بایگانی‌ها

ده فیلم محبوب جین کمپیون

ده فیلم محبوب جین کمپیون
ده فیلم محبوب جین کمپیون

جین کمپیون پس از بازگشت اخیرش به سینما، پس از وقفه ای که بیش از یک دهه به طول انجامید، بار دیگر به بخشی مهمی از گفتمان فرهنگ پاپ با فیلم آخرش «قدرت سگ/چنبره سگ» تبدیل شده است. کارگردان فیلم‌های تحسین شده ای مانند «فرشته ای روی میز من» و «پیانو»، با جدیدترین پروژه خود که برنده اسکار بهترین کارگردانی شد بار دیگر خود را به عنوان یک صدای مهم دنیای هنر معرفی کرد.
.
کمپیون در نیوزلند متولد شد و در طول سال‌هایی که در دانشگاه هنرهای تجسمی می‌آموخت حساسیت‌های هنری او شکل گرفت. او در طول زندگی حرفه‌ای خود تاکید کرده است که علاوه بر سایر فیلمسازان، تحت تأثیر هنرمندانی مانند فریدا کالو و جوزف بیویز قرار داشته است. کمپیون از اولین فیلم کوتاهش همواره مورد توجه و تحسین منتقدان بوده است.

برای درک دیدگاه خلاقانه پشت «قدرت سگ» و برخی دیگر از آثار کمپیون، توجه به سلیقه این فیلمساز مشهور در سینما مهم است. کمپیون در گفتگویی با ذکر نام استادان بزرگی مانند آکیرا کوروساوا و فدریکو فلینی در میان دیگر پیشگامان، کمی تا قسمتی سلیقه خود را روشن کرد.
.
جین کمپیون در ستایش از فدریکو فلینی گفته است با گذشت سالها زیبایی بیشتری در آثار فلینی پیدا می کند و احساسات بسیاری از طرفداران فیلم را درک می کند. کمپیون در مصاحبه خود با کرایتریون فاش کرد که در مراسم خاکسپاری فلینی در رم شرکت کرده بود‌.

در ادامه ده فیلم محبوب جین کمپیون را بر می‌شماریم:
هفت سامورایی/Seven Samurai (آکیرا کوروساوا،1954)
هتلبان شب/The Night Porter(لیلیانا کاوانی،1974)
مجلس رقص آتش نشانان/The Firemen’s Ball(میلوش فورمن،1967)
میل مبهم هوس/That Obscure Object of Desire(لوئیس بونوئل،1977)
تحقیر/Contempt(ژان لوک-گدار،1963)
داستان توکیو/Tokyo Story (یاسوجیرو اوزو،1953)
جاده/La strada (فدریکو فلینی، 1955)
صحنه‌هایی از یک ازدواج/Scenes from a Marriage (اینگمار برگمان،1973)
سامورائی ۱: موساشی میاموتو/Samurai I Musashi Miyamoto(هیروشی ایناگاکی، 1954)
زمین‌های لم یزرع/Badlands (ترنس مالیک،1973)