بایگانی‌ها

نامزدهای جایزه اسپریت (فیلم‌های مستقل) اعلام شد

نامزدهای جایزه اسپریت (فیلم‌های مستقل) اعلام شد
نامزدهای جایزه اسپریت (فیلم‌های مستقل) اعلام شد

جوایز اسپریت که هر سال به بهترین فیلم‌های مستقل اهدا می‌شود، برای بسیاری پیش‌درآمدی برای فصل جوایز و البته جای خوبی برای یافتن پدیده‌های مستقل است، هرچند سلیقه جوایز مستقلی مانند گاتام و اسپریت با اسکار فاصله دارد، اما حرکت جدید آکادمی در سال‌های اخیر برای وارد کردن اقلیت‌های نژادی باعث شده تعداد بیشتری از جامعه سینمای مستقل آمریکا به آکادمی راه‌یابند و این امر در جوایز چند سال اخیر موثر بوده،  به طور مثال فیلم «Whiplash» دو سال پیش اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد و تدوین را به خانه برد، دو جایزه‌ای که پیشتر در جوایز اسپریت هم برده بود. در لیست امسال نکات جالبی وجود دارد که به مرور آنها می‌پردازیم.

–  بیشترین تعداد کاندیداتوری از آن دو فیلم «مهتاب» (Moonlight) و «دلبر آمریکایی» (American Honey) بود که هر دو در شش بخش کاندید شدند. کاندیداتوری دلبر آمریکایی برای بسیاری شگفت‌انگیز بود و شگفتی دیگر کاندید نشدن بازیگران فیلم مهتاب، مخصوصا ماهرشلا علی، بود. تنها گروه بازیگران این فیلم، که آخرین محصول کمپانی فیلم براد پیت یعنی «Plan B» است، برنده جایزه رابرت آلتمن شده است.

–  فیلم «زیر سایه» نماینده انگلستان در بخش فیلم خارجی اسکار به کارگردانی بابک انوری، در بخش فیلم‌های خارجی اسپریت در کنار «تونی اردمن» کاندید شده است. نبود فیلم فرهادی یعنی فروشنده نکته قابل توجه این بخش است. مخصوصا با توجه به اینکه پیشتر فرهادی با جدایی «نادر از سیمین» جایزه بهترین فیلم خارجی اسپریت را به خانه برده.

–  رخساره قائم‌مقامی مستندساز ایرانی که امسال با مستند «سونیتا» جایزه ویژه هیئت داوران و تماشاگران را از جشنواره ساندنس گرفت، با همین فیلم در بخش مستند جوایز اسپریت هم کاندید شده. سونیتا روایتگر یک دختر جوان افغان در تهران است که قصد دارد خواننده رپ شود اما با مشکلات متفاوتی از طرف جامعه و خانواده خود روبرو می‌شود. «سیزدهم» و «او.جی: ساخت آمریکا» دو مستند دیگری هستند که در این بخش کاندید شده‌اند و هر دو هم بخت اصلی اسکار بهترین مستند هستند.

–  نبود فیلم پترسون جیم جارموش یکی از بزرگترین ناامیدی‌های امسال بود، بسیاری بازی‌های دو نقش اصلی فیلم یعنی گلشیفته فراهانی و آدام داریور را شایسته کاندیداتوری می‌دانستند.  هرچند جوایز مستقل گاتام روی خوش‌تری به فیلم جارموش نشان داد و در بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد، پترسون را کاندید کرد.