بایگانی‌ها

فروشنده: از نسخه قاچاق در ایران تا اکران در آمریکا

فروشنده: از نسخه قاچاق در ایران تا اکران در آمریکا
فروشنده: از نسخه قاچاق در ایران تا اکران در آمریکا

سناریوی لو رفتن نسخه قاچاق فیلم‌ها بر روی اینترنت ادامه دارد و این بار نوبت «فروشنده» است. جالب این که در نسخه لو رفته عبارت «بازبینی ارشاد» درج شده و پخش‌کننده فیلم در شبکه خانگی هم وزارت ارشاد را مسئول این اتفاق می‌داند. بعد از «یک دزدی عاشقانه» و «ابد و یک روز» این سومین فیلمی است که به این سرنوشت دچار می‌شود.

 از سوی دیگر کمپانی کوهن مدیا گروپ که حقوق اکران فیلم در آمریکای شمالی را بر عهده دارد و پیش از این اواسط دسامبر را برای اکران اولیه «فروشنده» در نظر گرفته بود، فیلم جدید فرهادی را 27 ژانویه (7 بهمن) به صورت عمومی اکران می‌کند. یعنی سه روز بعد از اعلام نامزدهای نهایی اسکار 2017.

این در حالی است که اکثر فیلم‌های خارجی مهم امسال، چه آنهایی که در فهرست اولیه نامزدهای اسکار بهترین فیلم خارجی قرار دارند و چه سایر عناوین مدعی، تا پایان سال میلادی 2016 در آمریکا به روی پرده می‌روند. اما «فروشنده» با وجود اکران عمومی در چند کشور اروپایی و نمایش‌های جشنواره‌ای، هنوز در آمریکا اکران گسترده‌ نداشته و به همین دلیل خیلی از نشریات سینمایی انگلیسی زبان هنوز نقد و امتیاز خود روی فیلم را منتشر نکرده اند.

به نظر می‌رسد که پخش‌کنندگان فیلم روی شانس بالای فیلم برای نامزدی در اسکار خارجی حساب ویژه‌ای باز کرده اند و از این عامل برای افزایش فروش «فروشنده» استفاده خواهند کرد. «جدایی نادر از سیمین» با فروش 24 میلیون دلار در سطح جهان به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های غیرانگلیسی زبان تبدیل شد و پیش‌بینی می‌شود که «فروشنده» بتواند این موفقیت را تکرار کند.

هم‌چنین برای اسکار امسال هم با توجه به کنار رفتن رقبای مهمی چون «او» و «نرودا» شانس «فروشنده» برای نامزدی و حتی کسب جایزه بیشتر از قبل هم به نظر می‌رسد.