بایگانی‌ها

روی دشتی از خون

روی دشتی از خون
روی دشتی از خون

فیلم آلمانی «در جبهه غرب خبری نیست» ساخته ادوارد برگر نامزد نه جایزه اسکار،برنده هفت جایزه بفتا اقتباس تازه‌ای از کتاب «در جبهه غرب خبری نیست» نوشته اریش ماریا رمارک با بازی  فلیکس کامرر، آلرشت شوخ، دانیل برول، فرانز مولر و تهیه‌کنندگی دانیل برول است. سه سال پس از آغاز جنگ جهانی اول پل بومر 17 ساله با جعل امضای والدینش همراه دوستانش  در ارتش آلمان نام نویسی می کند و به جبهه غربی اعزام می‌شوند. اما تصور پرشور و هیجان آنها با دیدن واقعیت تلخ جنگ بهم می‌ریزد.یکی از اقتباس‌های مهم از کتاب رمارک در سال 1929 توسط لوئیس مایلستون ساخته شد که جایزه اسکار گرفت.  

 

فیلم تازه ادوارد برگر با وجودی که با تحسین منتقدان روبرو شده اما انتقادهایی هم در زمینه اقتباس به آن وارد شده است. به عنوان مثال جامل بویی در نیویورک تایمز یادآوری می‌کند که «در جبهه غرب خبری نیست جوهره  رمان را از دست داده، که نه تنها ضد جنگ است، بلکه بیگانگی و تلفات وحشتناک را حتی برای سربازانی که به خانه برمی‌گردند به تصویر می کشد. . رمارک به جنگ و ژئوپلیتیک آنقدر که به پوچی بشری که مانیفست می‌ساخت،علاقه نداشت.»

منتقدان آلمانی چندان علاقه‌ای به فیلم برگر نشان ندادند و برآیند واکنش آنها مثبت نیست. به خصوص از فقدان صمیمیت عاطفی در فیلم گله داشتند. روزنامه آلمانی  فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ می‌نویسد:«دورن مایه اصلی،هسته اصلی داستان توسط برگر  و فیلمنامه نویسانش حذف شده و   آن را با  قواعد هالیوودی جایگزین کردند.»

 

از نقل قول‌های «در جبهه غرب خبری نیست»::تا ابد بوی تعفن می‌دیم…وقتی داری از  گرسنگی می‌میری، دست به هر کاری می‌زنی.