بایگانی‌ها

سگ‌های سخنگو، دنیای امروز و میراث میازاکی

سگ‌های سخنگو، دنیای امروز و میراث میازاکی
سگ‌های سخنگو، دنیای امروز و میراث میازاکی

جشنواره برلین روز گذشته با نمایش «جزیره سگ‌ها» افتتاح شد. ساخته جدید وس اندرسون که بعد از تجربه موفق «آقای فاکس شگفت‌انگیز» بازگشت دوباره او به عرصه انیمیشن‌های ایست-حرکتی محسوب می‌شود. فیلم با استقبال گسترده‌ی منتقدان مواجه شده و حتی بعضی‌ها آن را فراتر کارهای قبلی و شاید خلاقانه و خیال‌انگیزترین اثر وس اندرسون نامیده‌اند. فیلمی که می‌توان ارجاعات سیاسی و اجتماعی بامزه و بروزی را در آن مشاهده کرد. خود اندرسون فیلم جدیدش را که درباره سگ‌های سخنگو در ژاپن است مدیون دنیای خیالی انیمه‌های هایائو میازاکی می‌داند.

فیلم اتفاقات بعد از تبعید سگ‌ها از متروپلیس خیالی ژاپن به جزیره‌ی پر از آشغالیرا روایت می‌کند. وس اندرسون درباره‌ی ریشه‌ی سیاسی داستانش می‌گوید: «در ابتدا همه‌اش خیالی بود اما به تدریج زندگی واقعی به درونش کشیده شد. ما می‌دانستیم که در فیلم اتفاقات سیاسی در حال رخ دادن است. اینجا درباره‌ی فانتزی از سیاست صحبت می‌کنیم. اما به این خاطر که ساختن فیلم زمان زیادی طول کشید در طول ساخت فیلمبرداری دنیای فیلم خود به خود شروع به تغییر کرد. ما هم این تغییرات را در آن لحظات پذیرفتیم. بنابراین شاید مکان‌هایی وجود داشته که تاثیرات تازه‌‌ی کوچکی از زندگی واقعی گرفته‌ایم.

اندرسون درباره‌ی موثران «جزیره‌ی سگ‌ها» توضیح می‌دهد: « دو کارگردان برای ما بسیار الهام بخش بودند: کوروساوا و میازاکی. با میازاکی شما به طبیعت و لحظاتی از صلح و آرامش می‌رسی. آنجا با ریتمی طرفیم که انیمیشن‌های امریکایی آن را دارا نیستند.»

اندرسون همین طور درباره‌ی تکنیک استاپ-موشن برای ساخت انیمیشن می‌گوید: «اگر می‌خواهی فیلمت را اینطور بسازی به این معنا است که می‌خواهی روش‌های قدیمی را اتخاذ کن.  اما ما این روش‌ها را تا جایی که می‌توانستیم جلو بردیم. سعی کردیم هر کاری با دوربین می‌شود انجام داد را این جا هم انجام دهیم. فکر نم‌یکنم حتی یک چیز در فیلم وجود داشته باشد که بتوانی بگویی از سی‌جی استفاده شده.»