بایگانی‌ها

نگاهی ظریف به روابط

نگاهی ظریف به روابط
نگاهی ظریف به روابط

“اگر با گروه زیاد   فیلم بسازید ، مثل این است که با هم به قطب شمال می‌روید. اگر برگردید و اگر 20 سال بعد یکدیگر را ملاقات کنید ، به چشمان یکدیگر چشم خواهید دوخت  و به فکر می افتید که ما قطب شمال بودیم.” این نگاه ایلدیکو انیدی کارگردان مجارستانی به فیلمسازی است که با فیلم‌هایی مانند «بر جسم و جان» شهرت دارد  و امسال با «داستان همسرم» در بخش رقابتی جشنواره جهانی فیلم کن رقابت می‌کند.

 

انیدی برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی برای «بر جسم و جان» از جشنواره برلین است. «برجسم و جان» نامزد اسکار بهترین فیلم بین المللی هم بود.

در «داستان همسرم» لئا سیدو ؛ لوئی گارل، سرجیو روبینی، جوزف هدر ایفای نقش می‌کند. فیلم با بودجه 11.2 میلیون دلار تهیه شده و اقتباسی است از رمانی به همین نام نوشته میلان فاست که در سال 1942 منتشر شد. داستان ، گونه ای از افسانه هلندی است که در دهه 1920 اتفاق می افتد. در این رمان کاپیتان دریانورد یاکوب استور در یک کافه با دوستی شرط می بندد که با اولین زنی که وارد کافه می شود پیمان زناشویی می‌بندد و سپس در لیزی قدم می زند. رمان فاست برای اولین بار در سال 1942 در مجارستان منتشر شد ، اما در اواخر دهه 1980 به انگلیسی ترجمه شد ، زمانی که در دنیای ادبیات به محبوبیت دست پیدا کرد.

 

«داستان همسرم» نخستین فیلم انگلیسی زبان انیدی است .

 

انیدی درباره فیلم جدید خود می‌گوید:« این فیلم نامه ای عاشقانه به تمام مردان فوق العاده ناکامل است – به عشق های زندگی ما ، که توسط یک زن کارگردان نوشته شده. در زمان کودکی ویژگی مردانه ای که بیشتر از همه به آن حسادت می کردم جوانمردی بود. دوست دارم اکنون به خودم اجازه جوانمردی بدهم. من می خواهم به بحث کلی امروز در مورد رابطه بین دو جنس زن و مرد بحث ظریفی را اضافه کنم. بسیار خوشحالم که از طریق برخی از پنجره های بسته و در حال حاضر پنجره های باز  هوای تازه به این روابط می وزد، که عادت های اجتماعی ما به سمت بهبودی تغییر می کنند. بیایید این بهبودی را با مهربانی و شوخ طبعی بیشتری انجام دهیم – کارایی کمتری نخواهد داشت اما قطعاً برای همه ما سرگرم کننده تر خواهد بود.»