بایگانی‌ها

زنان خارجی و مردان عصبانی

زنان خارجی و مردان عصبانی
زنان خارجی و مردان عصبانی

برگرفته از بخش سینمای ایران در شماره 272 ماهنامه دنیای تصویر

بررسی پولساز بودن بازیگر بر اساس نقش آنها در فیلم و داشتن بیش از یک فیلم در سال صورت می‌گیرد و حضور کوتاه یک بازیگر در فیلمی پرفروش نمی‌تواند ملاک پولساز بودن بازیگر باشد. بر این اساس پولسازترین بازیگران سینمای ایران در سال 1395 عبارت اند از:

 

نوید محمدزاده

برای اولین بار در سال‌های اخیر است که جایگاه رضا عطاران به‌عنوان پولسازترین بازیگر سینمای ایران به خطر می‌افتد. نوید محمدزاده با حضور در سه فیلم ابد و یک روز، خشم و هیاهو و لانتوریو با مجموع فروش بیست میلیارد و نهصد و پنجاه میلیون تومانی فیلم‌هایش پولسازترین بازیگر سال 1395 است. نکته جالب اینجا است که محمدزاده در اولین سال پرکاری‌اش در سینمای ایران به این رتبه رسیده. او در هر سه فیلمی که بازی کرده نقش موثری داشته و عوامل اصلی فروش فیلم‌ها بود. بازی او در نقش مکمل ابد و یک روز کلکسیونی از جوایز در سینمای ایران را به همراه داشت، فیلمی که نوروز 1395 به نمایش در آمد و 12.4 میلیارد فروش داشت. همزمان خشم و هیاهو با حضور او در نقش اصلی اکران شد و هرچند به موفقیت فیلم قبلی نرسید اما 1.7 میلیارد فروش جز فیلم‌هایی است که به بازگشت سرمایه رسیده است.

سومین فیلم محمدزاده در آن هم نقش اصلی را بر عهده داشت، لانتوری رضا درمیشیان بود که با شروع قدرتمند و فروش بالا جایگاه او را به‌عنوان یک بازیگر پولساز در سینمای ایران تثبیت کرد. با این وجود، محمدزاده با فاصله بسیار کمی از رضا عطاران به این رتبه رسیده و هنوز نمی‌توان حضور او را مانند عطاران و محمدرضا گلزار تضمین گیشه دانست و باید منتظر وضعیت گیشه‌ی فیلم‌های بعدی او باشیم.

 

رضا عطاران

رتبه‌ی دوم او در این جدول با رتبه‌ی اول تنها حدود بیست میلیون تومان تفاوت دارد و اگر فیلمی مانند آبنبات چوبی در گیشه ناکام نمی‌شد، باز هم رضا عطاران با فاصله پولسازترین بازیگر سینمای ایران بود. عطاران در پرمخاطب‌ترین فیلم سال 95 نقش اصلی را بر عهده داشت و بسیاری حضور او را عامل موفقیت من سالوادور نیستم در گیشه می‌دانند. او به جایگاهی رسیده که به تنهایی می‌تواند فیلم‌هایش را به سوددهی برساند و حکم تضمین گیشه را دارد. عطاران سال‌ها است که پولسازترین بازیگر سینمای ایران است و سینمادارها برای اکران فیلمی از او لحظه‌شماری می‌کنند. احتمالا سال بعد هم با نهنگ عنبر: سلکشن رویا و فیلمی که بزودی در آن ایفای نقش خواهد کرد (ساخته جدید عبدالرضا کاهانی) باز هم جایگاه بالایی در این جدول خواهد داشت.

عطاران امسال فیلم متفاوت دراکولا را ساخت و در آن بازی کرد که به فروش قابل قبول 4 میلیاردی رسید اما فیلم غیرکمدی آبنبات چوبی با حضور او توفیقی در گیشه نداشت و به یکی از کم‌مخاطب‌ترین فیلم‌های کارنامه‌اش تبدیل شد.

 

محمدرضا گلزار

با حدود 17 میلیارد تومان فروش فیلم‌هایش سومین بازیگر پولساز سال است. امسال سال بازگشت یکی از بازیگران مورد علاقه‌ی گیشه‌‌ی سینماها بود و بعد از مدت‌ها دو فیلم از این بازیگر اکران شد. نخستین فیلم خشکسالی و دروغ علی‌رغم فروش متوسط از کم‌مخاطب‌ترین فیلم‌های کارنامه‌ی او بود. فروش پایین‌تر از انتظار فیلم باعث شد تا بسیاری دوران محمدرضا گلزار را در گیشه‌ی سینماها پایان یافته تلقی کنند، به ویژه که سال‌ها بود هیچ فیلم پرفروش و پرمخاطبی از او اکران نشده بود. اما به یک‌باره همه چیز عوض شد و سلام بمبئی با حضور او در نقش اصلی نه تنها به فروش بالایی رسید بلکه چندین رکورد فروش را هم در سینمای ایران جابه‌جا کرد و با پشت سر گذاشتن فیلم‌های او در دهه‌ی هفتاد و هشتاد به پرمخاطب‌ترین فیلم کارنامه‌ی گلزار هم تبدیل شد.

حالا گلزار در کنار عطاران گزینه‌های موردعلاقه‌ی تهیه‌کنندگان برای فروش فیلم‌هایشان هستند. پروژه‌های گلزار برای سال بعد قطعی نشده هرچند به احتمال زیاد در سلام بمبئی 2 بازی می‌کند. هم‌چنین ددر نیمه‌ی اول سال 96 دو فیلم اکران نشده‌اش یعنی دلم می‌خواد و مادر قلب اتمی به نمایش در می‌آيد.

 

پولسازترین بازیگران زن

به جز ویشکا آسایش که در دو فیلم دراکولا و خوب، بد، جلف نقش مکمل ایفا کرده، هیچ بازیگر زنی سال 95 بیش از یک فیلم در رتبه‌های بالای جدول فروش نداشته است. در فروشنده ترانه علیدوستی، در 50 کیلو آلبالو هستی مهدوی، در لانتوری مریم پالیزبان و باران کوثری، در ابد و یک روز پریناز ایزدیار نقش‌های مهم را بر عهده داشتند اما هیچکدام نه نقش اصلی فیلم بودند و نه فیلم پرفروش دیگری داشتند که بتوانیم وضعیت آنها را در گیشه‌ی سینمای امسال بررسی کنیم. در نتیجه نمی‌توان به هیچ بازیگر زنی در این سال عنوان پولساز را اطلاق کرد.

اما اتفاق مهمی در این بخش افتاد ‌و آن واکنش مثبت گیشه به دو بازیگر زن خارجی در فیلم‌ها بود. دیا میرزا در سلام بمبئی و کارول ویدوتی در من سالوادور نیستم با وجود این که نمی‌توانند بازیگران پولسازی لقب بگیرند، اما احتمالا آغازگر یک فرمول پولساز در سینمای ایران یعنی استفاده از بازیگران زن خارجی خواهند بود و اتفاق مهم گیشه در مورد بازیگران زن را می‌توان واکنش مثبت تماشاگران به حضور چهره‌های غیرایرانی در فیلم‌ها دانست.