بایگانی‌ها

سنگ و شیشه

سنگ و شیشه
سنگ و شیشه

مازیار وکیلی

دنیای تصویرآنلاین- اولین چیزی که با بررسی کارنامه بازیگری نگار جواهریان به ذهن متبادر می‌شود شکنندگی است. در تمام نقش‌هایی که او تا به امروز بازی کرده است ما با زن/دختری مواجه هستیم که انگار بدون هیچ محافظی در جهانی خشن و بی‌رحم رها شده است. این شکنندگی ربطی به معصومیت ندارد و بیشتر به دنیای ذهنی شخصیت‌هایی برمی‌گردد که جواهریان نقش آن‌ها را بازی کرده است. شخصیت‌هایی با ذهن‌ حساس که تاب فشارها و پیچیدگی‌های جهان بیرون را ندارند و همین موضوع آن‌ها را شکننده کرده است. مثل یلدا «اینجا بدون من» که چون تحمل جهان اطراف را نداشت به باغ وحشی شیشه‌ایش پناه برد.

«خاتون» با عنوان فرعی روزی روزگاری ایران، قرار است روایت‌گر تاریخ پُر از رنج و مصیبت این سرزمین باشد. سرزمینی که به واسطه بی‌کفایتی داخلی و حمله خارجی دچار رنج عظیمی شده و در شکننده‌ترین وضعیت خود قرار گرفته است. خاتون این سریال قرار است نمادی از مام وطن باشد. وطنی که در اوج بی‌پناهی مورد تاخت و تاز دشمن قرار گرفته و باید هرطور هست حفظ شود. بنابراین این نقش علاوه بر این‌که شباهت‌های زیادی به شمایل بازیگری نگار جواهریان دارد، قرار است نمادی از تاریخ ایران باشد که با همه رنجی که تحمل می‌کند یاید حفظ شود.

بازی جواهریان در خاتون به آن شکنندگی جذابی که حالا به محور اصلی کارنامه جواهریان تبدیل شده، اقتداری عجیب بخشیده که باعث تمایز این نقش با سایر نقش‌هایی می‌شود که جواهریان تا به امروز بازی کرده است. خاتون در برابر شیرزاد دلسوز، در برابر کمسیر رجبف مقتدر و در برابر رضا فخار رمانتیک است. جواهریان تمام این ویژگی‌های متضاد را با یک اقتدار توام با شکنندگی بازی کرده که خاتون را در کارنامه کاری‌اش متمایز می‌کند. بازی جواهریان در این سریال با آن نگاه‌های خیره و جذاب، راه رفتن مطمئن و مقتدر و لحنی که برای اولین بار با تحکم و مهر همراه است خاتون را از یک شخصیت معمولی فراتر می‌برد و بدل به نمادی از مام وطن می‌کند. وطنی که برای ایرانیان همه چیز است.

جواهریان در «خاتون» موفق می‌شود اقتداری کم‌یاب را به شمایل شکننده‌اش اضافه کند و سنگ محکم اقتدار را با چنان ظرافتی در کنار شکنندگی شیشه‌ای همیشگی‌اش نگه دارد که نه سنگ اقتدارش آسیب ببیند و نه شیشه شکنندگی‌اش بشکند. بالانس این دو ویژگی در بازی برای یک بازیگر کار دشواری است که جواهریان به خوبی از پس آن برآمده و همین اجرای متفاوت است که باعث شده خاتون به مهم‌ترین نقش جواهریان تبدیل شود.