بایگانی‌ها

«فروشنده» پر‌مخاطب‌ترین فیلم کارنامه اصغر فرهادی

فصل دوم «پوست شیر» ۳۰ آذر منتشر می‌شود
فصل دوم «پوست شیر» ۳۰ آذر منتشر می‌شود

به نقل از ماهنامه دنیای تصویر شماره 268

پیش‌بینی اینکه «فروشنده» به پرفروش‌ترین فیلم کارنامه اصغر فرهادی تبدیل می‌شود چندان کار مشکلی نبود. کافی بود فیلم فرهادی بیش از سه میلیارد و صد میلیون تومان بفروشد که با توجه به قیمت بلیت سینماها و استقبالی که از فیلم های امسال سینمای ایران شده بود قابل حدس بود که «فروشنده» به این رقم برسد. اتفاقی که خیلی زود افتاد و «فروشنده» در کم تر از ده روز از فروش سه میلیارد تومان گذشت و پرفروش ترین فیلم کارنامه فرهادی شد.

 فیلم اصغر فرهادی اما به حد نصاب های فراتر از این رسید. این فیلم در ماه نخست اکرانش هر سه روز یک میلیارد تومان فروخت و در پایان یک ماه اکران به فروش ده میلیارد تومان رسید. «فروشنده» در ماه نخست اکران علاوه بر ثبت این فروش فوق‌العاده رکورد مخاطبان فیلم‌های اصغر فرهادی را شکست و با پشت سر گذاشتن فیلم‌های موفق و پرمخاطب فرهادی مانند «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» تبدیل به پر مخاطب‌ترین فیلم فرهادی در ایران شد، در شرایطی که «فروشنده» از هیچ ابزار تبلیغاتی استفاده نکرد. نه تیزر تلویزیونی داشت و نه تیزر ماهواره‌ای و نه از بیلبورد و تبلیغات شهری استفاده کرد. در ماهی اکران شد که اصولا انتخاب مناسبی برای یک فیلم پرفروش نیست از ماه دوم اکران به تعطیلات محرم و روزهای کم مخاطب سالن‌های سینما خورد اما هیچکدام از این موارد مانع از رکورد شکنی «فروشنده» نشد.

در میان فیلم‌های اصغر فرهادی از «رقص در غبار» و «شهر زیبا» به عنوان فیلم های اولیه و کم‌مخاطب او که بگذریم، «گذشته» که به زبان فرانسوی در ایران اکران شد کم‌مخاطب‌ترین فیلم سال‌های اخیر اوست. فیلمی که کمتر از پانصد هزار نفر مخاطب داشت. بالاتر از «گذشته» فیلم «چهارشنبه سوری» قرار دارد. فیلمی که شروع موفقیت های فرهادی بود و با بیش از شصد هزار مخاطب جزو فیلم‌های موفق او محسوب می‌شود. دو رتبه بالای جدول قبل از «فروشنده» متعلق به «‌جدایی نادر از سیمین» و «درباره الی» است. در این میان با وجود موفقیت‌ها و فروش بالای «جدایی نادر از سیمین» این فیلم از لحاظ تعداد مخاطب از «درباره الی» عقب تر و سومین فیلم اصغر فرهادی از لحاظ مخاطب است.

اگر فرهادی با «جدایی نادر از سیمین» قدم بزرگی در موفقیت های جهانی برداشته بود. «فروشنده» را می توان قدم بزرگ او در جذب مخاطبان سینمای ایران دانست.

jadval