بایگانی‌ها

در تقابل با دوستی خیالی…

در تقابل با دوستی خیالی...
در تقابل با دوستی خیالی...

 

مترجم: سمیرا نوری

دنیای تصویر آنلاین-  «جوجو ربیت» یک کمدی درام آمریکایی محصول سال 2019، به کارگردانی و نویسندگی تایکا وایتیتی است. این فیلم بر اساس رمان کیجینگ اسکایز اثر کریستین لوننز، ساخته شده است. «جوجو ربیت» برای نخستین بار در 8 سپتامبر 2019 در چهل و چهارمین جشنواره‌ی جهانی فیلم تورنتو اکران شد. سپس این فیلم در 19 سپتامبر 2019 در جشنواره‌ی سالانه‌ی فنتستیک فست در آستین تگزاس نمایش داده شد. این فیلم کمدی در 15 اکتبر 2019 در جشنواره‌ی جهانی سن‌دیگو به اکران درآمد. «جوجو ربیت » همچنین در جشنواره‌هایی در شیکاگو، فیلادلفیا، هاوایی، نیواورلئان، کارولینای شمالی و ویرجینیا به نمایش گذاشته شد. این فیلم در 15 سپتامبر 2019، در جشنواره‌ی تورنتو جایزه‌ی منتخب مردمی «Grolsch People’s Choice Award» و در 3 نوامبر 2019، جایزه‌ی بهترین فیلم‌برداری برای «میهای ملیمر جونیور» و بهترین طراحی تولید برای «را وینسنت» را از مراسم جوایز فیلم‌های هالیوودی دریافت کرده است.

اکران این فیلم در 18 اکتبر 2019، در نیوزلند و آمریکا به طور محدود آغاز شد و در 8 نوامبر 2019 به طور گسترده به نمایش درآمد. تا پنجم نوامبر 2019، «جوجو ربیت» مبلغ 4.4 میلیون دلار در آمریکا و کانادا و 1.3 میلیون دلار در سایر نقاط اکران شده، فروش داشته است. این فیلم در اکران محدودش، مبلغ 349.555 هزار دلار تنها در پنج سالن نمایش، فروش داشته است. یعنی هر سالن به طور میانگین، 69.911 هزار دلار بلیت فروخته است که «جوجو ربیت» را از این نظر در جایگاه چهارم در بین فیلم‌های سال 2019 قرار می‌دهد. در هفته‌ای که گذشت این فیلم، در 10 شهر و 55 تالار نمایش داده شد و یک میلیون دلار فروش کرد. جوجو ربیت همچنین تا پایان سومین آخر هفته‌اش، از اکران در 256 تالار 2.3 میلیون دلار درآمد کسب کرده است.

 

 

جوجو ربیت Jojo Rabbit

کارگردان: تایکا وایتیتی، تهیه‌کنندگان: تایکا وایتیتی، کارتو نیول، چلسی وینستنلی، فیلم‌نامه‌نویس: تایکا وایتیتی بر اساس رمان «کیجینگ اسکایز» اثر کریستین لوننز، مدیر فیلم‌برداری: میهای ملیمر جونیور، تدوین: تام ایگلز، موسیقی: مایکل جاکینو، محصول: تی‌اس‌جی اینترتینمنت، دیفندر فیلمز و پیکی فیلمز، پخش از: فاکس سرچلایت پیکچرز، مدت زمان فیلم: 108 دقیقه، تاریخ اکران: 8 سپتامبر 2019 در چهل و چهارمین جشنواره‌ی جهانی فیلم تورنتو و 18 اکتبر 2019 در آمریکا، کشور تولیدکننده: آمریکا، زبان: انگلیسی، فروش گیشه: 5.7 میلیون دلار.

بازیگران: رومن گریفن دیویس ( جوجو)، اسکارلت ژوهانسون ( روسی مادر جوجو)، توماسین هارکورت مک‌کنزی ( السا دختر یهودی)، تایکا وایتیتی ( آدولف هیتلر موجود خیالی ذهن جوجو)، استیون مرچنت ( دئرتز)، سم راکول ( کاپیتان کلنزندورف)، ربل ویلسون در ( فرولن قام) و آلفی لوان آلن ( فینکل)، آرچی ییتس ( یورکی دوست صمیمی جوجو).

