بایگانی‌ها

مرد کنار جاده…

مرد کنار جاده…
مرد کنار جاده…

دنیای تصویرآنلاین-۲۱ اکتبر سال ۲۰۱۶ بود که لئونارد کوهن آخرین آلبوم خود را «تو تاریک تر می خواهی اش» را منتشر کرد. آلبوم به درون مایه های مختلفی می‌پرداخت:از مرگ گرفته تا عشق و آرامش. پیرمرد در سن ۸۲ سالگی می دانست که جسم فانی اش نفس های آخر   را می‌کشید. کوهن در گذر سال‌ها  در مقام ترانه‌سرا  و شاعر در سروده هایش درهایی را به موانع زندگی خود گشود: به جنگ، افسردگی،تنش های زن و مرد، عشق و تعصب. او در اشعارش به روش هایی به این درون مایه ها می پرداخت که بیش از آنکه عذاب آور بودن این موضوعات را به رخ بکشد یکجور تزکیه نفس بود. «تو تاریک‌تر می‌خواهی‌اش» ازجنبه بازگرداندن ویژگی اشاره شده به ترانه سرایی به عنوان یک پدیده آلبوم درخشانی است. این آلبوم تعظیم زیبایی به کوهن بود و آرامش را برای او به ارمغان آورد. کوهن روز هفتم نوامبر سال ۲۰۱۶ چند روز پس از انتشار آلبومش  بدرود حیات گفت. مرگ کوهن دنیا را حیرت زده کرد، خواننده ای خوب کانادایی در خانه خود در شهر لس آنجلس دارفانی را وداع گفت. سه سال بعد در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۹ ترانه «هدف» با صدای لئونارد کوهن  و خبری مبنی بر انتشار آلبومی به نام «متشکرم برای رقص» با صدای او منتشر شد.

آلبوم جدید با مدیریت و سرپرستی آدام کوهن به سرانجام رسید. اشعار این آلبوم در دوران آماده سازی آلبوم «تو تاریک‌تر می‌خواهی‌اش» نوشته شد. آدام صحبت‌هایی با پدرش درباره تنظیم این ترانه‌ها و آهنگسازی داشته، اما آدام پس از مرگ پدرش توانست این ایده ها را با کمک موسیقی دان ها به سرانجام برساند، جنیفر وارنرز، دیمین ریس، لزلی فینت و سیلویا پرز کروز به عنوان همخوان در این آلبوم همکاری داشتند. آلبوم «متشکرم برای رقص» بیشتر حسی شبیه ادای دین به لئونارد کوهن را در ذهن متبادر میکند. قطعات آمیزه ایی از صدای خش دار کوهن ، موسیقی و صدای دکلمه دور همخوان هاست. صدایی کوهن آرام است و گویی از گوربرخاسته است.در بیشتر زمان آلبوم و در قطعات کوهن در حال خواندن اشعارش است.شبیه دکلمه.علی رغم سن و سال بالا استعداد او زایل نشده است.موسیقی آلبوم برای جلوه بیشتر صدای کوهن پراکنده و محیطی است جز برای دو قطعه «تپه ها» و «شب های سانتیاگو ». برای قطعه «هدف» آهنگسازان موسیقی را طوری به اشعار افزوده اند که شنونده ریتم اشعار را دنبال می کند. کیفیت شعر  و ترانه های کوهن هیچ گاه محل بحث و تردید نبوده است چراکه کلام کوهن بر قلب ها می نشیند.کوهن کارنامه ی شایسته ای به عنوان ترانه سرا برای خود به جا گذاشته است.در حالی که آلبوم «تو تاریک‌تر می‌خواهی ‌اش» کنار آمدن کوهن با مرگ بود. آلبوم «متشکرم برای رقص» بیشتر به ادای دین  می ماند. از اشعار این آلبوم چنین بر می آید که کوهن از مرگ خویش آگاهی داشته است.هیچ کدام از آلبوم های او اندازه « متشکرم برای رقص» اتوبیوگرافی نیست.اولین قطعه «برای قلب اتفاق افتاد» شاید روشن ترین  ترانه و همچنین می توان آن را به عنوان هشداری برای مخاطبانش تعبیر کرد. کوهن در این ترانه از تاثیراتی که در زندگی داشته سخن می گوید، در بخشی از این ترانه می گوید:«ملاقات با مسیح و خواندن مارکس…» قطعه «در حال حرکت» به مرگ عاشق قدیمی لئوناردکوهن می پردازد. قطعه «شب سانتیا‌گو» به رابطه دو دلداده می پردازد.

این قطعه بسیار پرشور است.با نگاهی به زندگی پر فراز و نشیب کوهن به راحتی می توان دریافت که او خیلی چیزها را با خود به گور برد و  به درستی در این ترانه می خواند:«با وجودی که نیمی از زندگی ام فراموش شده/هنوز به خاطر دارمش.» قطعات «عروسک های خیمه شب بازی» و «هدف» درباره ارزش های از پیش تعیین شده زندگی هستند که آدمی را از رسیدن به اهدافش باز می دارند. ترانه «متشکرم برای رقص» سپاسگزاری کوهن از علاقمندش است که تمام عمر به ترانه های او گوش سپردند و رقصیدند، علی رغم آنکه زندگی می توانست کسل کننده باشد. آخرین قطعه این آلبوم «گوش بده به مرغ مگس خوار» است. هیچ ترانه دیگری بهتر از اشعار این قطعه نمی توانست پایان بخش آلبوم باشد. در این ترانه کوهن می خواند:« گوش بده به مرغ مگس خوار که بال هایش را نمی بینی/ گوش بده به مرغ مگس خوار، گوش نده به من.»

شنیدن صدای کوهن، موسیقی جذاب،استعدادی که آهنگسازان برای بازآفرینی وفادارانه صدای کوهن در موسیقی نشان دادند و اشعار جذاب آلبوم، «متشکرم برای رقص» را به آلبومی موفق تبدیل می کند. آلبومی که منتقدان موسیقی ستایش کرده اند. «متشکرم برای رقص» علاقمندان کوهن را به آخرین رقص با صدای او دعوت می کند.