بایگانی‌ها

داستان یک فرود تاریخی

همکاری لی وانل و رایان گاسلینگ
همکاری لی وانل و رایان گاسلینگ

ترجمه:آذین شریعتی

دنیای تصویرآنلاین-درام بیوگرافی «نخستین انسان» ساخته‌ دیمین شزل محصول 2018 آمریکا، جدیدترین فیلم‌ ژانر درام بیوگرافی است که اکران سراسری خود را آغاز کرده است. جاش سینگر فیلمنامه‌ی فیلم را بر اساس کتاب  «نخستین انسان: زندگی نیل الف. آرمسترانگ» اثر جیمز آر. هانسن، نوشته است. «نخستین انسان» با بازی رایان گاسلینگ در نقش نیل آرمسترانگ، کلیر فوی، جیسون کلارک، کایلی چندلر، کاری استال، سیاران هندس…داستان سفر آپولو 11 به ماه در سال 1969 را به تصویر می‌کشد.

«نخستین انسان» برای اولین بار در جشنواره فیلم ونیز در اوت 2018 نمایش داده شد و اکتبر 2018 توسط کمپانی یونیورسال پیکچرز در آمریکا به اکران عمومی در‌آمد. فیلم نقد‌های مثبتی دریافت کرد، خصوصاً بخاطر بازی گاسلینگ و فوی، کارگردانی شزل و سکانس فرود بر روی ماه و توانست تا به امروز به فروش گیشه 55 میلیون دلار در سراسر دنیا دست پیدا کند.

اوایل سال 2003، بازیگر و کارگردان آمریکایی کلینت ایستوود و تهیه‌کننده‌های استودیو وارنر برادرز حق ساخت فیلم از کتاب «نخستین انسان: زندگی نیل الف. آرمسترانگ» اثر جیمز آر. هانسن را خریداری کردند. ایستوود پیش از این در سال 2000 فیلم فضایی «کابو‌های فضایی» را کارگردانی و بازی کرده بود. با این‌حال او اعلام کرد که علاقه‌ای برای قرار گرفتن جلوی دوربین این فیلم ندارد.

اواسط سال 2010، کمپانی یونیورسال و دریم‌ورکز پروژه‌ی «نخستین انسان» را کلید زدند و با دمین شزل که برای فیلم «ویپلش» مورد تحسین قرار گرفته بود، به عنوان کارگردان فیلم قرارداد بستند و جاش سینگر برای دوباره نویسی فیلمنامه استخدام شد. گزلینگ هم که در فیلم «لالالند» شزل نقش‌آفرینی کرده بود، در نوامبر 2015 به گروه اضافه شد.

فیلمبرداری اصلی در نوامبر 2017 در آتلانتا آغاز شد. برای بازسازی خانه آرمسترانگ، تیم تولید یک ماکت از آن ساختند.

سکانس فرود روی ماه در یک معدن سنگ فیلمبرداری شد. شزل و لینوس ساندگرن فیلمبردار تصمیم گرفتند این سکانس را روی فیلم آی‌مکس 70 میلیمتری فیلمبرداری کنند برخلاف بقیه پلان‌ها که روی فیلم 16 و 35 میلیمتری گرفته شده‌اند.

افتتاحیه جهانی فیلم در جشنواره فیلم ونیز در تاریخ 29 اوت 2018 بود. در 31 اوت در جشنواره فیلم تلوراید و 9 سپتامبر در جشنواره جهانی فیلم تورنتو هم نمایش داده شد.

موسیقی فیلم توسط جاستین هارویتز ساخته شده است. اکتبر 2018، آلبوم آنلاین آن منتشر شد که شامل 37 قطعه موسیقی فیلم می‌شود.

«نخستین انسان» تا تاریخ 21 اکتبر 2018 به فروش 55 میلیون دلار در گیشه‌ی جهانی دست پیدا کرد که  30 میلیون دلار آن متعلق به ایالات متحده و کانادا، و 25 میلیون دلار در سایر کشور‌ها است.

فیلم در ایالات متحده همراه با «مورمور۲: هالووین جن‌زده» و «اوقات بد در ای ‌ال رویال» اکران شد و در هفته اول نمایش خود در 3640 سالن سینما به فروش 18-25 میلیون دلار دست پیدا کرد. شب اول نمایش در 2850 سالن سینما 1.1 میلیون دلار بلیت فروخت و در پایان روز این مبلغ به 5.8 میلیون دلار رسید.

