بایگانی‌ها

غوغای سونی در هفته گیم پاریس

غوغای سونی در هفته گیم پاریس
غوغای سونی در هفته گیم پاریس

علی عابدی

وقتی صحبت از صنعت و تکنولوژی می‌شود اولین کشورهایی که ممکن است به ذهن هرکسی بیایند آمریکا، آلمان و ژاپن هستند، صنعت بازی هم  از این قاعده مستثنی نیست. اما با اندک مطالعه و البته علاقه به سبک و سیاق شرقی این ژاپن پسا جنگ جهانی است که در تمام زوایا نگاه را به خود جلب می‌کند و در میان این همه شرکت ریز و درشت، سونی است که با ورودش به دنیای سرگرمی سال‌هاست به پیش‌رویی همه‌جانبه بدل شده است. از رقابت و برتری در صنعت دوربین در تقابل با کنان و نیکون هم‌وطن گرفته تا سینما و برتری در هنر هشتم و پیشی‌گرفتن همه‌جانبه از مایکروسافت و ایکس‌باکسش.

سونی توانست شب گذشته با نمایش تریلر و پشت صحنه از عناوین جدیدش «خدای جنگ»، «دیترویت: بیکام هیومن»، «مرد عنکبوتی» و «اریکا» تحسین همه‌جانبه‌ی تماشاگران را در هفته‌ی گیم پاریس بدست آورد. البته ناگفته نماند که فرانسوی‌ها هم توانستند با کیفیت در برگزاری این همایش بازی به رقیب اصلی E3 آمریکا بدل شوند تا پس از اثبات اهمیت جشنواره کن نسبت به اسکار در هنر هشتم پتانسیل و زکاوتشان را به رخ بکشند.

البته سونی و زیرمجموعه‌ها دیگرش چون ناتی‌داگ و کوانتیک دریم خیلی بی‌تفاوت به E3 سال 2017 آمدند، اما قدرت نمایی در پاریس نشان از برنامه‌ریزی و ایجاد روابط موفق تجاری پاریسی‌ها با این غول ژاپنی است. یوبیسافت هم طبق معمول در هر جایی که بتواند حضور دارد و با اینکه هنوز هم به طور اتفاقی گیم خوب می‌سازد اما با تخریب «شاهزاده ایرانی» و «اساسینزکرید» به همه ثابت کرده تخصص عجیبی در گند زدن به یک فرنچایز دارد، البته پنجمین نسخه از سری «فارکرای» بسیار امید بخش به نظر می‌رسد.

شش عنوان مهم معرفی شده در هفته گیم پاریس را مرور می‌کنیم.

آخرین بازمانده ما

شرکت بازی‌سازی ناتی داگ، که از زیرمجموعه‌های سونی محسوب می‌شود، تابستان امسال با عنوان «آنچارتد: میراث گمشده» در دنیای گیمرها حضور داشت. حال با تریلری که از قسمت دوم «آخرین بازمانده از ما» منتشر کرده به همه نشان داد تخصص عجیبی در ساخت دنباله‌دارهای اینچنینی دارد. بازی که ژانر مبارزه با زامبی‌ها در فضایی پسا آخر زمانی را برای همیشه دگرگون کرد. اما در ادامه‌ی ماجرا این سری و در دومین تریلر معرفی شده دیگر خبری از بازماندگان و قهرمانان سری اول یعنی جوئل و الی نیست و باید منتظر اطلاعات تکمیلی باقی بمانیم.

خدای جنگ

پیش از این با کریتوس در مقام اساطیر یونانی در سه‌گانه «خدای جنگ» یونان باستان را به خاک و خون کشیدیم و در آخر شاهد خودکشی این شخصیت جذاب بودیم. حال کریتوس به اسکاندیناوی رفته و در قامتی پدرگونه و کاملا متفاوت قصد دارد زهر چشمی از دوستان ثور بگیرد!

دیترویت: بیکام هیومن

اگر از طرفداران دیوید کیج نیستید و حتی اسم شاهکارهایی چون «باران شدید» و «ماوراء: دو روح» به گوشتان نخورده، با دیدن این تریلر به منتظران بازی سینمایی جدید او یعنی «دیترویت: بیکام هیومن» می‌پیوندید. بازی‌ای آینده گرا که دیدگاهتان به هوش مصنوعی را برای همیشه دگرگون خواهد کرد!

نکته جذاب بازی این است که در دو سال اخیر با هر تریلر شخصیت‌های جدید معرفی کرده و با پیش‌زمینه‌ای که از «باران شدید» دیوید کیج وجود دارد به طور حتم با شخصیت‌پردازی عمیق دیگری از این بازی‌ساز فرانسوی مواجه خواهیم شد. هوش مصنوعی هم که همواره سوژه‌ی جذابی برای هنرمندان پسا تکنولوژی محسوب می‌شود و بعد از سریال «وست‌ورلد» این بازی می‌تواند به دومین عنوان مهم در هزاره‌ی جدید در باب هوش مصنوعی تبدیل شود.

اریکا

وقتی صحبت از درام تعاملی می‌شود همه گیمرها به یاد کوانتیک دریم و بازی‌های چند سال اخیر دیوید کیج می‌افتند. اما استودیوی لندن از دیگر زیرمجموعه‌های بخش سرگرمی سونی است که پا به درام تعاملی گذاشته و البته لازم به ذکر است که این بازی کاملا با بازیگر و در قالب سینمایی ساخته شده که در نوع خود کم‌نظیر و چالش برانگیز است.

مرد عنکبوتی مارول

سونی که پس از سال‌ها مرد عنکبوتی سینما را به عضویت مجدد انتقام‌جویان درآورد با «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» این شخصیت کمیک را بار دیگر به صدر اخبار ابرقهرمانی بازگرداند.اما سونی در همکاری دیگری با مارول عنوان جدید و متفاوت از این شخصیت محبوب به دنیای بازی‌های ویدیویی آمده است تا در بازار گیم قوی‌تر از همیشه ظاهر شده باشد.

فار کرای 5

آمریکا از مدعیان اصلی دموکراسی محسوب می‌شود، اینبار و در پنجمین عنوان از سری «فارکرای» ساخته‌ی پر طرفدار یوبیسافت به آمریکا آمده تا پس از سریال «کنیزنامه» دومین عنوان بزرگ پیاپی در دنیای سرگرمی باشد که تمامیت خواهی و زندگی داعشی را غالب آمریکا کرده باشد! این طور که در تریلر جدید این بازی می‌بینیم به تمام مراحل بازی قابلیت بازی چند نفره و آنلاین وجود دارد.