بایگانی‌ها

ساخت «سینما معیار» متوقف شد؟

ساخت «سینما معیار» متوقف شد؟
ساخت «سینما معیار» متوقف شد؟

 

 

مجری برنامه «سینما معیار» از ویژگی های این برنامه و دلیل روی آنتن نرفتن آن سخن گفت.

به گزارش  خبرگزاری مهر برنامه «سینما معیار» از اردیبهشت سال ۹۲ روی آنتن رادیو گفتگو رفته است که در ابتدا سیدامیر جاوید اجرای این برنامه را بر عهده داشت. محمدجواد طالبی تهیه کننده برنامه است و در این سال ها امیرعباس صباغ اجرای برنامه را به عهده گرفته بود. «سینما معیار» روز گذشته ۲۶ مرداد ماه رو آنتن نرفت که با این اتفاق به نظر می رسد برنامه با چالشی جدی مواجه شده است.

در همین راستا امیرعباس صباغ مجری و سردبیر برنامه «سینما معیار» که هر پنجشنبه از رادیو گفت‌وگو پخش می‌شود درباره پخش نشدن این برنامه در روز گذشته ۲۶ مرداد به مهر گفت: خودم تا یک روز قبل از برنامه، از پخش نشدن آن اطلاعی نداشتم و آماده می‌شدم موضوع و مهمانان برنامه را هماهنگ کنم اما خبر رسید برنامه متوقف شده است.

وی اضافه کرد: از توقف برنامه اطلاعی نداشتم اما ظاهرا تیم جدید کارش را هم شروع کرده و برای من از این حیث عجیب است که در میان این همه برنامه سینمایی مختلف در شبکه‌های رادیویی، برنامه‌ای که با حداقل هزینه تولید می‌شد و بازخوردش هم در فضای مجازی و هم نشریات نوشتاری از بسیاری برنامه‌های تلویزیونی بیشتر بود، به این شکل متوقف شد؟

وی درباره این برنامه تصریح کرد: در چند سال اخیر به موضوعاتی پرداخته‌ایم که کم‌تر می‌شد سمت آن‌ها رفت اما ما به آنها پرداختیم. از نقد مدیریت سازمان سینمایی در برگزاری چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر و حذف سیمرغ مردمی از جوایز جشنواره تا موارد دیگر. ما مطالبه را در اولویت کارمان قرار دادیم و از برنامه اکران نوروز ۱۴۰۱ و جنجال‌های اکران «لامینور» آقای مهرجویی گفتیم.

وی اضافه کرد: راجع به ماجرای «می تو» تنها برنامه‌ای در میان برنامه‌های رادیو و تلویزیون بودیم که با حساسیت موجود، در چند برنامه از نگاه‌های مختلف صحبت کردیم و این برنامه‌ها بازتاب زیادی در فضای رسانه‌ای داشت و بعد از حوادث سیاسی- اجتماعی سال گذشته، در چند برنامه به موضوع سینمای اجتماعی و آینده آن پرداختیم و این بحث را با بسیاری از اهالی سینما (تهیه کننده، کارگردان، بازیگر و مدیران سینمایی) پیش بردیم که بیشتر انتقادها متوجه مدیریت فعلی سینما بود.

صباغ ادامه داد: ما در دولت قبل هم انتقاد بسیاری به مدیریت سازمان سینمایی داشتیم و با آمدن دولت جدید و رویکرد رئیس جمهور که در زمان فعالیت خود در قوه قضائیه شخصا دستور حل مشکل و رفع توقیف چند فیلم سینمایی را صادر کرد، انتظار تعامل بیشتری داشتیم.

مجری «سینما معیار» گفت: برای برند «سینما معیار» سال‌ها زحمت کشیده شده تا در فضای سینمای ایران عنوان قابل اعتماد و تأثیرگذاری باشد و نمی دانم بعد از ۱۰ سال فعالیت مستمر و در شرایط اعتماد مخاطب و اهالی سینما به برنامه، چرا باید متوقف شویم؟

صباغ درباره اینکه با توبیخ یا تذکری در این مدت مواجه شده‌اند یا خیر، عنوان کرد: بعد از جشنواره چهلم فیلم فجر و انتقاد از نحوه چینش فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۱ و نمایش فیلم «برادران لیلا» در جشنواره کن، از طرف سازمان سینمایی نامه‌ای انتقادی به معاونت صدا ارسال شد که در آن اتهام‌هایی به برنامه ما زده شد که درست نبود. بعد از انتشار نسخه سینمایی «برادران لیلا» در برنامه‌ای با حضور جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم و رضا اورنگ منتقد فیلم به متن و حواشی فیلم پرداختیم و به وظیفه حرفه‌ای خود عمل کردیم و تلاش کردیم از سازمان سینمایی هم نماینده‌ای به برنامه بیاید، اما کسی حاضر نشد در برنامه حاضر شود. این برنامه هم بعد از پخش دردسرهای زیادی برایمان داشت.

صباغ در ادامه درباره رویکرد «سینما معیار» در این سال‌ها گفت: در جایگاه سردبیر و مجری برنامه در تمام این سال‌ها تلاش کردم تا این برنامه انعکاس همه دیدگاه‌های موجود در سینما باشد و به همین دلیل اگر نگاهی به لیست منتقدان سینمایی و مدیران و اهالی سینما کنید که در این سال‌ها به برنامه ما آمدند، متوجه این چند صدایی خواهید شد که مهمترین نقطه قوت برنامه در همه این سال‌ها بوده است. ما در «سینما معیار» رویکرد مطالبه‌گری داشتیم و اعتقاد دارم مدیران مسئول در نهادهای سینمایی باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.

سردبیر «سینما معیار» در پایان صحبت هایش یادآور شد: سینمای ایران نیازمند برنامه‌هایی با هویت و رویکرد «سینما معیار» است و در شرایط فعلی امیدوارم هویت این برند ۱۰ ساله که حالا قدیمی ترین برنامه سینمایی رادیویی است، حفظ شود و تعداد این برنامه‌ها در رادیو و تلویزیون بیشتر شود.