استفنی بنبری-ددلاین
ترجمه:اردوان وزیری
کارش، شخصیت مرد فیلم کفنها به زنی که برای ناهار با او قرار ملاقات گذاشته میگوید وقتی همسرش از دنیا رفت انگیزه دیوانهوار و خردکنندهای برای پریدن به درون تابوت وی،به جای این که او را تنها بگذارد درون او زبانه میکشید. درعوض این کار،او تدبیری اندیشید تا از آن طریق ارتباط بین جهان مردگان و زندگان را حفظ کند.او یک قبرستان لوکس برپا کرد که در آن مردهها در کفنهای فلزی پوشانده میشوند که شبیه روکشهای دوربیندار هستند.بالای سطح زمین،نمایشگرهایی روی هر قبر نصب شده که به وسیله آن شما میتوانید تجزیه و فروپاشی عزیزانتان را تماشا کنید.
به Graveteck در کفنها جدیدترین فیلم دیوید کراننبرگ کارگردان کانادایی خوش آمدید.کراننبرگ به خاطر پیشکسوتی در فیلمهای بادی هارور شناخته میشود اما حتا مشمئزکنندهترین فیلمهای او نیز با قواعد و انتظارات ژانر هارور ناسازگار هستند.درعوض،فیلمهای او در شیفتهگی کراننبرگ به بدن ریشه دارد.به گوشت صورتی رنگ درون ما،به شیوهای که بدن ما در دوران حیاتمان حرکت میکند و پس از مرگ از هم میپاشد؛ به رنجها و مصائب،عاداتها،انحرافات و دگرگونیهای محتمل.این بدان معنا نیست که او نسبت به جهان بیرون بیاعتناست.اینکه نهادهای مختلف چطور با مردم رفتار میکند،و این که مردم چطور با همدیگر رفتار میکنند.او در هشتاد و یک سالگی ژانر متعلق به خودش را از تلفیق المانهای ذهنی و امعا و احشایی شکل داده است،یک سبک ساده فیلمبرداری را ادامه میدهد و فقدان تاثیر بر بازیگرانش را تشویق میکند که هیچ شکی برای ما باقی نمیگذارد که اینها اساسا اجزای فکری او را میسازند.با خوشحالی باید گفت که سَبک تخت و بی تنوع شخصی او در اینجا با نقشآفرینی هنرپیشههایی که در جهان بدن محور و لَحمی وی تازه کار هستند جان و انرژی میگیرد.وینسنت کسل که نقش کارش را ایفا میکند به نظر میرسد از عواطف و احساساتی که آنها را کاملا تحت کنترل دارد بر خود میلرزد.دایان کروگر نقش همسر درگذشته و تری خواهر او را ایفا میکند. ما در لحظهای از بحران با این کسب و کار آشنا میشویم؛هنگامی که 9 قبر ازجمله قبر بکا تکه تکه شدهاند.روشن است که وندالها قبرهای خاصی را مد نظر داشتهاند.
چه کسی و چرا این کار را انجام داده؟تمام سیمها بریده شدهاند و دسترسی به اجساد میسر نیست،اما با چه هدفی؟کسی باج درخواست نکرده.اینجاست که کفنها یک معمای ساده و سرراست را به نمایش میگذارد، البته با حجم بیشتری از ترس و وحشت.فیلمنامه چرخشها و پیچشهایی دارد که معمای آن را پیش میبرند.فیلم جدید کراننبرگ حقیقتا نوع تازهای از آه و ندایی از سر تنفر یا وحشتزدگی است.