بایگانی‌ها

داستان بی‎خانمانی…

داستان بی‎خانمانی...
داستان بی‎خانمانی...

ترجمه: آذین شریعتی

 

دنیای تصویرآنلاین- لونه شرفیگ فیلمساز دانمارکی که سال ۲۰۱۰ برای فیلم تحسین شده «درس آموزی» نامزد دریافت جایزه‌های اسکار، گلدن گلوب و بفتا شده بود، امسال بخت خودش را با «محبت غریبه‌ها» در برلیناله می‌آزماید. فیلم روایتگر داستان ۴ شخصیت است که بحرانی ترین دوران زندگی خودشان را می‌گذرانند. «محبت غریبه‌ها» فیلم افتتاحیه جشنواره امسال خواهد بود.

 

عوامل فیلم:

 

کارگردان و فیلمنامه نویس: لونه شرفیگ، تهیه کننده: ملانی بلنکوف، مدیر فیلمبرداری: سباستین بلنکوف، تدوین: کم مک‌لاکلین، موسیقی: آندرو لاکینگتون، محصول: دانمارک، کانادا، سوئد، فرانسه، آلمان، زبان: انگلیسی، بازیگران: زو کازان، آندرا رایزبرو، جی باروشل، بیلنای لندری جونز

 

درباره فیلم: «من همیشه به محبت غریبه ها وابسته ام. عبارتی است از  «اتوبوسی به نام هوس» اثر  تنسی ویلیامز.داستان «محبت غریبه‌ها» درباره تنهایی آدم‌هاست.

 

 

یان لامهولت

فیلمساز دانمارکی لونه شرفیگ را همه از برلیناله 2011  و فیلم پر سر‌وصدای آن سالش به یاد دارند. «ایتالیایی برای نوآموزان» قصه روح‌های گم شده در حاشیه شهر کپنهاگ است که راه خودشان را از طریق یک کلاس درس زبان ایتالیایی دوباره به سمت عشق و زندگی پیدا می‌کنند. بازیگران درجه یک و فیلمنامه یکدست و متوازن فیلم شرفیگ آن سال خرس نقره‌ای برلین، جایزه منتقدین و جایزه مخاطبان را برایش به ارمغان آورد.

پس از هجده سال، شرفیگ دوباره مثل گذشته آماده به رقابت برگشته است. «محبت غریبه‌ها»  فیلم افتتاحیه شصت و نهمین جشنواره فیم برلین از بسیاری جهات نسخه‌ نیویورکی «ایتالیایی برای نو‌آموزان» است. شرفیگ پس از 18 سال دوباره در این فیلم دست به نوشتن فیلمنامه برای فیلم خودش زده است.

«محبت غریبه‌ها» داستان خیریه‌ و نیکوکاری است. داستان بی‌خانمان‌هایی که در زمستان نیویورک زندگی می‌کنند و باید از سرما و مصیبت‌های آن خودشان را نجات دهند.

انتظار برای آن‌هایی که دلشان برای شرفیگ فیلمساز تنگ شده بود به سر رسیده است. این اواخر او بر اساس قوانین دگما 95 فیلم ساخته و با سوژه‌هایش ارتباط غریزی برقرار می‌کرده. بدون چنین محدودیت‌هایی  شاید بتوان شاهد حضور پر رنگ‌تری از خود شرفیگ در فیلم باشیم. یا شاید بتوانیم از کار فیلمسازی لذت ببریم که فرق بین کیفیت و کار مبتذل را می‌داند و گاهی دوست دارد این دو را با هم تلفیق کند. همانطور که برگمان گاهی این کار را در فیلم‌هایش می‌کرد.

 

شصت و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین از  18 تا 28 بهمن در حال برگزاری است.