بایگانی‌ها

«شکل آب» یا «سه بیلبورد بیرون از ابینگ، میزوری»؟

«شکل آب» یا «سه بیلبورد بیرون از ابینگ، میزوری»؟
«شکل آب» یا «سه بیلبورد بیرون از ابینگ، میزوری»؟

تا ساعاتی دیگر شاهد برگزاری مهم‌ترین رویداد سینمایی سال خواهیم بود و برگزیدگان آکادمی با دست آوردن مجسمه‌های طلایی به تاریخ اسکار و سینما می‌پیوندند. اما سوال این‌جا است: برندگان امشب چه کسانی خواهند بود؟

اگر شما هم جز آن دسته از کسانی هستید که برای حدس زدن برندگان اسکار 2018 هیجان دارند و یا حتی در نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌های اینترنتی شرکت کرده اید، در این گزارش می‌توانید جمع‌بندی تمام پیش‌بینی‌ها و بررسی‌های آماری و سینمایی را مرور کنید. پیش‌بینی‌هایی که به احتمال زیاد درست از آب در خواهند آمد مگر آن که اعضای آکادمی برنامه ویژه‌ای برای سورپرایز کردن مخاطبان سینما داشته باشند!

بهترین فیلم خارجی زبان

به غیر از «توهین» که در جشنواره‌ی ونیز نمایش پیدا کرده‌ چهار فیلم دیگر این بخش در جشنواره‌های کن و برلین نمایش داده شده‌اند. با وجود اینکه «بر جسم و جان»  خرس طلایی و «مربع» نخل طلا را برنده شده‌اند. اما عموم پیشبینی‌ها در این رشته «یک زن شگفت انگیز»(شیلی) را مدعی اصلی اسکار می‌دانند.

بهترین فیلم مستند

در این بخش احتمالا باید منتظر برنده شدن «صورت‌ها، مکان‌ها» باشیم. در بیشتر پیش‌بینی‌ها شانس این فیلم مستند را بیش از بقیه در نظر گرفته‌اند. البته برخی از وبسایت‌ها هم شانس «ایکاروس» را بالاتر دانسته‌اند. اگر «صورت‌ها مکان‌ها» جایزه را از آن خود کند آنیس واردا هشتاد و نه ساله رکورد پیرترین برنده‌ی اسکار را برای ساخت این مستند خواهد شکست.

 

بهترین انیمیشن

برنده شدن «کوکو»، در این رشته احتمالا محتمل‌ترین اتفاقی است که می‌توانیم منتظرش باشیم. مانند عموم سال‌هایی که انیمیشنی از پیکسار در نامزدها وجود داشته طبق پیش‌بینی‌ها این بار هم انیمیشنی از این کمپانی اسکار را به دست خواهد آورد.

بهترین جلوه‌های بصری

رشته‌ی بهترین جلوه‌های بصری غول‌هایی مانند «جنگ ستارگان: آخرین جدای»،«نبرد برای سیاره‌ی میمون‌ها»،«بلید رانر2049»، «محافظان کهکشان جلد دوم» و «کنگ: جزیره جمجمه» را شامل می‌شود. در این رشته رقابت نزدیکی بین «بلیدرانر2049» و «نبرد برای سیاره‌ی میمون‌ها» وجود دارد. البته به نظر می‌رسد شانس «نبرد برای سیاره‌ی میمون‌ها» قدری بیشتر از «بلیدرانر2049» باشد.

بهترین تدوین صدا و بهترین صدا گذاری

این دو رشته جزو بخش‌هایی است که برندگانش تقریبا مشخص است. بعید است زمانی که پاکت‌ها را برای این دو رشته باز می‌کنند نامی به غیر از «دانکرک» را بشنویم.

بهترین ترانه

در بخش اسکار بهترین ترانه بسیاری باور دارند که بیشترین شانس را ترانه‌ی مرا به یاد دار«کوکو» و این منم «بزرگترین شومن» دارند. در بین این دو هم احتمال جایزه گرفتن «کوکو» بیش از رقیبش است.

بهترین موسیقی متن

این بخش هم از آن بخش‌هایی است که برنده‌اش تقریبا مشخص است. الکساندر دسپلا در «شکل آب» کاری کرده که در تمام پیشبینی‌ها نام او را به عنوان برنده‌ی اسکارببینیم.

بهترین طراحی صحنه

بعید است زمانی که نام برنده‌ی این شاخه اعلام شود اسمی به غیر از «شکل آب» شنیده شود.

