بایگانی‌ها

شرارت همچنان باقی است!/دنیای تصویر جدید منتشر شد

همزمان با شروع زمستان نه چندان سرد و گرم شدن تنور فصل جوایز، شماره‌ی جدید ماهنامه‌ی دنیای تصویر هم از راه رسید، با پرونده‌ها و مطالب متنوع درباره‌ی سینمای ایران و جهان.
🔺همان‌طور که از تصویر روی جلد هم قابل تشخیص است، بخش برداشت بلند این شماره اختصاص پیدا کرده به پرونده‌ای مفصل درباره‌ی «قاتلان ماه گل» آخرین ساخته‌ی مارتین اسکورسیزی و از زوایای مختلف فیلم مورد نقد و بررسی قرار گرفته. بخش برداشت کوتاه هم مربوط می‌شود به «جاماندگان» فیلم جدید الکساندر پین و تاثیرات سینمای هال اشبی.
🔺سریال انیمیشن «سامورایی چشم آبی»، پنجاه‌سالگی «جن‌گیرِ» ویلیام فریدکین، موفقیت غیرمنتظره‌ی تیلور سوئیفت و جایگاهش در دنیای سرگرمی، سیزده تصویر از سیزده جنگ مختلف و تاثیرات «جی‌تی‌ای» و بازی‌های «اوپن ورلد» بر صنعت گیم از جمله دیگر موضوعاتی است که در قالب پرونده یا سلسله مطالب به آن‌ها پرداخته شده.
🔺در بخش سینمای ایران هم علاوه بر بررسی آثار روز مانند «ویلای ساحلی» و نسبتش با سینمای کیانوش عیاری و بررسی تجربیات سینمایی علیرضا معتمدی به بهانه‌ی اکران فیلم جدیدش، برای پرداختن به یکی از مسائل روز یعنی غلبه‌ی رقص و آواز در آثار کمدی، سراغ ریشه‌های این پدیده و چگونگی شکل‌گیری‌ و نفوذش در فیلم‌های ایرانی رفته‌ایم.
🎞شماره‌‌ی دی ماه دنیای تصویر هم‌اکنون در روزنامه‌فروشی‌های سراسر کشور موجود است و نسخه‌ی آنلاین و رنگی مجله را هم می‌توانید از وبسایت دنیای تصویر آنلاین، کتابراه و فیدیبو دریافت نمایید.

