی را تحمل کردند. در نهایت، من می خواهم همه فیلم ما را ببینند، از همه احزاب. ممکن است چیزهایی یاد بگیرند.»