بایگانی‌ها

ماجراهای آقای کاپرا و FBI

ماجراهای آقای کاپرا و FBI
ماجراهای آقای کاپرا و FBI

«چه زندگی شگفت‌انگیزی!» فرانک کاپرا یکی از فیلم‌های کلاسیک سینمای هالیوود است که حالا در سنتی هرساله، در شب کریسمس از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا پخش می‌شود. اما اسناد جدید منتظر شده حاکی از این است که ده سال بعد از اکران فیلم در سال 1946، ادگار هوور (اولین رئیس FBI) فیلم را متهم به «تبلیغات کمونیستی» کرده بود!

در این اسناد اف‌بی‌آی گفته شده؛ تصویری که از آقای پاتر به عنوان یک بانکدار شیطانی و حریص نشان می‌دهد تصویرِ معمولی است که توسط کمونیست‌ها استفاده می‌شود. اف‌بی‌آی در این یادداشت اعلام می‌کند تصویر آقای پاتر باید فردی باشد که قوانین بانک مرکزی را در دادن وام دنبال می‌کند.

در آمریکای درگیر مک‌کارتیسم بعد از جنگ جهانی دوم، هوور «چه زندگی شگفت‌انگیزی!» در کنار دویست فیلم فیلم دیگر متهم به تبلیغات کمونیستی شده بودند، دفتر هوور همچنین نویسندگان «چه زندگی شگفت‌انگیزی!» یعنی فرانسس گودریچ و آلبرت هکت، متهم به همدلی با کمونیست‌ها کرده بود.

هرچند بعد از تحقیقات و بازجویی‌های بسیار اف‌بی‌ای تصمیم گرفت این فیلم را به دادگاه نکشاند و برای همین است که همچنان امکان تماشایی این کلاسیک ماندگار در شب‌های کریسمس وجود دارد.