بایگانی‌ها

هالووین: ادای دینی جسور و وفادار

هالووین: ادای دینی جسور و وفادار
هالووین: ادای دینی جسور و وفادار

مترجم: آذین شریعتی

 

همه آنچه باید در‌مورد «هالووین» بدانید:

دنیای تصویرآنلاین-اسلشر آمریکایی «هالووین» محصول 2018 به کارگردانی دیوید گوردون گرین اکران سراسری خود را از این ماه آغاز کرده است. گرین، جف فردلی و دنی مک براید مسئولیت نوشتن فیلمنامه این فیلم را برعهده داشته‌اند. این فیلم یازدهمین قسمت از سری فیلم‌های هالووین و برداشتی مستقیم از نسخه سال  1978 است در عین اینکه تمامی قسمت‌های قبلی فیلم را بازتاب می‌دهد. داستان فیلم 40 سال پس از نسخه اصلی فیلم اتفاق می‌افتد وقتی مایکل مایر بعد از قتل عام شب هالووین 1978 به هادونفیلد ایلینویز  برگشته و لری استراد خودش را آماده رویارویی با او می‌کند. جیمی لی کرتیس و نیک کسل دوباره در نقش‌های استرود و مایرز بازی می‌کنند. بدلکار جیمز جود کورتنی در بیشتر صحنه‌ها در نقش مایرز ظاهر شده است. جودی گریر، اندی میچاک، ویل پاتون و ویرجینیا گاردنر از دیگر بازیگران فیلم هستند.

پس از اینکه کمپانی «دایمنشن فیلمز» نتوانست سر موعد مقرر قسمت‌ جدید هالووین را بسازد، حق ساخت دنباله‌ فیلم را از دست داد و این حق به کمپانی «میراماکس» که بعدتر با «بلوم‌هاوس پروداکشنز» تلفیق شد، اعطا شد.

جان کارپنتر نویسنده و کارگردان قسمت اول فیلم، بعد از سی و هشت سال دوباره در این فیلم با پروژه‌ی «هالووین» همکاری کرد.

دنی مک براید در مصاحبه‌ای اعلام کرد آنها ترجیح دادند فیلم را بر محوریت داستان دو فیلم اول پیش ببرند و آن را پروراندند.

در ماه مه 2016 طبق اعلان رسمی، فیلمبرداری اصلی فیلم در کارولینای جنوبی در تاریخ 13 ژانویه 2018 با حضور جان کارپنتر به عنوان نویسنده، تهیه کننده و مشاور هنری آغاز شد و در تاریخ 19 فوریه به پایان رسید.

جان کارپنتر بعد از ساخت موسیقی «هالووین» اصلی، «هالووین2»، «هالووین 3: فصل جادوگر» در اکتبر2017 اعلام کرد، برای ساخت موسیقی نسخه‌ی 2018 هم قرارداد امضا کرده است. او با توجه به برداشتش از این قسمت گفت: « با کارگردان مشورت خواهم کرد تا احساس او را بدانم. می‌توانیم یک موسیقی جدید بسازیم، می‌توانیم موسیقی قدیمی را تغییر بدهیم و حجیمش کنیم یا هر دو کار با هم انجام بدهیم. باید فیلم را ببینم تا بفهمم به چه چیزی احتیاج دارد.»

موسیقی فیلم توسط جان کارپنتر، کدی کارپنتر و دنیل دیویس ساخته شده است.

«هالووین» در 8 سپتامبر 2018 در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو نمایش افتتاحیه داشت و 19 اکتبر 2018 در سینماهای ایالات متحده توسط «یونیورسال پیکچرز» اکران شد.

فیلم در کل نقد‌های مثبتی از منتقدان دریافت کرد. بسیاری آن را بهترین قسمت «هالووین» و بازگشت به فرم در فیلم‎های دنباله‌دار می‌دانند. نقش آفرینی کرتیس هم مورد تحسین بسیاری قرار گرفت. فیلم با فروش جهانی بیش از 172 میلیون دلار، پرفروش ترین فیلم دنباله‌دار است و چندین رکورد دیگر را نیز در باکس آفیس شکسته است.

تا 28 اکتبر 2018 «هالووین» 126 میلیون دلار در سینما‌های ایالات متحده آمریکا و کانادا و 46 میلیون دلار در بقیه کشور‌ها فروش داشته است. فروش کلی گیشه «هالووین» 172 میلیون دلار است.

