بایگانی‌ها

نولان پیشنهاد می‌کند!

نولان پیشنهاد می‌کند!
نولان پیشنهاد می‌کند!

کریستوفر نولان در دنیای امروز طرفداران و منتقدان زیادی دارد ولی دیگر به‌عنوان یک سمبل و بت برای نسل جدید خوره‌های سینما جایگاه خود را تثبیت کرده. فیلمسازی که همه او را با ایده‌های بزرگ، بزرگ و بزرگتر از قبل می‌شناسند.

حالا تصور کنید که بخواهید با نولان برای فیلم دیدن مشورت کنید. فهرستی را که در ادامه می‌خوانید، مجموعه‌ای از فیلم‌های محبوب نولان است که در گفتگوهای مختلف خود به آنها اشاره یا تماشای آنها را توصیه کرده است. یک فهرست جالب که در آن هم کوبریک، ولز و شوستروم حضور دارند و هم سوپرمن و به اندازه‌ی خود فیلم‌های نولان می‌تواند غافلگیرکننده باشد.

البته مرور این فهرست از سوی دیگر نشان می‌دهد که خالق «اینسپشن» و «اینتراستلار» ارادت ویژه‌ای هم به کمپانی کرایتریون دارد!

فهرست فیلم‌های پیشنهادی کریستوفر نولان را در دنیای تصویر آنلاین بخوانید:

 

2001: ادیسه فضایی  (2001: A SPACE ODYSSEY)

(به نقل از اینترتینمنت ویکلی)

«پدرم من و برادرم را به سینمایی برد که بزرگترین سینمای لندن بود. خیلی واضح به یاد دارم که چطور برای اولین بار در این فیلم به جهانی دیگر منتقل شدم. من در آن زمان طرفدار پر و پا قرص جنگ ستارگان بودم. اما این نوع کاملا جدیدی از تجربه علمی تخیلی بود. من تنها هفت سال داشتم، پس من نمی‌توانستم ادعا کنم که فیلم را فهمیده‌ بودم. تنها این احساس خارق‌العاده را داشتم که به جهانی دیگر برده شده‌ام. شما حتی برای یک لحظه هم به این دنیا شک نمی‌کنید. چون کیفیتی فراتر از زندگی دارد.»

«وقتی به مردم این داستان را می‌گویم، معمولا برایشان غیرمعمول است که یک کودک به آن سن خواسته 2001 را ببیند. اما واقعیت این است که تمام دوستان من یک سال بعد از جنگ ستارگان به تماشای 2001 رفتند. ما همه می‌نشستیم و درباره معنای این فیلم صحبت می‌کردیم. این سینمای خالص بود. وقتی کودک هستید این حقیقت که از لحاظ ذهنی این اثر چالش برانگیزی در سینما است، شما را اذیت نمی‌کند. بلکه تنها از حس فیلم لذت می‌برید.»

 

بیگانه و بلید رانر (Alien and Blade Runner)

(به نقل از مدیا فکتوری)

من همیشه طرفدار بزرگ ریدلی اسکات بودم، مخصوصا وقتی سن کمی داشتم. «بیگانه» و «بلید رانر» حسابی برایم هیجان‌انگیز بودند چون جهان‌های شگفت‌انگیزی را خلق می‌کردند که کاملا شما را احاطه می‌کرد.

 

جاسوسی که دوستم داشت (THE SPY WHO LOVED ME)

(به نقل از ایندی وایر)

«یکی از اولین فیلم‌هایی که تماشایش را به یاد دارم «جاسوسی که دوستم داشت» بود و در برهه خاصی از زندگی‌ام فیلم‌های باند به عنوان یکی از مثال‌های عالی در بحث ابعاد و اسکوپ عظیم در قاب تصویر بزرگ، در ذهنم ثبت شد. ایده بردن شما به جاهای دیگر، و این ایده که اگر فیلم را باور کنید انگار در حال راندن سواری شهربازی هستید، برایم جذاب بود. در «جاسوسی که دوستم داشت»  خودروی لوتوس اسپیریت به زیردریایی تبدیل می‌شود و کاملا قابل باور است و شما با خودتان می‌گویید: «وای، این خارق العاده است.»

