بایگانی‌ها

مدعیان اسکار بعدی

مدعیان اسکار بعدی
مدعیان اسکار بعدی

یکشنبه پرونده فصل جوایز به‌طور رسمی بسته شد و رقابت فیلم‌های سال 2017 به پایان رسید. اما با گذشت جشنواره برلین و ساندنس رقابت فصل بعد چند هفته‌ای است که شروع شده و که قبل اتمام اسکار در کانون توجهات قرار نگرفت. این سوژه گزارش مفصلی است که اسکرین در روزهای گذشته منتشر کرده است. قطار سینمای جهان خیلی سریع به ایستگاه بعدی می‌رود، 12 فیلم مهمی که امسال اکران دارند و برای جوایز سال بعد باید کیفیتشان را به رخ بکشند را با هم مرور می‌کنیم.

1- «اولین انسان»

کمپانی: یونیورسال پیکچرز

کارگردان: دیمین شزل

فیلمنامه: نیکول پرلمن، جاش سینگر

بازیگران: رایان گاسلینگ، کلر فوی، و …

کارگردان «لالالند» که کسی هنوز باختن جایزه بهترین فیلم به «مهتاب» او را از یاد نبرده، همچنان جوان‌ترین فردی است که اسکار بهترین کارگردانی را برده است. دیمین شزل جوان است اما جاه‌طلبی زیادی دارد، پروژه بعدی او «اولین انسان» داستان نیل آرمسترانگ، اولین مردی که روی ماه قدم می‌گذارد را روایت می‌کند. شزل که از همکاری قبلی با رایان گاسلینگ راضی به‌نظر می‌رسد، نقش فضانورد مشهور پروژه آپولو یازده را هم به او سپرده است. یونیورسال هم کاملا مطمئن فرمان را به‌دست شزل سپرده است.

2- «اگر بیل استریت می‌توانست صحبت کند»

کمپانی: آناپورنا پیکچرز

کارگردان: بری جنکینز

فیلمنامه: بری جنکینز

بازیگران: کیکی لاین، استفن جیمز، تیونا پریس و…

کارگردان «مهتاب» بار دیگر بازی جایزه بردن را شروع کرده، اینبار با اقتباس از رمان جیمز بادوین؛ فیلم روایت زن حامله‌ای است که با شنا کردن برخلاف جریان می‌خواهد بی‌گناهی نامزدش را اثبات کند.

3- «مری، ملکه اسکاتلند»

کمپانی: فوکس فیچرز، ورکینگ تایتل فیلمز

کارگردان: جوزی رورک

فیلمنامه: بو ویلیمن

بازیگران: سیرشا رونان، مارگو رابی و…

دو تا از بازیگران نامزد اسکار بهترین بازیگر زن اسکار 2018 با هم یک تیم شده‌اند و تا جلوه‌ای باشکوه از مری استوارت و ملکه الیزابت را به‌تصویر بکشند. کاملا هم مشخص است که سیرشا رونان با موهای نارنجی ملکه اسکاتلند را بازی می‌کند و مارگو رابی دختر عمویش ملکه بزرگ را. فیلمنامه را خالق سریال «خانه پوشالی» نوشته که درک خوبی از بازی ابرقدرت‌ها دارد.

4- «صندلی عقب»

کمپانی: آناپورنا پیکچرز، پلن بی اینترتینمنت

کارگردان: آدام مک‌کی

فیلمنامه: آدام مک‌کی

بازیگران: سم راکول، ایمی آدامز، کریستین بیل و…

بعد از بردن اسکار فیلمنامه برای «فروش استقراضی بزرگ»، آدام مک‌کی کارگردان و فیلمنامه نویس، فیلم زندگینامه‌ای براساس زندگی معاون رئیس جمهور سابق دیک چنی را آماده می‌کند. کریستین بیل برای ایفای نقش چنی در این فیلم حسابی وزن اضافه کرده تا همچنا به ریتم افت و خیزی وزنش ادامه داده باشد.

5- «پیشتاز»

کمپانی: بران استودیوز

کارگردان: جیسون رایتمن

فیلمنامه: مت بای، جیسون رایتمن

بازیگران: هیو جکمن، ویرا فارمیگا و…

جیسون رایتمن قصد دارد در بازار رقابت به فضای سیاسی ورود پیدا کند و داستان فیلمش روایت گری هارت، سناتور آمریکایی در کمپین دموکراتیک 1988 برای ریاست جمهوری است.

