بایگانی‌ها

در جستجوی خرس طلایی

در جستجوی خرس طلایی
در جستجوی خرس طلایی

جشنواره برلین هر سال زنگ آغاز سال سینمایی را پیش از آنکه پایان یابد به صدا در می‌آید. جشنواره‌ای که همواره در حال کشف آثاری است که در زمان‌های به ظاهر کم اهمیت‌تری آماده می‌شوند و آن‌ها به جهان معرفی می‌کند. فهرست زیر تعدادی از آثار این جشنواره است که به نظر می‌رسد دیدنشان خالی از لطف نباشد.

جزیره‌ی سگ‌ها (وس اندرسون)
(امریکا-آلمان)

چهار سال بعد از «هتل بزرگ بوداپست» وس اندرسونن دوباره به افتتاحیه‌ی برلین بازگشته است. البته اندرسون با دنیای انیمیشن بیگانه نیست و هفت هشت سال با «آقای فاکس شگفت انگیز» چندین نامزدی اسکار کسب کرد. در بین صداپیشه‌گان فیلم نام‌هایی مثل تیلدا سویینتون، برایان کرانستون، اسکارلت جوهانسون، بیل موری و تیم نورتون دیده می‌شود.

یو-22جولای (اریک پوپ)
(نروژ)

یکی از آثاری که کمی دیر به بخش مسابقه اضافه شد. «یو-22جولای» سومین فیلم اریک پوپ است که در برلین انتخاب می‌شود. اولین فیلش «چند تا پنچ» در پاناروما در سال 1999 و «انتخاب پادشاه» سال پیش نمایش داده شد. او سه سال روی فیلمش کار کرده، فیلمی که حول حمله‌ی تروریستی به کمپ تابستانی در جزیره‌ی یوتویا روایت می‌شود.

ترانزیت (کریستین پتزولد)
(آلمان-فرانسه)

آخرین ساخته‌ی پتزولد که در بخش مسابقه به نمایش درمی‌آید درباره‌ی مردی است که به دلیل حمله‌ی نازی‌ها از فرانسه فرار می‌کند. پس از استفاده‌ی مرد از هویت یک نویسنده‌ مرده او زنی را ملاقات می‌کند که به دنبال همسرش می‌گردد.

3 روز در کوبرن (امیلی آتف)
(آلمان اتریش فرانسه)

امیلی آتف در در پنجمین فیلمش به سراغ رومی اشنایدر بازیگر اتریشی رفته. فیلم درباره‌ی آخرین مصاحبه و فوتوشوت این بازیگر است. مصاحبه‌ای در سال 1981 یک سال پیش از مرگش در سن چهل و سه سالگی به وقوع پیوست. این اولین فیلم آتف است که در جشنواره‌ی برلین انتخاب می شود. فیلم سال 2008 آتف «غریبه» در هفته‌ی منتقدان جشنواره‌ی کن پذیرفته شده بود.

بنگاه املاک (منس منسون، اکسل پترسون)
سوئد-بریتانیا

منسون(حیاط) و پترسون(آوالون) برای اولین بار در این کمدی تریلر سیاه با هم همکاری کرده اند. لئونور اکسترند نقش زن 68 ساله‌ای را بازی می‌کند که آپارتمانی در استاکهلم به ارث می‌برد.

بیرون از مسابقه

بلک47 (لنس دیلی)
(ایرلند)

لنس دیلی هنوز هم برای سومین فیلمش «بوسه‌ها» شناخته می‌شود که در جشنواره‌هایی مانند لوکرانو و تورنتو به نمایش در آمده. دالی برای آن فیلم جایزه بهترین کارگردانی را در جایزه فیلم‌ و تلویزیون ایرلندی دریافت کرد. فیلم تازه‌ی دیلی در ایرلند در زمان قحطی بزرگ است و با محوریت یک تکاور ساخته شده است.

آن‌سین (استیون سودربرگ)
(امریکا)

استیون سودربرگ با جشنواره‌ی برلین بیگانه نیست «ترافیک»، «سولاریس»، «آلمانی خوب» و «عوارض جانبی» در برلین نمایش داده شدند. پس از «لوگان خوش شانس» سودربرگ  به سراغ «آن‌سین» رفت. این فیلم حالا در بخش بیرون از مسابقه جشنواره برلین قرار دارد و ستاره‌ی سریال «تاج» کلیر فوی نقش اول آن است.