بایگانی‌ها

دفاع از بالیوود/ آمیتاب باچان درباره سینمای هندی زبان توضیح داد

آمیتاب باچان در نقش رابرت دنیرو
آمیتاب باچان در نقش رابرت دنیرو

در یک رویداد هنری آمیتاب باچان به کسانی که می‌گویند سینمای جنوب هند موفق‌تر از بالیوود این روزها است، پاسخ داد. او گفت که صنعت سینما اغلب مسوولیت تحول اخلاق‌گرایانه یک ملت را برعهده دارد و در ادامه توضیح داد که در عوض جامعه الهام‌بخش سینما است.

🔹او که در یک جشنواره سینمایی در شهر پونه صحبت می‌کرد درباره انتقاد از صنعت سینما ، فواید و مضرات پیشرفت تکنولوژی در سینما صحبت کرد. او گفت:«بارها صنعت سینما مورد انتقاد و انواع تهمت ها قرار می گیرد که سینماگران مسئول تغییر اخلاق کشور و تغییر نگرش مردم هستید. مطمئنم که شما جایا(باچان) را می شناسید که به طور رسمی در موسسه (FTII) تحصیل کرده است، او این واقعیت را تایید می کند که داستان ها و فیلم ها از تجربیاتی ساخته شده اند که ما در طبیعت، در جهان، در زندگی روزمره متوجه آنها شده ایم، و این همان چیزی است که الهام بخش ما می شود.»

🔹او در ادامه خاطره‌ی از پدرش نویسنده و شاعر هریوانش رای باچان تعریف کرد که بارها فیلم‌های هندی را از تلویزیون تماشا می‌کرد چون شیفته جنبه شاعرانگی بسیاری از این آثار بود:««سینما به خودی خود قدرت خودش را دارد. در سال‌های آخر زندگی پدرم، هر روز غروب یک فیلم از تلویزیون روی نوار ویدیو تماشا می‌کرد. بارها فیلم هایی که می دید تکراری بود . هر روز عصر از او می‌پرسیدم: «این فیلم را دیدی، خسته نمی‌شوی؟» در سینمای هندی چه می‌بینی؟ می‌گفت: سه ساعت عدالت شاعرانه را می بینم. من و تو در زندگی واقعی و طول عمرمان عدالت شاعرانه را نخواهیم دید. و این درسی است که سینما به همه می دهد.»

🔹در ادامه یاچان از صنعت سینمای گویش تامیل و مالایالام تمجید کرد و گفت این درست نیست که بگویم صنعت سینمای جنوب هند بهتر از صنعت سینمای هندی زبان(بالیوود) دارد کار می‌کند. «صنعت سینمای شهرستان‌ها خیلی خوب دارند کار می‌کنند. اما وقتی با آن‌ها حرف می‌زنیم،می‌گویند همان فیلم‌هایی را می‌سازند که ما به زبان هندی می‌سازیم. فقط رنگ و لعابش را عوض می‌کنند تا زیبا به نظر برسند. بیشترشان به من گفته‌اند که ما بسیاری از فیلم‌های قدیمی شما را بازسازی کردیم مانند شعله، دیوار، قانون. تمام این فیلم‌ها در داستان‌های ماست.»