بایگانی‌ها

ستایش مکزيک در عصر ترامپ

ستایش مکزيک در عصر ترامپ
ستایش مکزيک در عصر ترامپ

انيميشن سينمايي کوکو، محصول جديد پيکسار و ديزني اواخر نوامبر 2017 اکران شد و همان طور که انتظار مي‌رفت مورد استقبال تماشاگران و منتقدان قرار گرفت. کوکو که با بودجه‌اي حدوداً 200 ميليون دلاري آماده‌ي نمايش شده، تا 3 دسامبر 280 ميليون دلار در سراسر جهان فروش داشته است. اين فيلم که براساس ايده‌اي اريژينال از لي آنکريچ با الهام از مراسم روز مردگان در مکزيک ساخته شده، داستان پسري 12 ساله به نام ميگوئل ريورا را روايت مي‌کند که دوست دارد موزيسين بشود اما خانواده‌اش به شدت با اين کار او مخالف‌اند. وقتي ميگوئل سعي مي‌کند برخلاف نظر خانواده‌اش در شوي استعداديابي روز مردگان ترانه‌ اجرا کند، طي سلسله رويدادهايي سر از دنياي مردگان درمي‌آورد. او در آنجا از يکي از پيشينيانش که موزيسيني درجه يک است کمک مي‌خواهد تا بتواند دوباره به دنياي زندگان و پيش خانواده‌اش برگردد.

نمايش فيلم در شرايطي که دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا از همان زمان مبارزات انتخاباتي وعده‌ داده بود برخورد سخت‌گيرانه‌تري با مکزيکي‌ها داشته باشد و حالا هم سرگرم سبک و سنگين کردن ساخت ديوار در مرز ايالات متحده و مکزيک است، شرايط جالب‌توجهي را رقم زده و پاي انيميشني سينمايي را هم به عالم سياست باز کرده است. نشريه‌ي ونتي فر فيلم کوکو را «نامه‌اي عاشقانه به مکزيک در عصر ترامپ» توصيف کرد و در مراسم افتتاحيه‌ي فيلم هم گائل گارسيا برنال، صداپيشه‌ي نقش هکتور هم در واکنش به اتهامات ترامپ عليه مکزيکي‌ها، فيلم را به تمامي کودکان مکزيکي و اهل آمريکاي لاتين تقديم کرد. او گفت: «مي‌خواهم اين فيلم را به تمامي کودکاني تقديم کنم که پيشينيان آنها اهل مکزيک يا آمريکاي لاتين هستند. در اين دوران، اين بچه‌ها با ترس بزرگ مي‌شوند چون روايت غالب اين روزها اين شده که آنها در خانواده‌هايي بزرگ مي‌شوند که همه تجاوزگر، قاتل و قاچاقچي مواد مخدر هستند. ما فرهنگ بسيار پيچيده و غني‌اي داريم و لازم است که به اين بچه‌ها روحيه و قدرت داده شود و به آنها گفته شود که آنچه درباره‌شان مي‌گويند، دروغي بيش نيست.»

فيلم کوکو در ابتدا به خاطر شبا‌هت‌هايش با انيميشن سينمايي کتاب زندگي (2014) مورد انتقاد قرار گرفت و وقتي که مسئولان ديزني سعي کردند عنوان «روز مردگان» را که نام اوليه‌ي فيلم بود به صورت برند تجاري ثبت کنند، حاشيه‌هاي آن بيشتر شد. اما فيلم به لطف تصوير صحيحي که از فرهنگ مکزيک به نمايش مي‌گذارد و استفاده از صداپيشگاني که همه اهل آمريکاي لاتين‌اند توانست دل مخاطبان را به دست بياورد.

لي آنکريچ، که فيلم را به همراه آدرين مولينا ساخته، درباره‌ي انتخاب گروه صداپيشگان فيلم مي‌گويد: «ما اين حالت را انتخاب نکرديم. از همان اول مي‌دانستيم که مي‌خواهيم تمام صداپيشگان فيلم اهل آمريکاي لاتين باشند. از همان اول که ايده‌ي ساخت فيلم به ذهن ما رسيد، مي‌خواستيم فيلمي بسازيم که در آن خبري از کليشه و تيپ‌هاي رايج نباشد و فيلم‌مان در عوض تا حد امکان احترام‌آميز باشد.» آنکريچ به مقايسه‌ي فيلم با کتاب زندگي هم واکنش نشان داده: «هر نظر منفي‌اي که درباره‌ي فيلم ما داده شده از سمت افرادي بوده که اصلاً فيلم را نديده‌اند. کوکو و کتاب زندگي هر دو درباره‌ي روز مردگان هستند و خيلي‌ها تصور کرده‌اند که اين دو فيلم قرار است شبيه به هم باشند. در صورتي که روز مردگان سنتي زيباست و لازم است داستان‌هاي متعددي درباره‌ي آن روايت شود. فيلم‌هاي زيادي درباره‌ي کريسمس ساخته شده و جالب است کسي از اين موضوع گله‌مند نيست.»