🎬فهرست مطالب و همکاران شماره‌ی جدید به شرح زیر است:
🔸رویدادهای داخلی
🔸آخرین تازه‌های 2023
🔸راهنمای اکران/ آریان گلصورت
🔸بی‌نظم منظم: تماشاگران/ خسرو دهقان
🔸ریشه‌ها: توقف سینمای ایران در ایستگاه رقص و آواز
🔹قِر و غیر (رنگ باختن تدریجی مفهوم «سینما» در فیلم‌های ایرانی)/ عباس نصراللهی
🔹سینما به مثابه بنگاه شادمانی (مواجه با تناقض خطرناک سرگرمی‌سازی در تولیدات اخیر)/ اشکان جاویدی
🔹طرب از که آموختی؟ (ریشه‌یابی رقص و آواز در سینمای ایران؛ بخش نخست)/ پیام نصیری خرم
🔸نقد:
🔹سینمای شخصی یا سوءتفاهم در پوسته‌ی پست‌مدرنیسم؟ («چرا گریه نمی‌کنی؟» و مسیر فیلمسازی علیرضا معتمدی)/ مصطفی درویش گوهری
🔹چه بر سر آن رئالیسم وسواس‌آلود آمد؟ (فقدان حوصله و ظرافت‌های فیلمسازی کیانوش عیاری در «ویلای ساحلی»)/ آراز مطلب‌زاده
🔸برداشت کوتاه: جاماندگان
🔹آن‌ها که گیر افتاده‌اند… («جاماندگان»، هال اشبی و دژاووی سینمایی الکساندر پین)/ کسری ولایی
🔹احساسات انسانی را دستکاری نمی‌کنم (گفتگو با الکساندر پین)/ ترجمه: سودابه نیکدان
🔹آغوش باز رستگاری (مروری بر کارنامه سینمایی الکساندر پین)/ محمدجواد فراهانی
🔹زیر آسمان خدا هیچ چیز تازه نیست (مواجهه سینمایی الکساندر پین با گذشته سپری‌نشده)/ جواد رهبر
🔹حالِ اشبی (سینماگران آمریکایی از میراث هال اشبی می‌گویند)/ ترجمه: جواد رهبر
🔸اکوسینما: خیره در چشمان هیولای موفقیت (معمای تیلور سوئیفت و سلطه‌اش بر دنیای سرگرمی)/ علی ملاصالحی
🔸مظنونین همیشگی: جایی برای صلح نیست (13 روایت سینمایی تکان‌دهنده از سیزده جنگ مرگبار)/ فرشاد رضایی
🔸سریال: سامورایی چشم آبی
🔹تیغه را برای انتقام تیز کن (سرگرمی سطح بالا با حکمت و خشونت در «سامورایی چشم آبی»)
🔹به ظرافت برگ گل؛ به تیزی لبه شمشیر (از اسطوره و تاریخ تا انیمه و فمینیسم در «سامورایی چشم آبی»)/ فاطمه‌ شاه‌بنده
🔹عمیق، تاریک و فریبنده (رد پای انیمه‌ها در سریال‌های انیمیشنی که باید ببینید)/ علی عابدی
🔸برداشت بلند: قاتلان ماه گل
🔹شرارت همچنان باقی است (تراژدی انسانی و شرمساری تاریخی در «قاتلان ماه گلِ» مارتین اسکورسیزی)/ کسری ولایی
🔹سفر مارتی به غرب (گزارشی از تولید سخت، طولانی و گران «قاتلان ماه گل»)/ ترجمه: جواد رهبر
🔹باید سر در بیاورم که چه کسی هستم (مارتین اسکورسیزی از یک عمر زیستن با سینما می‌گوید)/ ترجمه: هومن رشیدی‌نژاد
🔹غایت فرومایگی زیر جامه‌های شیک (روایت مارتین اسکورسیزی از تاریخ آمریکا در «قاتلان ماه گل»)/ پیام نصیری خرم
🔹چون دوست دشمن است، شکایت کجا بریم؟ (تجسم ماکیاولیسم و ابتذال شر در «قاتلان ماه گل»)/ آرش خیروی
🔹ماه بی‌تابی که هنوز تاب تابیدن دارد (شخصیت زن «قاتلان ماه گل» و مصائبی که از سر می‌گذراند)/ نهال قربانی
🔹این عذاب را پایان نیست (الگوهای تکرارشونده در سینمای مارتین اسکورسیزی)/ مهدی کیقبادی امیری
🔹زمان تسویه حساب فرا رسیده است (گفتگو با لئوناردو دی‌کاپریو و لیلی گلداستون)/ ترجمه: مبین پوراعتماد
🔹ثروت سیاه (مقایسه «قاتلان ماه گل» با منابع تاریخی)/ گردآوری و ترجمه: صدف غلامعلی‌خان
🔹بخش ویژه: دیگه نمی‌خوام ببینمت آقای ورهوفن (خاطرات اروین وینکلر)/ ترجمه: اردوان شکوهی
🔸بازی: GTA VI
🔹شبح آزادی (اوپن ورلد چگونه بازی‌های ویدیویی را تغییر داد؟)/ سینا بحیرایی
🔹خطر زلزله (درباره قسمت ششم از سری بازی‌های GTA چه می‌دانیم؟)/ سینا بحیرایی
🔸پنجره عقبی: جن‌گیر
🔹او اینجاست (نگاهی دوباره به «جن‌گیر» ویلیام فریدکین در پنجاه سالگی فیلم)/ بهمن شیرمحمد
🔹نوای بیداری شیطان (چگونه «جن‌گیر» ژانر وحشت را متحول کرد؟)/ محمدسعید خزایی
🔸هزار و یک فیلمی که باید قبل از مرگ ببینید/ ترجمه: سعید خاموش