6- «بیوه‌ها»

کمپانی: فاکس قرن بیستم

کارگردان: استیو مک‌کوئین

فیلمنامه: گیلین فلین، استیو مک‌کوئین

بازیگران: لیام نیسون ، وایولا دیویس و…

این اولین فیلم استیو مک‌کوئین بعد از برنده شدن اسکار برای «12 سال بردگی» است. محوریت فیلم داستان چهار بیوه است که طرح یک دزدی را در ذهن دارند، طبق اطلاعات در دست از فیلم تم زنانه ضربه‌ای به پتانسیل کسب جایزه‌اش نزده است.

7- «بلک کلنزمن»

کمپانی: بلام‌هاوس پروداکشنز، فوکس فیچرز

کارگردان: اسپایک لی

فیلمنامه: اسپایک لی، کوین ویلموت، دیوید رابینویتز، چارلی واچل

بازیگران: جان دیوید واشینگتون، آدام درایور و…

اسپایک لی با روایت داستانی از کو کلاکس کلان به‌دنبال سومین نامزدی اسکارش است. کو کلاکس کلان گروهی نژادپرست و سفید پوست محور بود که رفتارهای هنجار شکن با سیاه‌پوستان و یهودی‌ها انجام می‌داد. فیلم هم داستانی حقیقی از یک کارآگاه آفریقایی-امریکایی را روایت می‌کند که به افشاگری از این گروه می‌پردازد، نقش این کاراکتر را هم جان دیوید واشینگتون بازی خواهد کرد.

8- «پسر پاک کرد»

کمپانی: فوکس فیچرز، انانیموس فیچرز

کارگردان: جوئل اگرتون

فیلمنامه: جوئل اگرتون

بازیگران: لوکاس هجز، راسل کرو، نیکول کیدمن و…

این دومین فیلمی است که جوئل اگرتون بعد از تجربه‌ی موفق «هدیه» کارگردانی می‌کند. فیلم براساس کتاب خاطرات گرد کانلی به‌نام «پسر پاک کرد: یک کتاب خاطرات» ساخته شده است.

9- «پترلو»

کمپانی: آمازون استودیوز

کارگردان: مایک لی

فیلمنامه: مایک لی

بازیگران: ماکسین پیک، پیرس کویگلی و…

مایک لی 7 نامزدی اسکار در کارنامه دارد و در حال حاضر روی جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌اش کار می‌کند، درامی که داستان بدنامی از کشتار پترلو در 1819 شهر منچستر روایت می‌کند.

10- «غریبه کوچک»

کمپانی: فوکس فیچرز

کارگردان: لنی آبراهامسون

فیلمنامه: لوسیندا کاکسون

بازیگران: دامنل گلیسون، روث ویلسون و…

کارگردان فیلم تحسین شده‌ی «اتاق» که اسکار بهترین بازیگر را برای بری لارسون به همراه داشت با فیلمنامه‌ای از لوسیندا کاکسون «دختر دانمارکی» داستان شبحی را روایت می‌کند که از رمان نوشته‌ی سارا واترز در سال 2009 اقتباس شده است.

11- «مورد علاقه»

کمپانی: فاکس سرچ‌لایت، اسکارلت فیلمز، المنت پیکچرز

کارگردان: یورگوس لانتیموس

فیلمنامه: دبرا دیویس، تونی مک‌نامرا

بازیگران: اما استون، الیویا کلمن، ریچل وایس و…

یورگوس لانتیموس برای نوشتن فیلمنامه‌ی «خرچنگ» نامزدی اسکار و برای «کشتن گوزن مقدس» جایزه فیلمنامه جشنواره کن را در کارنامه دارد. امسال هم به سراغ داستان ملکه آن از بریتانیای کبیر قرن 18 رفته، فیلمی که پر است از بازیگران زن درجه یک سینما و تلویزیون.

12- «برادران سیسترز»

کمپانی: آناپورنا پیکچرز

کارگردان: ژاک اودیار

فیلمنامه: ژاک اودیار، توماس بیدیگن

بازیگران: جان سی ریلی، خواکین فینیکس، جیک جیلنهال، ریز احمد و…

ژاک اودیار با بازیگران سرشناس و ثابت‌شده‌ به سراغ نوآری وسترن رفته است.

اما از فیلم‌های غیر انگلیسی زبانی که باید در سال جدید منتظرشان باشیم، «جنگ سرد» ساخته‌ی پاوو پاولیکوفسکی است که به زبان لهستانی ضبط می‌شود که در کنار «همه می‌دانند» جدیدترین ساخته‌ی اصغر فرهادی به زبان اسپانیایی، «رم» ساخته‌ی آلفونسو کوارون و «گناهکار» ساخته‌ی گوستاو مولر رقبای اصلی بخش خارجی زبان اسکار محسوب می‌شوند.