بایگانی‌ها

سه نخل طلا برای لوکاس دونت و آلبر سرا

سه نخل طلا برای لوکاس دونت و آلبر سرا
سه نخل طلا برای لوکاس دونت و آلبر سرا

دو فیلم از لوکاس دونت اهل بلژیک و آلبرت سرا اهل کاتالان توانست نظر منتقدان فرانسوی را جلب کند و سه منتقد فرانسوی این دو فیلم را شایسته نخل طلا دانستند.

 

از نظر منتقدان مجله پره‌مییر «برادران لیلا» سعید روستایی شایسته نخل طلاست و دو منتقد این مجله فیلم روستایی را لایق بالاترین جایزه جشنواره کن دانستند.

 

شاید بتوان فیلم جدید کلر دنی را بدترین فیلم کارنامه او دانست. این نظر یکی از منتقدان خارجی حاضر در جشنواره کن است. او بیراه هم نگفته چرا که جدول منتقدان نشان می‌دهد که اکثرشان «ستاره ها در ظهر» ساخته دنی را نپسندیدند و هفت منتقد فرانسوی به فیلم بی ارزش دادند.

فیلمساز مولف ژاپن هیروکازو کوره-ادا که با «دله دزدان» چند سال پیش نخل طلا را به کشورش برد، حالا با فیلم جدیدی به کن آمده که محصول کره جنوبی است.

فیلم او به نام «دلال/واسطه» داستان دو مردی را روایت می‌کند که کودکی سر راهی را از «جعبه کودک» برمی‌دارند و ماجرایی را شروع می‌کنند. «جعبه کودک» تمهید و امکانی است برای والدینی که فرزندان شان را نمی خواهند و می خواهند برای واگذاری و سرپرستی به دیگران بدهند. فیلم جدید کوره-ادا اما به اندازه فیلم‌های آلبرت سرا و لوکاس دونت فعلا نتوانسته نظر منتقدان را جلب کند و هنوز هیچ منتقدی فیلم او را شایسته نخل طلا ندانسته است.

 

لوکاس دونت که پیشتر با فیلم اولش «دختر» در جشنواره کن شگفتی آفرید . این بار داستان دو پسر سیزده ساله و دوست را روایت می‌کند. فیلم «نزدیک» توانسته سه نخل طلا از منتقدان فرانسوی بگیرد.

 

فیلم «آرامش/Pacification»   ساخته آلبرت سرا که برای نخستین بار است فیلمی از او در بخش مسابقه پذیرفته شده نیز از سه منتقد فرانسوی سه نخل طلا گرفته