بایگانی‌ها

مرگ معلق و چیزی فراتر از آن

مرگ معلق و چیزی فراتر از آن
مرگ معلق و چیزی فراتر از آن

برای کسانی که دنیای گیم را تعقیب می‌کنند هیدئو کوجیما نیازی به معرفی ندارد. بازیساز سرشناس ژاپنی و خالق سری بازی‌های تحسین‌شده و محبوب «متال گیر». اما فراتر از ساخت و کارگردانی بازی، کوجیما را می‌توان در فهرست نوابغ دنیای معاصر قرار داد که همیشه با ایده‌های انقلابی‌ مرزهای داستان‌گویی را پشت سر گذاشته و مدیوم گیم را به آلترناتیوی قدرتمند برای سینما تبدیل کرده است.

بازی جدید کوجیما هم پدیده‌ی غریبی است؛ دث استردندیگ یا مرگ معلق، با تریلرهای عجیبش در یکی دو سال اخیر همه را مبهوت کرده.  اکثرا چندان از این بازی جدید سر در نیاورده‌اند ولی می‌توانیم مطمئن باشیم که با یک پدیده غیرمعمول سر و کار داریم. «دث استرندینگ» بازی اکشن اوپن ورلدی است که نقش اصلی آن را نرمن ریداس، ستاره‌ی سریال «مردگان متحرک» ایفا کرده و به گفته‌ی کوجیما الهام گرفته از یکی از داستان‌های کوتاه کوبو آبه نویسنده‌ی بزرگ ژاپنی است. داستان در آینده‌ای نزدیک و در دنیای خیالی می‌گذرد. وقتی هم به دنبال اطلاعات بیشتر درباره بازی می‌گردید با اصطلاحات علمی پیچیده مانند شعاع شوارتزشیلد و نظریه نسبیت و پدیده‌هایی مانند خودکشی دسته‌جمعی نهنگ‌های قاتل رو‌به‌رو می‌شوید! مدس میکلسن و گیرمو دل‌تورو دیگر چهره‌های سرشناسی هستند که در این بازی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

ساخته‌ی جدید هیدئو کوجیما اولش خیلی عجیب به‌نظر می‌رسید، اما بعد از چندین تریلر و بخش‌هایی از گیم‌پلی بازی و نقل قول‌های کوجیما، «دث استرندینگ» به لقمه‌ی چرب مورد انتظاری برای برای گیمرها بدل شده. کوجیما در مصاحبه اخیرش با IGN گفته: من دارم کار متفاوتی انجام می‌دهم. اینکه چطور آن را عرضه کنم، چطور آن را به مردم نشان دهم، معمایی است که دارم حلش می‌کنم.»

اما چه چیزی این بازی را خاص می‌کند؟ به عنوان مثال وقتی در این بازی می‌میرید، در جدیدی به یک دنیای دیگر باز می‌شود، هم می‌توانید در آن باقی بمانید و هم می‌توانید به جهانی که در آن مردید بازگردید. «از شروع ساخت گیم‌ها 40 سال می‌گذرد، تقریبا در همه‌شان وقتی بمیرید تمام می‌شود و برمی‌گردید به قبل از مرگتان، هرچقدر هم دلتان بخواهد می‌توانید این سیکل را ادامه دهید. یکی از تم‌های “دث استرندینگ” مرگ و زندگی است. من می‌خواهم که مردم بدانند مرگ در این بازی پایان راه نیست.».

یکی از لحظات عجیب که در تریلر مشاهده می‌کنید وقتی است که کاراکتر سم با بازی «نورمن ریداس» خودش را از یک اقیانوس زیر و رو مشاهده می‌کند و فاصله از وجود در او را می‌بینیم. «در واقع شما نه زنده‌اید و نه مرده. تصویری که می‌بینید دارد از شما می‌پرسد “ادامه دهم؟” و همین طور نفس‌هایتان به شماره می‌افتد.»

«دث استرندینگ» سعی دارد در مکانیزم گیم‌پلی‌اش انقلابی عمل کند، پی‌آمدهای بعد از مرگ کاراکتر و بازگشتش تغییری نمی‌کنند، باقی می‌مانند و دست گیمر را در انتخاب‌های بعدی بازتر می‌کنند. «در تریلرگودال عظیمی را دیدید، که بعد از بازگشت کاراکتر از جهان بعدی باز هم آن جا بود. بیشتر بازی‌ها شما را بعد از مرگ به جایی می‌برند که اصلا گودال درست نشده، این جا همه‌چیز به خودتان برمی‌گردد. گیمرهای مختلف گودال‌های مختلف دارند و کم‌تر و بیشتر شدنش هم به خودشان بر می‌گردد.»