بایگانی‌ها

زنان در داستان‌های خشونت‌آمیز

زنان در داستان‌های خشونت‌آمیز
زنان در داستان‌های خشونت‌آمیز

این فیلم را کتی یان کارگردانی کرده است. در ماه مه ۲۰۱۶ و پیش از انتشار فیلم ابرقهرمانیِ «جوخه‌ی انتحار»، اعلام شد که فیلم «پرندگان شکاری» ساخته خواهد شد. مقرر شد که این فیلم بر هارلی کویین و چند زن قهرمان دیگر که شرکت دی سی کامیکس شخصیت آن‌ها را آفریده، متمرکز شود. کریستینا هادسون، فیلمنامه‌نویس انگلیسی نیز در ماه نوامبر به این پروژه افزوده شد. در آوریل ۲۰۱۸ کتی یان به عنوان کارگردان این فیلم انتخاب شد. مارگو رابی، برایان آنکلس و سو کرول نیز به طور مشترک، تهیه‌کنندگان این فیلم هستند. در پرندگان شکاری، مارگو رابی، جرنی اسمالت، مری الیزابت وینستد، رزی پرز، کریس مسینا، الکساندرا وانگ، یوان مک گرگور و الا جی باسکو ایفای نقش کردند.

«پرندگان شکاری» نخستین اکرانش را در تاریخ ۲۵ ژانویه‌ی ۲۰۲۰ در مکزیکو سیتی تجربه کرد. این فیلم در ۲۹ ژانویه در لندن و در ۳۰ ژانویه در کن به نمایش درآمد. اکران عمومی فیلم نیز در تاریخ هفتم فوریه ۲۰۲۰ در سراسر آمریکا آغاز شد. پرندگان شکاری در نخستین روز نمایشش ۱۳ میلیون دلار بلیت فروخت و در نخستین پایان هفته‌ی اکرانش ۵۰ – ۵۵ میلیون دلار از نمایش در ۴۲۳۶ سالن در آمریکا و کانادا به دست آورد. این فیلم تا ۱۷ فوریه، ۶۱٫۷ میلیون دلار در آمریکا و کانادا و ۸۳٫۶ میلیون دلار در دیگر سال‌های اکران، فروش کرد. در مجموع این فیلم در سراسر جهان ۱۴۵٫۳ میلیون دلار بلیت فروخت.

 

پرندگان شکاری Birds of Prey

عوامل فیلم: کارگردان: کتی یان، تهیه‌کنندگان: مارگو رابی، برایان آنکلس و سو کرول، فیلمنامه‌نویس: کریستینا هادسون بر اساس مجموعه کتاب‌های کامیک پرندگان شکاری اثر جردن بی گورفینگل و چاک دیکسون، مدیر فیلمبرداری: متیو لیباتیک، تدوین‌گران: جی کسیدی و ایوان شیف، موسیقی فیلم: دنیل پمبرتون، محصول شرکت‌های: دی سی فیلمز، لاکی چپ اینترتینمنت، کرول اند کو اینترتینمنت و کلاب هاوس پیکچرز، پخش توسط شرکت: برادران وارنر، زبان: انگلیسی، کشور: آمریکا، مدت زمان پخش فیلم: ۱۰۹ دقیقه، بودجه‌ی ساخت: ۸۲ – ۱۰۰ میلیون دلار، فروش گیشه: ۱۴۵٫۳ میلیون دلار.

 

بازیگران فیلم: مارگو رابی (هارلین کویینزل / هارلی کویین)، جرنی اسمالت (داینا لانس / قناری سیاه)، مری الیزابت وینستد (هلنا برتینلی / هانترس)، رزی پرز (رنی ماریا مونتویا)، کریس مسینا (ویکتور زز)، الکساندرا وانگ (الن یی)، یوان مک گرگور (رومن سایونس / سیاه نقاب)، الا جی باسکو (کاساندرا کین)، فرانسوا چاو (آقای کئو)، استیون ویلیامز (کاپیتان پاتریک اریکسون)، دانا لی (Doc)، درک ویلسون (تیم ایوانز)، متیو جوزف ویلی (هپی)، شارلین آمویا (ماریا)، پل لاسا (فرانکو برتینلی)، روبرت کاترینی (استفانو گالانته)، بوجانا نوواکوویچ (اریکا مانسن) و تالون رید (یکی از نقاب سیاه‌ها).

