بایگانی‌ها

راز چشمهایش…

راز چشمهایش...
راز چشمهایش...

دنیای تصویرآنلاین-یک بعدازظهر از ماه اکتبر و یک روز پیش از تولد چهل و پنج سالگی ،واکین فینیکس در هتلی در شهر لس آنجلس نشسته و پشت هم سیگار دود می‌کند. ماه اوت سه هفته تلاش کرد سیگار را ترک کند .وقتی ماه سپتامبر به جشنواره ونیز رفت اما دوباره عادت سیگار دود کردن را از سر گرفته بود. سری تکان می‌دهد و می گوید:«فاجعه است. باید جلوی سیگار کشیدنم رو می گرفتم.»

جار وجنجال‌های مربوط به «جوکر» قبل از نمایش فیلم او را دوباره به ورطه سیگارکشیدن انداخته است.فروش فیلم «جوکر» به مرز یک میلیارد دلار نزدیک شده، و واکین فینیکس را در کانون توجه و مدعی اصلی مجسمه اسکار بهترین بازیگر مرد قرار داده است، چیزی که در تمام دوران بازیگریش از آن گریخته است وبا سماجت تلاش کرده در دام شهرت نیافتد.بسیاری از فیلم‌ها موفقیت تجاری فوق العاده دارند اما «جوکر» به یک پدیده فرهنگی تبدیل شده است.پله های محله برانکس هر روز شاهد علاقمندانی است که همچون جوکر روی آن پله‌ها می‌رقصند و عکس یادگاری می گیرند و در فضای مجازی بازنشر می‌کنند.جوکرِ واکین فینیکس در یک گزارش آماری محبوب‌ترین کاراکتر در شب هالووین امسال بود.واکین می‌گوید:«تصور نمی‌کنم انتظار چنین موفقیتی را برای جوکر داشتم .من و تاد تلاش کردیم فیلمی بسازیم که کارنامه های مان در سینما به خط پایان نرسد!»

قبل از «جوکر» واکین فینیکس مجموعه ای از نقش‌های ابرقهرمانی را رد کرد.می‎گوید:«من نسبت به هر پیشنهادی نگاه بازی دارم. و حتی قرار بود در نسخه زنده انیمیشن رودرانر ایفای نقش کنم.»واکین فقط نگران بود که مبادا بعضی اوقات توسط ماشین فرنچایزهای بی روح بلعیده شود که اغلب این فرنچایزها به دنیای ابرقهرمان ارتباط پیدا می‌کند. تایید می‌کند:«خاطرم هست هشت سال پیش می گفتندکه فیلم‌ها دارند تغییر می‌کنند.دیگر فیلم‌هایی را نمی‌سازند که شما بخواهید بازی کنید.منطقی به نظر می‌آید. استراتژی خوبی است.اما تصور می‌کنم برای من ترس از این بود که محبوس در در انجام نقشی تکراری بشوم که واقعا برایم اهمیتی نداشته باشد، به هیجانم نیاورد و انگیزه ای به من ندهد.»

فیلیپس درباره واکین فینیکس می‌گوید:«چشمانش کمی حالت وحشی دارند. به شوخی بهش می‌گفتم انگاری که مامور آشوب است.واکین دوست دارد مرز میان واقعیت و رویا را محو ‌کند.براساس آنچه از واکین در مصاحبه‌ها و در فیلم‌ها دیده ام یک چیزی درون او هست یک ماهیت هرج و مرج طلبی که احساس می‌شود.»

با این وجود چهار ماه طول کشید تا واکین نقش جوکر را قبول کرد.نگاه فیلیپس به مطالعه این شخصیت که شبیه فیلم‌های مارتین اسکورسیزی «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» است تا اینکه شباهت به فیلم‌های ابرقهرمانی با جلوه های بصری فراوان باشد، نظر واکین را جلب کرد.

واکین فینیکس  می‌گوید:«تمام فیلم‌ها بسیار روشن هستند و تمام لحظه های شان برنامه ریزی شده است .اما به نظر می‌رسد جوکر افسارگسیخته و بدون برنامه کاری است..»

بودجه فیلم 55 میلیون دلار بود در حقیقت کسری از بودجه فیلم‌های پرهزینه ابرقهرمانی.فیلیپس و واکین یکدیگر را بیشتر تحت فشار می‌گذاشتند تا هر چه عمیق تر به درون روان زخم خورده و پیچیده آرتور فلک بروند. از ابتدای فیلمبرداری احساس می‌کردند که هر چه بیشتر این شخصیت ر ا افشا کنند کافی نیست. واکین می گوید:«هفته سوم و چهارم فیلمبرداری به تاد گفتم که می‌تونی روی دنباله این فیلم کار کنی؟راه فراوانی برای تحقیق بیشتر بود.البته که این سوال یک ژست بود نه اینکه واقعا بخواهم تاد روی دنباله کار کند.»

فیلیپس می‌گوید که در این لحظه به دنباله «جوکر» فکر نمی کند اما مخالف ایده قسمت دوم نیست.
فینیکس درباره جنجالی که درباره خشونت فیلم همزمان با شروع نمایش «جوکر» به وجود آمد و  تلاش کرد که در مصاحبه ها به این نکته نیز بپردازد، می گوید این جنجال او را همه جانبه کور کرده بود.
فینیکس عقیده دارد این جاروجنجال اثبات توانایی «جوکر» در بهم ریختن عواطف است و سوالاتی است که در ذهن تماشاگران پیش از ترک سالن به وجود می آورد.
آیا آرتور فلک قربانی شرایط ظالمانه است یا هیولایی خودساخته است؟آیا حوادت فیلم همانگونه که می بینم واقعا رخ می دهند یا محصول ذهن توهم زده فلک هستند؟آیا او واقعا جوکر است یا از تبهکار مشهور کتاب های مصور الهام می‌گیرد ؟
فینیکس خودش به این فرضیه ها دامن می زند.
«برای من نحوه واکنش مردم و آنطور که به فیلم نگاه می کنند،فوق العاده جذاب است.برای من همه این پاسخ ها معتبر است.معمولا باید به این سوالات پاسخ داد. اما پاسخ پرسش ها تعاملی و مشارکتی  پیدا می شوند.به تماشاگران بستگی دارد.این اتفاق کمیابی است به خصوص در یک فیلم استودیوی بزرگ.من نمی خواهم با جواب منفی دادن و گفتن جمله همینی که هست سوالات را خراب کنم.برای من روش های متنوعی درنگریستن به این کاراکتر و تجربه او وجود دارد. پس فکر نمی کنم بتوان به یک معنی مشخص رسید.»

ترجمه:ا.ا