بایگانی‌ها

مردان بی‌ اعتبار

مردان بی‌ اعتبار
مردان بی‌ اعتبار

ترجمه: آذین شریعتی

 

دنیای تصویرآنلاین-«مردان سیاه‌پوش: بین‌المللی» فیلمی در ژانر کمدی اکشن تخیلی است که در واقع اسپین‌آف سری فیلم‌های مردان سیاه پوش محسوب می‌شود. کارگردان این فیلم اف گری گری و فیلمنامه نویس آن آرت مارکوم و مت هالووی هستند و بازیگرانی همچون کریس همسورث، تسا تامپسون، کمیل نانجیانی، ربکا فرگوسن، رف اسپل، لورانت و لری بورژوا و لیام نیسون در آن نقش آفرینی می‌کنند. اما تامپسون نقشش در قسمت سوم فیلم را بازآفرینی کرده و تیم بلینی دوباره به صداپیشگی شخصیتی که در دو قسمت اول داشته بازگشته است.

صحبت‌های اولیه برای ساخت قسمت چهارم مردان سیاه پوش پس از اکران مردان سیاه پوش 3 در سال 2012 آغاز شد. بهمن 96 همسورث برای ایفای نقش اصلی قرارداد امضا کرد و وظیفه کارگردانی به گری سپرده شد. فیلمبرداری از تیر تا مهر 97 در استودیو لیوسدن در لندن شروع شد و در نیویورک، مراکش و ایتالیا ادامه پیدا کرد.

«مردان سیاه پوش: بین‌المللی» از 24 خرداد توسط سونی پیکچرز در ایالات متحده اکران شد. فیلم بیش از 247 میلیون دلار فروش کرد اما با استقبال گرمی از سوی منتقدان مواجه نشد که داستان بی‌مایه و صحنه‌های اکشن بی‌رمق فیلم به دلشان ننشسته بود. البته رابطه باورپذیر بین همسورث و تامپسون از چشم منتقدان دور نماند.

مراسم افتتاحیه فیلم 21 خرداد 98 در نیویورک برگزار شد و از 24 خرداد اکران عمومی آن آغاز شد. شرکت سونی بیشتر از 120 میلیون دلار برای تبلیغات فیلم هزینه کرد و با شرکت‌های بزرگی مثل لکسوس، همیلتون، دیو اند باستر و بوکینگ دات کام برای تبلیغات آن قرارداد بست که حدود 75 میلیون دلار برایشان خرج برداشت. طی قراردادی که سونی با لکسوس بسته بود، سونی می‌توانست از سری ماشین‌های آر سی و آر اکس لکسوس در فیلم استفاده کند و همچنین لکسوس ماشینی به شکل یک سفینه فضایی با بدنه مدل آر سی برای این فیلم طراحی کرد.

تا 21 تیر «مردان سیاه پوش:بین‌المللی» 74 میلیون دلار در ایالات متحده و کانادا و 172 میلیون دلار در سایر کشور‌ها و در مجموع 246 میلیون دلار فروخت. با در نظر گرفتن اینکه برای ساخت این فیلم بین 94 تا 100 میلیون دلار هزینه شده و 120 میلیون دلار هم صرف تبلیغات فیلم شده، «مردان سیاه پوش:بین‌المللی» باید بیش از 300 میلیون دلار بفروشد تا با هزینه‌اش سربسر شود.

«مردان سیاه پوش: بین‌المللی» در آمریکا و کانادا با فیلم‌های «شفت» و «آخر شب» اکران شد و تخمین زده می‌شد در اولین آخر هفته اکرانش در 4224 سالن به فروش 30 تا 40 میلیون دلاری برسد. فیلم در روز اول 10 میلیون دلار فروخت و تا آخر هفته فروشش را به 30 میلیون دلار رساند و در صدر جدول فروش نشست اما انتظار‌ها را برآورده نکرد. با این فروش، «مردان سیاه پوش: بین‌المللی» اولین فیلم از سری فیلم‌های «مردان سیاه پوش» است که اکران خود را با فروش کمتر از 50 میلیون دلار شروع کرد. گذشتن تاریخ مصرف سری فیلم‌های «مردان سیاه پوش»، نقد‌های ضعیف و انتظار و اشتیاق مخاطبان برای اکران‌های پیش روی بزرگی مثل «داستان اسباب بازی4» و «مردعنکبوتی:دور از خانه» را از دلایل فروش کمتر از حد انتظار فیلم برشمرده اند. فروش فیلم در هفته دوم با 64% کاهش به 10 میلیون دلار رسید و در هفته سوم با فروش 6.7 میلیون دلاری به رده ششم جدول سقوط کرد.

