بایگانی‌ها

نیکول کیدمن در برابر کالین فارل

نیکول کیدمن در برابر کالین فارل
نیکول کیدمن در برابر کالین فارل

ترجمه: آناهیتا منجزی

فیلم «کشتن گوزن مقدس»، به کارگردانی یورگوس لانتیموس، امسال در بخش اصلی جشنواره کن حضور داشت و برنده جایزه مشترک بهترین فیلمنامه شد. این تریلرِ روانشناختی درباره جراحی به نام استیون است که ناخواسته وارد زندگی یک نوجوان و خانواده آشفته و فروپاشیده‌اش می‌شود. در ادامه می‌توانید بخشی از گفت‌و‌گوی پلی‌لیست را با بازیگران اصلی این فیلم، نیکول کیدمن و کالین فارل، در دنیای تصویر آنلاین بخوانید.

پلی‌لیست: اگر کارگردانی به سراغتان بیاید و بگوید ‘فیلمنامه ما کامل نیست و هنوز داریم روی آن کار می‌کنیم’، حاضرید با او همکاری کنید؟

نیکول کیدمن: بله، بارها پیش آمده و من قبول کرده‌ام. گاهی نتیجه کار موفقیت‌آمیز بوده است و گاهی فاجعه‌بار، اما هرگز پشیمان نشده‌ام.

کالین فارل: بله

نیکول کیدمن: من اهل ریسک کردن هستم.

پلی‌لیست: نیکول، فکر می‌کنم شما فیلم «خرچنگ» را دیده‌‌اید…

نیکول کیدمن: بله، من همه فیلم‌های یورگوس لانتیموس را دیده‌ام.

پلی‌لیست: آیا این پروژه و به طور خاص این فیلمنامه، ویژگی قابل توجهی داشت که آن را قبول کردید یا اینکه فقط می‌خواستید دلتان را به دریا بزنید و با یورگوس کار کنید؟

نیکول کیدمن: بله، همین‌طور است، اما من خیلی وقت پیش او را ملاقات کرده بودم. با هم بیرون رفتیم و غذا خوردیم. گاهی با هم صحبت می‌کردیم و برای هم پیامک می‌فرستادیم؛ بنابراین، پیش از این به یک زبان مشترک رسیده بودیم. بعد از مدتی، او گفت ‘فیلمنامه‌ای که نوشته‌ام را بخوان، شاید دوست داشته باشی با ما همکاری کنی؟’ و من هم فوراً قبول کردم. در حقیقت، من در لحظه تصمیم می‌گیرم. در مورد مسائل مختلف، بیش از حد فکر نمی‌کنم و تلاش می‌کنم همین‌طور بمانم. گاهی اوقات سخت است، اما سعی می‌کنم بیش از حد فکر نکنم و سریع تصمیم بگیرم. سعی می‌کنم خوشبین باشم و اعتماد کنم.

پلی‌لیست: کالین، تو قبلاً با یورگوس کار کرده بودی، اما نیکول با او کار نکرده بود. سر صحنه فیلمبرداری درباره نحوه ارائه دیالوگ‌ها چه صحبت‌هایی انجام می‌شد؟ برای پیدا کردن لحن منحصر‌به‌فردِ این فیلم؟

نیکول کیدمن: درباره این موضوع صحبت نمی کردیم. همه چیز خیلی عادی و طبیعی پیش می‌رود و نمی‌دانم این اتفاق چطور می‌افتد. یک جورهایی عجیب است، چون یک نظم و ریتمی وجود دارد، اما درباره آن حرفی زده نمی‌شود.

کالین فارل: بله، همین‌طور است و علاوه بر این، به نظر می‌رسد یورگوس پیش از انتخاب بازیگرها، گذشته آنها را دقیق بررسی می‌کند. او مصاحبه‌های قبلیِ بازیگرانی را که در نظر دارد، تماشا می‌کند و بعد همان‌طور که خودتان می‌دانید با آنها صحبت می‌کند. او فقط به این موضوع فکر نمی‌کند که چه کسی بهترین گزینه ممکن برای بازی در یک نقشِ خاص است. بله، قطعاً این موضوع برایش مهم است، اما او سعی می‌کند شما را امتحان کند تا مطمئن شود حساسیت کارش را درک کرده‌اید، تا دیگر نیازی نباشد توضیح بدهد که ‘هدف ما این است’ یا ‘این چیزی‌ست که می‌خواهیم به آن برسیم’؛ شیوه کارگردانی او بسیار بسیار دقیق و حساب‌شده است.

پلی‌لیست: کالین، شما قبلاً گفت‌و‌گوی دیگری در رابطه با این فیلم انجام داده‌‌اید که من آن را خوانده‌ام و در آن گفت‌و‌گو به این نکته اشاره کرده‌اید که برخلاف «خرچنگ»، توضیح دادن درباره این فیلم کار سختی است. نمی‌دانم حالا نظرتان عوض شده است یا نه؟

کالین فارل: بله، این که گفتم می‌توانم درباره مفهوم فیلم «خرچنگ» توضیح بدهم، حرف مزخرفی است، چون فکر می‌کنم زمانی هم که این فیلم را کار می‌کردیم، همین جواب را دادم. ]می‌خندد[ نه، نمی‌دانم. واقعاً نمی‌دانم درباره چیست. به نظر می‌رسد سعی می‌کنم از جواب دادن به این سوال طفره بروم،اما واقعاً مفهوم این فیلم، هر چیزی‌ست که مخاطب برداشت کند؛ ارزش‌های خانوادگی، صیانت نفس، جاه‌طلبی و قطعیت در مقابل عدم قطعیت در جهانی که مدام در حال تغییر است. درباره همه این‌ها صحبت می‌شود، اما شما باید بگویید این فیلم درباره چیست.

پلی‌لیست: نیکول، شما فکر می‌کنید می‌دانید این فیلم درباره چیست؟ بعد از دیدن آن نظرتان عوض نشد؟

نیکول کیدمن: تا به حال سه بار این فیلم را دیده‌ام و هر بار متوجه نکات متفاوتی شده‌ام و برداشت متفاوتی داشته‌ام. این فیلم بسیار بسیار پیچیده است و فکر می‌کنم وقتی بارها و بارها آن را تماشا می‌کنید، ایده‌ها و نکات جدید و متفاوتی را می‌بینید، اما در مجموع احساس می‌کنم تماشای این فیلم، مخاطب را مسحور می‌کند.