بایگانی‌ها

سینما مرده است!

سینما مرده است!
سینما مرده است!

«سکوت» فیلم جدید مارتین اسکورسیزی درباره بحران ایمان است اما به نظر می‌رسد که خود این کارگردان بزرگ بیش از هر زمانی ایمانش را به پدیده سینما از دست داده. پس از اظهار نظر قبلی او درباره بی‌معنی شدن سینما و ندین فیلم‌های جدید، اسکورسیزی در گفتگوی اخیر خود با اسوشیتد پرس گفته:

«سینما مرده. سینمایی که با آن بزرگ شدم و در آن فیلم می‌ساختم دیگر تمام شده. سینما بدون شک همیشه به‌عنوان محلی برای یک تجربه جمعی باقی خواهد ماند، اما چه نوع تجربه‌ای؟ قرار است منحصر به فیلم‌هایی از جنس شهربازی باشد؟ دارم شبیه پیرمردها حرف می‌زنم چون پیرمرد ام. در دهه‌ی پنجاه  شما در سینما می‌توانستید از دیدن یک وسترن به تماشای لورنس عربستان بروید یا در سال 1968 می‌توانستید 2001: اودیسه فضایی را به طرز ویژه‌ای تجربه کنید. تجربه‌ تماشای سرگیجه یا دیدن جویندگان به صورت ویستاویژن.»

در بخش دیگری از این گفتگو هم اسکورسیزی درباره‌ی جایگاه تلویزیون و غلبه‌ی سریال‌های جدید بر سینما صحبت می‌کند:

«فکر نمی‌کنم که تلویزیون جای سینما را گرفته باشد. البته فعلا. سعی کردم تلویزیون را هم امتحان کنم. در وینیل تلاش کردیم ولی متوجه شدیم که برای رسیدن به آن اتمسفری که از دهه هفتاد مدنظرمان است، ذات زبان، مواد مخدر، روابط جنسی و تاثیر راک اند رول بر فرهنگ جهانی، مقاومت زیادی صورت می‌گیرد. به همین دلیل هنوز درباره آزادی عمل در تلویزیون مطمئن نیستم.»

اسکورسیزی اوایل سال میلادی جاری سریال «وینیل» را برای شبکه اچ‌بی‌او ساخت که با بودجه سنگین و واکنش‌های مثبت منتقدان یکی از بزرگترین شکست‌های تاریخ این شبکه و تلویزیون بود. فیلم جدید او «سکوت» هم به زودی در سینماهای سراسر دنیا به روی پرده می‌رود و یکی از مدعیان اصلی فصل جوایز است.