مستند جدیدی با موضوع چارلی چاپلین “پرتره ای دقیقتر” از زندگی “پیچیده” ستاره سینمای صامت – از جمله روابط نابسامان با همسران کم سن و سالش – ترسیم می کند.
نام این مستند « چارلی چاپلین واقعی» به کارگردانی پیتر میدلتون و جیمز اسپینی است. فیلمسازان برای ساخت مستند جدید به تصاویر و فیلم های دیده نشده ی دست یابی پیدا کردند که وارثان چاپلین در اختیار آنها قرار دادند.
.
میدلتون می گوید: «وقتی شروع به ساختن فیلم کردیم، شگفت زده شدیم. بسیاری از مردم این تصویر را از ولگرد ریزنقش دارند، پسری با سبیل، عصا و کلاه ، و در واقع این نوع درک ما از او کوته بینانه است.او شخصیتی خارقالعاده و پیچیده بود و سهم خارقالعادهای از یک زندگی داشت. بنابراین قصد ما این بود که سعی کنیم آن را به تصویر بکشیم و سعی کنیم پرترهای دقیقتر از این مرد ارائه دهیم.».
رسیدن چاپلین به سطح بی نظیری از شهرت در اوایل دهه 1900، داستان به غایت غنی است، دوران کودکی او از سن چهار سالگی، پس از اینکه پدرش خانواده آنها را ترک کرد، مدتی را در در خانه کار ویکتوریایی در لمبث، جنوب لندن و خارج از آن گذراند. و مادرش که در تیمارستان بستری شد. همه دارماتیک است. او پس از آمدن به آمریکا، محبوبیتش در سینمای صامت به حدی رسید که در نهایت برای یک فیلمش 300 میلیون مخاطب داشت.
.
همانطور که اسپینی توضیح میدهد: «از آنجایی که فیلمها صامت بودند، میتوانستند در سراسر جهان نمایش داده شوند و افراد با هر پیشینهای میتوانستند از فیلمهای او لذت ببرند، بنابراین چاپلین به نوعی شهرت دست یافت که قبل از آمدنش به سینما امکانپذیر نبود».
شاید بتوان گفت چاپلین اولین سلبریتی بین المللی در جهان بود. اما در حالی که درباره تاثیر او بر فرهنگ عامه شک و شبهه ای نیست، وقتی صحبت از زندگی خصوصی او میشود، این بحث وجود دارد که طبق استانداردهای مدرن واقعاً نباید از او گفت و شنید.
این مستند به نوجوان بودن سه همسر از چهار همسر چاپلین می پردازد. لیتا گری 12 ساله بود که در کنار او بازی کرد و بعداً مخفیانه در مکزیک ازدواج کردند. چاپلین در 30 سالگی و لیتا 16 ساله و باردار بود – در کالیفرنیا، چاپلین می توانست به تجاوز جنسی متهم شود.
.
پس از طلاق، او در مطبوعات از چاپلین بدگویی کرد. زیرا در مصاحبهها گفت که شوهرش در طول ازدواجشان عصبانی میشد، و اورا در اتاقش حبس می کرد ، اسلحه را روی او میکشید و سعی میکرد او را تحت فشار بگذارد تا سقط جنین کند
میدلتون میگوید: «من فکر میکنم برای مخاطبان مدرن، انتظاری وجود دارد که حداقل به آن توجه شده است و ما بسیار تلاش کردیم افرادی را پیدا کنیم که بتوانند درباره آن دوران صحبت کنند.برای ما، مهم این بود که بتوانیم این صداهایی را پیدا کنیم که در طول سالها نادیده گرفته شدهاند یا شنیده نشدهاند.»
پس از جنبش میتو #MeToo، اینکه آیا میتوانید هنر را از هنرمند جدا کنید، یک گفتگوی بسیار داغ و رایج شده است. سام هولدزورث، مدیر خیریه دلقکهای بدون مرز، استدلال میکند که صحبت کردن علنی در مورد این چیزها مهم است.
«[اگر چارلی چاپلین مشمول فرهنگ کنسل شود، داستانهای آن زنان را هم حذف می کنیم، و این به همان اندازه مشکلساز است. در واقع آنچه این تجربه و سفر به گذشته به همراه دارد، داستانهای آن زنان است که هنوز هم امروز، بارها و بارها، دارد اتفاق میافتند. من فکر می کنم این چیزی است که مهم است و این سفری است که باید اتفاق بیفتد.»
در سینمای صامت، زبان مانعی برای جهانی شدن جذابیت چاپلین نبود. اما با تشدید بحث درباره نحوه قضاوت ما درباره شخصیت های تاریخی، درک واقعی میراث او اکنون از سیاه و سفید مطلق فاصله دارد.