بایگانی‌ها

دلخوری فیلمسازان برزیلی از رئیس جمهورشان!

دلخوری فیلمسازان برزیلی از رئیس جمهورشان!
دلخوری فیلمسازان برزیلی از رئیس جمهورشان!

پس از آنکه ریس جمهور راست افراطی این کشور ژائیر بولسورانو  بودجه های فرهنگی را قطع کرد، خشم بسیاری از اهالی هنر را برانگیخت و امسا ل جشنواره برلین نیز تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفت.

مندوسا در مراسم افتتاحیه به این موضوع اشاره کرد که (حضور در جشنواره برلین) بهترین لحظه در سینمای برزیل است که داشته ایم.آنهم در دورانی که هر روز صنعت سینمای محلی حقیر شمرده می شود.

مدیر هنری برلین کارلو چاتریان گفت  که از ترس کاهش بودجه فرهنگی بسیاری از فیلمسازان برزیلی عجله دارند تا فیلم هایشان را کامل کنند. البته چاتریان تصریح کرد که  حضور پررنگ فیلمسازان برزیلی در این دوره ازجشنواره برلین ارتباطی به رفتار رئیس جمهور این کشور ندارد.

او گفت:«زمانی که فیلم ها را انتخاب می کنیم به ملیت ها نگاه نمی کنیم.این اولویت ما نیست.اولویت ما این است که چطور فیلمی غافلگیرمان کند.»

 

اما امسال این اولین بار نیست که علیه رئیس جمهور برزیل در برلین سخنانی مطرح می شود.سال گذشته نیز فیلمی در برلین حضور داشت که کارگردانش آن را از اولین محصولات فرهنگی علیه  آنچه بولسورانو نمایش می دهد دانست.

دو فیلمساز برزیلی مارکو دوترا و گوترادو که فیلم «همه مردگان» را در بخش مسابقه دارند خود شان را خوش شانس توصیف می کنند  که بودجه ی که برای فیلمشان داشتند قطع نشد.

دوترا اعتقاد دارد که در سال های گذشته سینمای برزیل به شکوفایی رسیده . حالا نباید این جنبش به دلیل سیاست های جدید  متوقف شود. او باور دارد که در حال حاضر مهم ترین چیز تداو م فیلمسازی است حتی اگر با گوشی موبایل باشد.

مندوزا نیز با دوترا هم عقیده است.