جلوه‌های بصری فیلم  توسط شرکت دبل نگاتیو انجام گرفته و الساندرو اونگارو به همراه رودئو اف اکس، سونی پیکچرز ایمیج ورکز و متد استودیوز سرپرستی کار را برعهده داشتند.

 

مردان سیاه پوش: بین‌المللی Men in Black: International 

کارگردان: اف گری گری، تهیه کننده: والتر اف پارکز، لاری مک‌دونالد، فیلمنامه نویس: آرت مرکام، مت هالوی، بر اساس کمیک «مردان سیاه پوش» اثر لاول کانینگهام و سدی کراترز، مدیر فیلمبرداری: استوارت درایبرگف تدوین: کریستین واگنر، زن بکر، موسیقی: دنی الفمن، کریس بکان، محصول: کلمبیا پیکچرز، امبلین انترتیمنت، والتر اف پارکز، لاری مک‌دونالد، ایمیج نیشن، تنسنت پیکچرز، پخش: سونی پیکچرز، تاریخ اکران: 11 ژوئن 2019 (افتتاحیه)، 14 ژوئن 2019 (ایالات متحده)، زمان: 115 دقیقه، هزینه تولید: 94-110 میلیون دلار، فروش گیشه: 247 میلیون دلار

بازیگران:

تسا تامپسون/ مامور ام، کریس همسورe/ مامور اچ، لیام نیسون/ های تی، رف اسپل/ مامور سی، ربکا فرگوسن/ ریزا استاروس، اما تامپسون/ مامور او

 

خلاصه داستان:

بیگانگانی از فضا به زمین حمله کرده اند که قادرند خودشان را به شکل انسان‌ها دربیاورند. مامور اچ و مامور ام در کنار هم ماموریت دارند تا جهان را در مقابل نقشه شوم آنها نجات دهند.

 

واکنش منتقدان

فیلم توانست در سایت «راتن تومیتوز» بر مبنای 285 نقد انجام شده، تنها نظر مثبت 22% منتقدان را با میانگین امتیاز 4.47 از 10  بدست آورد. در سایت «متاکریتیک» فیلم امتیاز 38  از 100 را بر مبنای 50  نقد بدست آورد که نشان‌دهنده « نقد‌های عمدتاً نامساعد» است. مخاطبان «سینما اسکور»  بر مبنای امتیاز  A+تا F به فیلم امتیاز  B دادند که پایین‌ترین امتیاز بین تمام قسمت‌های سری فیلم‌های «مردان سیاه پوش» است. 72% مخاطبان «پست ترک» به فیلم  امتیاز مثبت داده و 46% دیدن آن را توصیه کردند.

پیتر برادشاو منتقد «گاردین» از پنج ستاره فیلم را لایق تنها یک ستاره دانست و نوشت: «مردان سیاه پوش یک بار دیگر با تصویری به شدت خسته کننده و بی محتوا به روی پرده برگشته است.»

پیتر دبروژ از «ورایتی»  فیلم را «سرگرم کننده ولی ناموزون» خواند و نوشت: «ارتباط بین تسا تامپسون و همسورث تنها نقطه نجات فیلم است نه آنچه کاراکترهایشان بر روی پرده انجام می‌دهند.»

مایکل فیلیپس از «شیکاگو تریبون» به فیلم 2.5 ستاره داد و درباره‌اش نوشت: «مردان سیاه پوش:بین‌المللی» چندان بد نیست. به نسبت «مردان سیاه پوش2» و «مردان سیاه پوش3»  که احتمالاً حتی سازندگانش هم آنها را از یاد برده‌اند، پیشرفت محسوب می‌شود.»