خلاصه‌ی داستان فیلم: رومن گریفن دیویس نقش نوجوانی را بازی می‌کند که عضو سازمان شبه نظامی جوانان هیتلری است. نقش مادر این نوجوان را اسکارلت ژوهانسون بازی می‌کند. این نوجوان یا همان جوجو درمی‌یابد که مادرش یک دختر یهودی را که نقش او را توماسین هارکورت مک‌کنزی بازی می‌کند، در اتاق زیر شیروانی پنهان کرده است. جوجو در ابتدا تصمیم به تسلیم دختر یهودی به گشتاپو می‌گیرد، اما دختر به او هشدار می‌دهد که اگر این کار را کند، مادرش به دلیل مخفی کردن یک یهودی کشته خواهد شد. جوجو مادرش را به نداشتن تعصب ملی متهم می‌کند، ولی مادرش این اتهام را رد می‌کند و به او می‌گوید که مثبت‌اندیشی و خوش‌بینی بهترین راه رهایی است. این نوجوان در ذهن خود یک دوست خیالی دارد که نسخه‌ی ابلهانه‌ی آدولف هیتلر با بازی تایکا وایتیتی است. وی در تقابل با این دوست خیالی، عقاید خود را زیر سوال می‌برد.

 

 

واکنش منتقدان:

جوجو ربیت توانست در سایت متاکریتیک، از میان 50 نقد انجام شده، نظر مثبت 27 منتقد را به دست آورد. جوجو ربیت، در این سایت امتیاز 58 از 100 را بر مبنای نقد‌های انجام شده، به کف آورده است که نشان‌دهنده «نقد‌های متوسط » است. همچنین این فیلم در سایت راتن تومیتوز، توانست از میان 241 نظر منتقد، نظر مثبت 79 درصد منتقدان را با میانگین امتیاز 7.6 از 10 کسب کند. این سایت در جمع‌بندی نظر منتقدان نوشت: «جوجو ربیت»، ترکیبی از شوخ‌طبعی هتاکانه و اندیشه‌های جدی است که به هیچ وجه مطابق با سلیقه‌ی همه‌ی افراد نیست اما به هر روی، این گونه از طنز ضدنفرت بسیار بی‌باکانه است. مخاطبان «سینما اسکور» بر مبنای امتیاز A+ تا F به طور میانگین به این فیلم امتیاز A را دادند. این در حالیست که مخاطبان «پست ترک» به فیلم امتیاز مثبت و قاطع 96 درصد را دادند و 87 درصد به طور قطعی دیدنش را پیشنهاد کردند.

لیا گرینبلات در اینترتینمنت ویکلی نوشت: وایتیتی، طنز عجیب و شیرینی را در داستان‌گویی به کار گرفته است به گونه‌ای که به شکل فیلم حتی زمانی که لحن‌ها ناگزیر تغییر می‌کنند، آسیبی وارد نشده است.

استفانی زاکارک در تایم نوشت: این توانایی وایتیتی است که لحظات غیرقابل تحمل احمقانه را با ترس‌های زندگی واقعی متعادل کند. این کار  فیلم را استثنایی می‌کند.

اوون گلیبرمن در ورایتی نوشت: این فیلم توهم خطر را در حین نمایش یک فیلم غیرترسناک ایجاد می‌کند. جوجو ربیت احساس خوبی را ایجاد می‌کند. کسی که از خطر تقلبی در یک کمدی درام غیرترسناک استفاده می‌کند، این فرصت را برای ما فراهم می‌کند تا به طور واقعی حس کنیم که با یک فیلم خوب روبه‌رو هستیم.

ای.او.اسکات در نیویورک تامز نوشت: طنز فیلم جسورانه و با بینشی روانشناختی همراه است که در مغایرت با میزان راحتی و صمیمیت پایان فیلم نیست.