بایگانی‌ها

سینما زنده است

سینما زنده است
سینما زنده است

حسین جوانی و کسری ولایی

 

▪️بعد از مدت‌ها رکود و وقفه، سینما امسال در تمامی ابعاد بازگشتی قدرتمندانه را تجربه کرد تا فارغ از دعواهای موجود بر سر اکران و استریم یا فیلم استودیویی و مستقل، ثابت شود که سینما به‌عنوان یک هنر جاری، دستاورد بیانی و نمود آشکار صنعت سرگرمی نه تنها زنده است بلکه با قدرت برگشته تا سنگرهای تازه‌ای را فتح کند. به همین دلیل انتخاب بهترین آثار از تولیدات سال گذشته کار ساده‌ای نبود و به جایش تصمیم گرفتیم تا با اتکا به برایندی از نظرات نویسندگان مجله، به سراغ دستاوردهای برتر در گوشه و کنار دنیای سینما و تلویزیون برویم؛ آثاری که چه در متن یا فرامتن و چه در جز یا کل، واجد نکته یا ارزشی قابل تامل بوده‌‌اند.  

 

مبنا و مختصات مورد نظر برای گزینش آثار، هم در سینما و هم در تلویزیون بدین شکل بود: در مورد آثار سینمایی تقویم سالانه بر اساس اکران عمومی در سطح جهان را در نظر گرفتیم که با الگوی رایج در آمریکای شمالی مطابقت دارد. در مورد تلویزیون هم در مرحله‌ی اول تولیدات تازه، در قالب سریال یا مینی‌سریال، در همین بازه مورد توجه بوده و بعد سریال‌هایی که فصل اخیر آن‌ها در سال گذشته منتشر شد اما تاثیر و تفاوت آن‌ها، حتی در مقایسه با فصل‌های قبلی خود سریال، به اندازه‌ای انکارناپذیر بود که نمی‌شد ازشان چشم‌پوشی کرد.  

ملیت، ابعاد، عامه‌پسند یا روشنفکرانه بودن، هیچکدام باعث نشده که بین این آثار مرزبندی صورت بگیرد و سلیقه‌ها محدود شود؛ از محصولات ابرقهرمانی و بلاک‌باسترها تا فیلم‌های مستقل و مستند، هر اثری که با تعریف گسترده و بدون مرز سینما همخوان بوده، به این فهرست راه پیدا کرده. طبعا محدودیت در انتخاب و اکتشاف آثار باعث شده که مجموعا به 40 فیلم و سریال بسنده کنیم وگرنه شکی نیست که در صورت کاوش و کنکاش بیشتر، این فهرست می‌توانست طول و تفصیل بیشتری پیدا کند.  

با مرور دستاوردهای برتر سال گذشته در عرصه‌‌ی سینما و تلویزیون همراه باشید؛ مجموعه‌ای متنوع که می‌تواند نقشه‌ای را ترسیم کند از وضعیت امروز این صنعت و سینمایی که همچنان زنده است و در حال گسترش.

▫️این مطلب را می‌توانید در صفحات 69 تا 80 این شماره مجله دنیای تصویر بخوانید.