سوپرمن (Superman)

(به نقل از هالیوود ریپورتر)

«یکی از فیلم‌های بزرگی که من از آن تاثیر بسیاری پذیرفتم و در مورد آن صحبت نکرده‌ایم سوپرمن دیک دانر است، این فیلم اثر بزرگی روی من گذاشت.»

سرقت (The hit)

«اینکه مجموعه کرایتریون این الماس کمتر شناخته شده استیون فریزز را پخش کرده شهادتی بر این است که آن‌ها برای پیدا کردن آثار درخشان که ناشناخته هستند چقدر تلاش می‌کنند. فیلم‌های کمی چنین قمار بزرگی را روی نمایش دینامیک رابطه بین چند مرد مستاصل، انجام داده‌اند….»

 

12 مرد خشمگین (12 ANGRY MEN)

«… البته این فیلم کلاسیک سیدنی لومت جز این استثناست!»

 

خط باریک قرمز (THE THIN RED LINE)

«چه چیزی بهتر از نگاه درخشان مالیک به جنگ وجود دارد تا پتانسیل تکنیکی یک بلوری با دقت ساخته شده را نشان دهد؟ دیدن این نسخه از فیلم بسیار به کیفیت نگاتیو اصلی نزدیک می‌شود و خیلی سخت می‌توان تصور کرد که در آینده نزدیک فرمتی برای تاماشاگران عرضه شود که از این نسخه برتر باشد.»

 

وصیت‌نامه دکتر مابوزه (THE TESTAMENT OF DR. MABUSE)

«فریتز لانگ در شرورانه‌ترین و سرگرم کننده‌ترین شکلش. یکی از اصلی‌ترین نمونه‌های تحقیق برای هرکسی که می‌خواهد یک ابرشرور را بنویسد.»

زمان‌بندی بد (Bad Timing)

«نیک (نیکلاس) روگ را همه برای نوآوری‌های ساختاری‌اش می‌شناسند، اما خیلی خوب است که می‌توانید آن‌ها را در فرمی ببینید که فیلمبرداری عالی خود را هم به رخ می‌کشد.»

 

کریسمس مبارک آقای لارنس (MERRY CHRISTMAS MR. LAWRENCE)

«فیلم‌های کمی هستند که توانسته‌اند کاریزمای دیوید بویی را به درستی تصویر کنند. اما درام جنگی اوشیما مثل کتی است که کاملا بر تن بازیگرانش می‌نشیند. کمتر دیده شده که تام کنتی تا این حد درنقش یک راهنمای سمپاتیک برای احساسات مخاطب، موفق ظاهر شود.»

برای تمام نوع بشر (FOR ALL MANKIND)

«مستندی از بزرگترین دستاورد بشر.»

 

کویانیس کاتسی: زندگی بدون توازن  (KOYAANISQATSI)

«مستندی حیرت انگیز از اینکه چطور بزرگترین دستاوردهای بشر نتایج ناگواری به دنبال دارند. هنر، نه پروپاگاندا، احساسات، نه یک فیلم آموزشی. این فیلم به شما نمی‌گوید چه فکری داشته باشید. بلکه به شما می‌گوید در مورد چه چیزی فکر کنید.»

آقای آرکادین (MR. ARKADIN)

«هیچ کس نمی‌تواند از کلیت این فیلم ناموفق ولز امتیازی بیرون بکشد. اما فیلم نگاهی احساسی به نبوغ مرد بزرگی که در این فیلم قرار گرفته را به نمایش می‌کشد و این بهترین توجیه برای درک ارزش تعهد مجموعه کرایتریون به سینماست.»

حرص (GREED)

«که ما را به «حرص» می‌رساند. اثر گمشده ویکتور شوستروم که نبوغ کامل است. اما در حال حاضر در کرایتریون قابل دسترسی نیست. امیدواریم این اتفاق بیافتد.»