بایگانی‌ها

«رفقای خوب» سی ساله شد

«رفقای خوب» سی ساله شد
«رفقای خوب» سی ساله شد

دنیای تصویرآنلاین-سی سال از زمان تولید و اکران عمومی تریلر جنایی «رفقای خوب» ساخته مارتین اسکورسیزی در سال 1990 می‌گذرد.

اولین بار 19 سپتامبر سال 1990 فیلم به نمایش عمومی درآمد.

امسال در جشنواره ونیز هم در بخش ونیز کلاسیک نسخه مرمت شده «رفقای خوب» به نمایش درآمد.

داستان بر اساس زندگی واقعی هنری هیل، گنگستر مخوف سابق است.ری لیوتا نقش هنری هیل را ایفا می‌کرد و ستارگانی چون رابرت دنیرو، جو پشی،پل سوروینو،سموئل.ال جکسون و.. از دیگر بازیگران فیلم هستند.

مارتین اسکورسیزی در«رفقای خوب» بازتابی از جامعه آمریکا در دهه شصت میلادی را به تصویر می‌کشد. با وجودی که شخصیت هنری هیلِ او تا حدی متفاوت از هنری هیل واقعی و توصیفاتی است که در کتاب ذکر شده و برآمده از ذهن نیکولاس پیلگی است.فیلم تاریخ فرهنگ مصرف کننده آمریکای پس از جنگ جهانی دوم و تحول سبک فرهنگی در آمریکا را بازتاب می‌دهد.

مارتین اسکورسیزی درباره سبک کارگردانی خود در «رفقای خوب» گفته است:
« من علاقه مند به شکستن تمام قواعد سنتی فیلمبرداری بودم. جوانی وارد سکانس می شود ، می نشیند ، حرف هایش را می زند. گوربابای دیالوگ ها – در صورت لزوم ، آن را به صورت گفتار روی تصویر نشان دهید. و سپس صحنه‌ها را قطع می کنید. تصادفی نیست سکانس ها به گونه ای طراحی شده اند که من می دانم محل قطع تصویر کجا باشد. زد و خورد از میانه سکانس شروع می شود ، اما من می دانم که کجا کات بدهم تا کات جالبی ایجاد کنم … در این فیلم ، در واقع سبک کار به من حس سواری می دهد ، به سواری دیوانه وار در یک پارک تفریحی و عبور از دنیای زیرزمینی شبیه بود. »

مارتین اسکورسیزی در مصاحبه با مجله فیلم کامنت در دهه نود میلادی، درباره تفاوت «خیابان های پایین شهر» و «رفقای خوب» گفته بود:
« خب ، خیابان‌های پایین شهر از جنبه داستان واقعی ، تا حدودی تخیلی ، درباره وقایعی است که برای من و برخی از دوستان قدیمی ام رخ داده است و به ما بسیار نزدیک است. «رفقای خوب» واقعاً هیچ ارتباطی با افرادی که آن زمان می شناختم ندارد. داستان در منهتن اتفاق نمی افتد ، بنابراین دنیای بسیار متفاوتی در رفقای خوب می بینید .»