 

خلاصه‌ی داستان فیلم:

هارلی کویین وقایع زندگی خودش را روایت می‌کند. او می‌گوید که پس از شکسته شدن طلسمش، رابطه‌اش با جوکر به هم می‌خورد و جوکر او را به خیابان‌های شهر گاتهام می‌اندازد. او توسط صاحب سالخورده‌ی یک رستوران تایوانی نجات داده می‌شود. هارلی برای فراموش کردن رابطه‌ی ناسازگارانه‌ی گذشته‌اش موهای خود را کوتاه می‌کند و یک کفتار خال‌دار (که نام او را بعدها بروس وین می‌گذارد) را به کار می‌گمارد. او کارخانه‌ی ایس کمیکال را که در آن به جوکر متعهد شده بود ا منفجر می‌کند. هارلی در این داستان با سه بانوی ابرقهرمان دیگر به نام‌های هلنا برتینلی، رنی مونتویا و داینا لانس آشنا می‌شود تا با کمک آن‌ها کاساندرا کین را از چنگ نقاب سیاه، شرورِ شهر گاتهام، نجات دهد.

 

واکنش منتقدان

سایت راتن تومیتوز، نشان می‌دهد که فیلم «پرندگان شکاری» توانست از میان ۳۴۱ نفر منتقد، نظر مثبت ۷۹ درصد را با میانگین ۶٫۷۵ از ۱۰ جلب کند. این سایت در جمع‌بندی نظر منتقدان نوشت: «پرندگان شکاری» با دیدی تازه، دوستانی جدید و صحنه‌های بسیاری از بازی‌های سریع و جذاب، روح آشفته‌ی هارلی کویین را که مارگو رابی آن را بازی می‌کند، به نمایش می‌کشد. «پرندگان شکاری» توانست در متاکریتیک دیگر سایت منعکس کننده‌ی نظرات منتقدان، از میان ۵۹ نقد انجام شده، نظر مثبت ۵۲ منتقد را به دست آورد. این فیلم، در این سایت توانست، امتیاز ۶۰ از ۱۰۰ را بر مبنای نقد‌های منتشر شده، به دست آورد که نشان‌دهنده‌ی «بازخوردهای متوسط» است. همچنین مخاطبان پست ترک، امتیاز ۳٫۵ از ۵ را به این فیلم دادند و ۶۱ درصد آنان تماشای این فیلم را سفارش کردند. مخاطبان سینما اسکور نیز در طیف A+ تا F، جایگاهB+  را برای این فیلم مناسب دیدند.

جان دیفور در هالیوود ریپورتر نوشت: این فیلم بسته‌ای از حرکات اکشن است که در پیروی از شخصیت اول فیلم شکل می‌گیرد. کتی یان در این فیلم با طراحی مجموعه‌ای از صحنه‌های رنگارنگ، حرکات اکشن عجیب و غریبی را می‌آفریند.

اُوون گلایبرمن در ورایتی نوشت: فیلمی سطحی  اما پر جنب و جوش و زنده است. اجرای مارگو رابی و ایوان مک‌ گرگور و کارگردانی کتی یان، تمجید برانگیز است. این نخستین فیلم اکشن خوب شرکت دی سی فیلمز است.

جو مورگنسن در وال استریت ژورنال نوشت: بخش بزرگی از این فیلم  با درجه‌ی تماشای R را بی‌نظمی و هرج و مرج تشکیل می‌دهد. با این حال پرندگان شکاری ابتکاری جنون‌آمیز، خشونتی با نشاط و خلاقیتی بی‌باکانه به مرکزیت یک زن قهرمان است.

مایک لاسال در سان فرانسیسکو کرونیکل فیلم را کوبید و نوشت: پرندگان شکاری یک فیلم فوق العاده وحشتناک است. نباید چنین فیلمی وجود داشته باشد. هرگز نباید پول برای ساخت آن جمع‌آوری می‌شد. فیلمنامه هرگز نباید به فیلم تبدیل می‌شد. مارگو رابی نباید این فیلم را تهیه می‌کرد. او نباید در این فیلم بازی می‌کرد.