بهترین گریم

گریم گری اولدمن در فیلم «تاریک‌ترین ساعت» آنقدر شبیه وینستون چرچیل بوده تاریخدانی که سر صحنه آمده بود عکسی از گری اولدمن را با خود وینستون چرچیل اشتباه گرفت. به همین دلیل دستاورد گریم «تاریک‌ترین ساعت» مدعی اصلی این بخش است.

بهترین تدوین

در این بخش شانس فیلم کریستوفر نولان، «دانکرک» بیش از رقیبانش است و همانند چند فیلم اخیر این کارگردان این فیلم هم به نظر می‌رسد تنها بتواند جوایز فنی را مال خود کند. شاید «بیبی راننده» سورپرایز امسال باشد.

بهترین طراحی لباس

مدعی اصلی این بخش «نخ خیال» است. فیلمی که طراحی لباس یکی از مهمترین ویژگی‌های در درامش به شمار می‌رود.

بهترین فیلمبرداری

فیلمبرداری خارق‌العاده‌ی راجر دیکنز در «بلید رانر2049» همه را به شگفتی واداشته. این فیلم محتمل‌ترین نامزد این بخش برای کسب جایزه‌ی اسکار است. در صورتی که نام «بلید رانر2049» از پاکت بیرون بیاید راجر دیکنز افسانه‌ای اولین اسکارش را به خانه خواهد برد.

بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی

پیش‌بینی‌های اولیه اسکار در این رشته «هنرمند فاجعه» را به عنوان برنده محتمل می‌دانستند اما پیش‌بینی‌های اخیر برنده شدن «مرا با نام خود صدا بزن» را تقریبا قطعی می‌دانند.

بهترین فیلمنامه‌ی ارژینال

در کنار بخش بهترین فیلم، بهترین فیلنامه‌ی ارژینال بحث‌برانگیزترین رشته‌ی اسکار امسال است. «برو بیرون» و «سه بیلبورد بیرون از ابینگ، میزوری» محتمل‌ترین نامزدها برای دریافت این جایزه هستند اما «لیدی‌ برد» هم برای گرفتن جایزه شانس دارد. نکته‌ای که درباره‌ی این جایزه وجود دارد این است که هر فیلمی که برنده‌‌ شود با احتمال بسیار زیادی اسکار بهترین فیلم را نیز ازآن خود خواهد کرد.

بهترین بازیگر زن مکمل

سم راکول تقریبا تمام جوایز پیشین را برای نقش مکمل مرد برنده شده و مدعی اصلی این جایزه است.در صورتی که آکادمی تصمیمی متفاوت گرفته باشد ممکن است ویلم دفو برای فیلم «پروژه فلوریدا»اسکار را دریافت کند.

بهترین بازیگر زن مکمل

به باور بسیاری وضعیت بخش بهترین بازیگر زن مکمل هم مشخص است. اسکار آلیسون جنی برای فیلم «من، تونیا» تقریبا حتمی است.

بهترین بازیگر مرد نقش اول

گری اولدمن نقش وینستون چرچیل را آن قدر خوب بازی کرده که حتی این روزها که تمام فیلم‌ها تحت تاثیر مضامین نژادی و جنبش‌های زنانه‌اند کسی جرئت نکرده به او جایزه ندهد. گری اولدمن تا به امروز تمام جوایز اصلی را برای این نقش گرفته و مدعی اصلی اسکار است.

بهترین بازیگر زن نقش اول

یکی از عناصری که «سه بیلبورد بیرون از ابینگ میزوری» موفقیتش را به آن مدیون است بدون شک بازی فرانسس مک‌دورمند است. مانند دیگر جایزه‌ی بازیگری نقش اول در این بخش هم تقریبا همه اتفاق نظر دارند که مک‌دورمند اسکار دیگری خواهد گرفت.

بهترین کارگردان

گیرمو دل‌تورو برای «شکل آب» هر چه جایزه‌ی کارگردانی بوده تا الان گرفته و احتمالا اسکار را هم باید به کلکسیون جوایزش اضافه کند. جایزه‌ی دل‌تورو تقریبا قطعی است تا او هم مانند دو رفیق دیگرش آلفونسو کوارون و آلخاندرو گونزالس ایناریتو اسکار کارگردانی بگیرد. بخش کوچکی از پیش‌بینی‌ها هنوز برای کریستوفر نولان شانس قائل‌اند.

بهترین فیلم

بحث برانگیزترین جایزه‌ی سال مهمترین جایزه‌ی سال است. با وجود اینکه طبق جوایز گذشته شانس «سه بیلبورد بیرون از ابینگ، میزوری» بیشتر به نظر می‌رسد اما باز هم بسیاری «شکل آب» و «برو بیرون» را برای گرفتن جایزه‌ی بهترین فیلم محتمل می‌دانند.