در اوت 2018 اعلام شد که صحنه قرار دادن پرچم آمریکا بر روی ماه در فیلم وجود نخواهد داشت. مارکو روبیو سناتور فلوریدا این موضوع را حماقت محض خواند. شزل در جوابش در بیانیه‌ای گفت: «من پرچم را در‌حالیکه روی سطح ماه ایستاده است نشان می‌دهم،  اما لحظه‌ای‌که پرچم روی سطح ماه گذاشته می‌شود از آن صحنه‌هایی است که من ترجیح می‌دهم بر رویشان تمرکز نکنم. در جواب سوالتان که آیا این یک بیانیه سیاسی است باید بگویم خیر. هدف من از ساخت این فیلم نشان دادن جنبه های نادیده و ناشناخته ماموریت سفر به ماه آمریکا بود.»

دونالد ترامپ درمورد فیلم اظهار نظر کرد: «مایه تاسف است. مثل اینکه آنها از دستاوردهای آمریکا شرمنده‌اند.  به نظرم این فاجعه است. وقتی به نیل آرمسترانگ و به فرود روی ماه فکر می‌کنی حتما پرچم آمریکا به ذهنت می‌آید. به همین خاطر من حتی دلم نمی‌خواهد این فیلم را ببینم.»

 

 

نخستین انسان/ First Man

کارگردان: دیمین شزل، تهیه کننده: ویک گادفری، مارتی بوون، ایزاک کلاسنر، دیمین شزل فیلمنامه نویس: جاش سینگر، بر اساس کتاب: نخستین انسان: زندگی نیل الف. آرمسترانگ نوشته جیمز آر. هانسن، تدوین: تام کراس، فیلمبردار: لینوس ساندگرن، موسیقی: جاستین هورویتز، بازیگران: رایان گاسلینگ (نیل آرمسترانگ)، کلیر فوی (جنت شرون)، کاری استول (باز آلدرین)، پابلو شریبر (جیم لاول)… محصول: یونیورسال پیکچرز، دریم ورکز پیکچرز، تمپل هیل انترتینمت، پرفکت ورلد پیکچرز، پخش: یونیورسال پیکچرز، اکتبر 2018، 141 دقیقه، آمریکا، هزینه تولید: 50-79 میلیون دلار، فروش گیشه: 55 میلیون دلار

 

خلاصه داستان:

«نخستین انسان» داستان ماموریت ناسا در سفر به ماه  را بین سال‌های 1961 تا 1969 با تمرکز بر شخصیت نیل آرمسترانگ روایت می‌کند.

واکنش منتقدان

فیلم توانست در سایت «راتن تومیتوز» نظر مثبت 89% از 317 نقد نوشته شده را با میانگین امتیاز 8.1 از 10 بدست آورد. این وب سایت درمورد فیلم نوشت: « «نخستین انسان، با تمرکز بر مسائل انسانی به گذشته بر‌می‌گردد تا نگاهی دوباره به لحظه‌ای تاثیرگزار در تاریخ بشری بیاندازد و مخاطبانش را با خود در این سفر پرفراز و نشیب دراماتیک همراه کند.»

«نخستین انسان» در سایت «متاکریتیک» میانگین امتیاز 84 از 100 را بر اساس 56 نقد بدست آورد که نشان‌دهنده‌ی تایید و تحسین جهانی است.

مخاطبان در نظرسنجی سایت «سینما اسکور» میانگین امتیاز B+ را بر اساس مقیاس A+-F به این فیلم دادند.

بر طبق گزارش «پست تراک» 79% مخاطبان به فیلم امتیاز مثبت داده‌اند.

اون گلایبرمن از «ورایتی» در مورد فیلم نوشت: «در واقع‌گرایی به شدت انقلابی و در جنب‌و‌جوشش به شدت با جرات است و همین خصیصه از آن یک درام پر‌هیجان بی‌پروا می‌سازد.»

مایکل نوردین از «ایندی وایر» به فیلم امتیاز B+ داد و فیلم را تجربه‌ای قوی توصیف می‌کند که باعث می‌شود دوباره برای کاری که آرمسترانگ و تیمش انجام دادند احترام قائل شویم.  نوردین سکانس ابتدایی فیلم، نقش آفرینی گاسلینگ و کارگردانی شزل را تحسین می‌کند.

دیانا دابروسکا از «سینما اسکور» نوشت: «سفر آرمسترانگ وسیله‌ای است برای نشان دادن رهایی احساسات، پشت پرده‌ی یک غریزه و داستانی جهانی درمورد مواجهه با ضربه‌های روحی.»

پیتر هاول از «تورنتو استار» سکانس فرود روی ماه را تحسین کرد و نوشت: «وقتی بالاخره سفینه بر روی ماه فرود می‌آید، فیلم به نقطه‌ی اوج خودش می‌رسد.»

نیکولاس باربر از بی‌بی‌سی به فیلم امتیاز 5 داد و گفت: « احتمالاً بازی گاسلینگ و فوی در «نخستین انسان» برای برنده شدن اسکار به حد کافی توی چشم نیست. اما حقشان است که برنده شوند چون در طول این فیلم خارق‌العاده بازیشان هیچ نقصی ندارد.»