بایگانی‌ها

عذرخواهی آکادمی اسکار از ساچین‌ لیتل فیدر

عذرخواهی آکادمی اسکار از ساچین‌ لیتل فیدر
عذرخواهی آکادمی اسکار از ساچین‌ لیتل فیدر

وقتی مارلون براندو به عنوان بهترین بازیگر مرد نقش نخست برای «پدرخوانده»(1972) نامش در مراسم اسکار خوانده شد، دختری بومی آمریکایی و 26 ساله به نام ساچین لیتل فیدر به نیابت از مارلون براندو روی صحنه آمد و روی صحنه چنین گفت:«من به جای مارلون براندو در این مراسم حضور یافته ام. او از من خواسته که به شما بگویم که با کمال تاسف نمی تواند این جایزه را قبول کند و دلیل آن رفتار صنعت فیلم و سینما با بومیان آمریکا است.»

.لیتل فیدر با انبوهی از هیاهوهای حضار، حرکات نژادپرستانه و تهدید به ضرب و شتم پشت صحنه اسکار روبرو شد.
.
پنجاه سال از آن زمان گذشته است و حالا آکادمی علوم و هنر سینمایی از این زن بخاطر رفتارهای آن مراسم اسکار پوزش خواسته است و قرار است یک برنامه ویژه و گفت وگویی با او روز هفدهم سپتامبر برگزار کند.
.
در حال حاضر لیتل فیدر هفتاد و پنج ساله است.

لیتل فیدر اولین زن بومی بود که در سال 1973 در مراسم جوایز اسکار روی صحنه رفت. سخنرانی معروف 60 ثانیه ای او در گالری تاریخ جوایز اسکار موزه آکادمی نمایش داده شده و در اتاقی با لحظات تاریخی دیگر مانند جایزه اسکار هالی بری به عنوان اولین سیاهپوست برنده بهترین بازیگر زن و انگل برنده اسکار بهترین فیلم برای عموم نمایش داده می شود. سخنان فیدر توجه به اعتراضات Wounded Knee را در سال 1973 در داکوتای جنوبی جلب کرد و منجر به تحریم، حمله، آزار و تبعیض حرفه ای علیه او در 50 سال گذشته شد.