بایگانی‌ها

نولان از «دانکرک» می‌گوید

نولان از «دانکرک» می‌گوید
نولان از «دانکرک» می‌گوید

کارگردان محبوب خوره‌های فیلم هزار جدید به زودی با یک فیلم عظیم دیگر به سینماها باز می‌گردند. «دانکرک» ابتدای تابستان امسال به روی پرده می‌رود و خیلی‌ها از حالا اعتقاد دارند که این اثر متفاوت درباره جنگ جهانی دوم می‌تواند بزرگترین فیلم سال 2017 باشد.

مجله سینمایی پرمیر با نولان گفتگوی مفصلی انجام داده که بخش‌هایی از آن در وب‌سایت‌های مختلف بازنشر شده است. نولان در این گفتگو اعلام کرده که اعتقاد دارد ماجرا درباره یک نقطه حیاتی در تاریخ جنگ جهانی دوم است که شکست یا پیروزی آن می‌توانست سرنوشت جهان را به کلی تغییر دهد. برای همین به سراغ ساختار سینمایی تازه‌ای رفته که با آثار قبلی‌اش متفاوت است:

«داستان فیلم از سه زاویه روایت می‌شود: آسمان (هواپیما)، خشکی (سربازان در ساحل) و دریا (ناو جنگی). برای سربازانی که تازه  به میدان پا گذاشته اند اتفاقات در زمان‌های متفاوتی روی می‌دهد…در خشکی خیلی‌ها یک هفته است که در ساحل گیر افتاده اند، در دریا کل ماجرا نهایت یک روز طول می‌کشد، و اگر به آسمان برویم پرواز جنگنده‌های انگلیسی با سوختی که دارند حدود یک ساعت است. برای این که بتوانیم این سه نسخه مختلف از تاریخ را در هم بیامیزیم، باید به ترکیبی متفاوت از لایه‌های زمانی برسیم. در نتیجه با وجود آن که بار دیگر داستان خیلی ساده است اما ساختار فوق‌العاده پیچیده خواهد بود.»

خالق «اینسپشن» و «اینترستلار» هم‌چنین اشاره کرده که برای فیلم جدیدش حسابی در دنیای فیلم‌های صامت غرق شده است:

«برای ساختن این فیلم مدتی طولانی آثار شاخص سینمای صامت با صحنه‌های شلوغ را مرور کردم. این که هنروها چطور حرکت می‌کنند، پیشرفت داستان و شکل‌گیری صحنه و ثبت آن توسط دوربین چگونه است.»

نولان در گفتگو با پرمیر از آثاری مانند «تعصب»، «حرص»، «طلوع»، فیلم‌های روبر برسون، «مزد ترس» هانری ژرژ کلوزو و البته «نجات سرباز رایان» به‌عنوان منابع الهام خود برای ساخت «دانکرک» نام برده است.

«بله، اکثر اعضای گروه فیلمبرداری نمی‌دانستند که چرا من دارم مزد ترس را برایشان نمایش می‌دهم. اما یک نکته مهم وجود دارد که اکثر صحنه‌های فیلم را می‌سازد، تعلیق خالص. این چیزی بود که در دانکرک دنبال آن بودم. این که وقتی مجبوری کامیون را ببری روی اسکله و تایرها رد نمی‌شود و چرخ‌ها نمی‌چرخند چطور باید نمایش داده شود؛ فیزیک خالص.»

ظاهرا یکی جنبه‌های سخت و پیچیده در تولید این فیلم هم تدوین آن بوده. چون به گفته‌ی تدوینگر آن «دانکرک» دیالوگ چندانی ندارد. نولان در این باره هم گفته:

«همزادپنداری با شخصیت‌ها ربطی به داستان فردی آنها ندارد. نمی‌‌خواستم که داستان شخصیت‌هایم را از طریق دیالوگ بیان کنم. مسئله این نیست که آنها کی هستند، می‌‌‌خواهند کی باشند و از کجا آمده اند. فقط به یک سوال فکر می‌کردم: آنها از جایی که گیر افتاده اند، نجات پیدا می‌کنند، وقتی می‌‌خواهند خودشان را به سنگر برسانند با بمب بعدی کشته می‌شود یا یک کشتی از رویشان عبور می‌کند؟»

نولان هم‌چنین در پایان گفتگو اشاره کرده «حرف استودیو را درباره این که «دانکرک» بزرگترین فیلم تجربی تاریخ است تکرار نکید ولی امیدوارم که فیلم با این تعریف سازگار باشد!»

«دانکرک» داستان یک عملیات نظامی واقعی در جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند. ۷۷ سال پیش  نیروهای متفقین در عملیاتی معجزه‌آسا گروهی از سربازان آلمانی را در منطقه دانکرک محاصره کردند. نولان قصد دارد که در فیلم جدید خود این عملیات را با کمک هویتما فن هویتما فیلمبردار، هانس زیمر موزیسین و بازیگرانی چون تام هاردی، کنت برانا، مارک رایلنس، سیلیان مورفی و هری استایلز به تصویر بکشد.