بایگانی‌ها

میراث کوبریک در دستان کارگردان «کارآگاه حقیقی»

میراث کوبریک در دستان کارگردان «کارآگاه حقیقی»
میراث کوبریک در دستان کارگردان «کارآگاه حقیقی»

سینا بحیرایی

بالاخره هالیوود ریپورتر به شایعاتی که مدت‌ها بر سر زبان‌ها بود پایان داد و رسما اعلام کرد که کری فوکوناگا، کارگردان آثاری چون «هیولاهای بدون سرزمین» قرار است بر اساس فیلمنامه «ناپلئون» استنلی کوبریک، سریالی را برای شبکه HBO کارگردانی کند.

«ناپلئون» یکی از پروژه‌های جاه‌طلبانه‌ی استنلی کوبریک بود. کوبریک تقریبا تا پایان عمر خود به دنبال ساخت این فیلم بود. اولین نسخه‌ی فیلمنامه را در سال 1961 آماده کرد. اما هر بار بنا به دلایلی پروژه متوقف می‌شد. هزینه های بالای تولید این کار همواره تهیه کنندگان را دچار تردید می‌کرد اما کوبریک همیشه آرزوی ساخت این کار را داشت.  یک بار درباره این فیلم اعلام کرده بود: «در حال حاضر امکانش نیست که به شما بگویم مشغول چه کاری هستم، تنها باید بگویم می‌خواهم بهترین فیلمی را که تا به حال ساخته شده، بسازم». بعد از فوت کوبریک، تهیه کنندگان و کارگردانان دیگری هم تلاش کردند پروژه ناتمام او را به اتمام برسانند. تا این که بالاخره در سال 2013 اسپیلبرگ، دوست صمیمی کوبریک موفق شد با کمک HBO «ناپلئون» را به یک مینی سریال تبدیل کند، کری فوکوناگا کارگردان این کار خواهد بود.

اسپیلبرگ این مینی سریال را بر اساس فیلم نامه قدیمی کوبریک با کمک اعضای بازمانده خانواده او آماده کرده است. پیش‌تر شایعه شده بود  باز لورمن (گتسبی بزرگ) قرار است کارگردانی کار را بر عهده بگیرد، اما این خبر هیچ گاه تایید نشد.

سپردن کارگردانی کار به فوکوناگا، کارگردان فصل اول سریال «کارآگاه حقیقی» تقریبا قطعی شده است. جمعه‌ی گذشته در مراسمی که برای بزرگداشت کوبریک در شهر لستر انگلیس صورت گرفت جان هارلن، تهیه‌کننده‌ی اجرایی و برادر زن کوبریک هم حضور داشت. او برای فیلیپو اولیوری، نویسنده کتاب «استنلی کوبریک و من» فاش کرد که فوکوناگا این مینی سریال شش ساعته را کارگردانی خواهد کرد. اولیوری همچنین اعلام کرد که دیوید للند (مونالیزا) آخرین بازنویسی فیلمنامه را انجام داده است. هنوز اچ‌بی‌او پاسخ رسمی در این مورد اعلام نکرده است.

فوکوناگا بعد از آن که از کارگردانی اثر دو قسمتی استیون کینگ به نام «آن»، به دلیل «اختلاف در نوع خلاقیت» کنار گذاشته شد، به سراغ ساخت یک سریال کمدی به نام «مجنون» با بازی جونا هیل و اما استون محصول شبکه نتفلیکس رفت. به نظر می‌آید فوکوناگا گزینه مناسبی برای «ناپلئون» باشد، به تصویر کشیدن ایده های خلاقانه کوبریک و داستان حماسی ناپلئون بناپارت طی یک مینی سریال شش ساعته توسط فیلمساز جسور و خاصی فوکوناگا، آن هم به تهیه کنندگی غولی چون استیون اسپیلبرگ، یک اتفاق مهم در دنیای تلویزیون خواهد بود.