فیلم در آمریکا در شب افتتاحیه 7.7 میلیون دلار فروخت و در رده سومین فیلم ترسناک R پرفروش بعد از «آن» و «فعالیت فراطبیعی3» قرار گرفت.

«هالووین» در اولین روز نمایشش 33.3 میلیون دلار فروش گیشه داشت و فروشش را به 76 میلیون دلار رساند و توانست دومین فیلم پرفروش در هفته اول اکران ماه اکتبر و پرفروش ترین فیلم در بین سری فیلم‌های «هالووین» بشود.

فروش افتتاحیه‌ی آن برای فیلمی با هنرپیشه نقش اصلی بالای 55 سال رکورد محسوب می‌شود.

علاوه بر فروش هفته اول، فیلم در فروش کلی هم بین سری فیلم‌های «هالووین» در صدر است.

فروش فیلم در هفته دوم 58% افت کرد اما با فروش 32 میلیون دلار جایگاه اول خود را حفظ کرد.

فیلم در خارج از آمریکا، بیشتر از 100 میلیون دلار فروخته است. در نمایش افتتاحیه آخر هفته، 90.5 میلیون دلار فروخت که 14.3 از آن خارج آمریکا بوده است.

بیشترین فروش «هالووین» بعد از آمریکا، مکزیک با فروش 5 میلیون دلار، انگلستان با فروش 3.6 میلیون دلار و روسیه با فروش 1.8 میلیون دلار بوده است.

«هالووین» موفق شد در هفته دوم از بازار جهانی 25.6 میلیون دلار بدست آورد.

در ژانویه 2018 مک براید تایید کرد که  او و گرین قصد داشتند دو فیلم بلافاصله پشت سر‌هم هم فیلمبرداری کنند اما بعد تصمیم گرفتند ابتدا منتظر بازخورد‌های فیلم اول بمانند: «قرار بود دو فیلم را پشت هم بسازیم. بعد گفتیم نباید از خودمان جلو بزنیم. ممکن است فیلم بیرون بیاید و همه از آن بدشان بیاید و ما نتوانیم کاری بکنیم. پس بجای اینکه یکسال منتظر بنشینیم تا فیلم بعدی که میدانیم کسی دوست نخواهد داشت بیرون بیاید، تصمیم گرفتیم از فیلم اول درس بگیریم و ببینیم چه چیزی جواب می‌دهد و چه چیزی جواب نمی‌دهد. البته ایده داستان را کامل داریم و خوشبختانه شانس ساختنش را هم داریم.»

جیسون بلوم تهیه کننده، در مصاحبه ای که سپتامبر 2018 انجام داد، گفت: «اگر فیلم موفق شود، دنباله‌اش را می‌سازیم.» در اکتبر 2018، بلافاصله بعد از هفته اول اکران، مک‌براید تایید کرد مراحل اولیه پیش تولید قسمت بعدی فیلم شروع شده است.

 

هالووین/Halloween

کارگردان: دیوید گوردون گرین، فیلمنامه نویس: جف فریدلی، دنی مک‌براید، دیوید گوردون گرین، بر‌اساس شخصیت‌هایی نوشته جان کارپنتر، دبارا هیل، مدیر فیلمبرداری، مایکل سیموندز، تدوین: تیم آلورسون، موسیقی: جان کارپنتر، کادی کارپنتر، دنیل دیویس، بازیگران: جیمی لی کرتیس (لری استرود)، جودی گریر (کارن نلسون)، سوفیا میلر (سانگ کارن استرود)، اندی ماتیچاک (آلیسون نلسون)، ویل پاتون (فرانک هاوکین)، ویرجینیا گاردنر (ویکی)، تهیه کننده: یونیورسال پیکچرز، میراماکس، بلوم‌هاوس پروداکشنز، ترانکاز اینترنشنال فیلمز، راف هاوس پیکچرز، پخش از یونیورسال پیکچرز، 2018، 106 دقیقه، ایالات متحده آمریکا، هزینه تولید: 10-15 میلیون دلار، فروش گیشه: 172 میلیون دلار

داستان فیلم:

چهار دهه بعد از قتل‌های 1978 در هادنفیلد، خبرنگار جنایی ایلینویز آرون کوری و دانا هینز به آسایشگاه اسمیت گروو می‌روند تا پیش از انتقال مایکل به یک مرکز دیگر با مایکل مایرز و دکتر معالجش رانبیر سارتین مصاحبه بکنند.

 

واکنش منتقدان:

فیلم موفق شد در سایت «راتن تومیتو» با میانگین امتیاز 6.8 از 10 از بین 278 نقد، 79% آرای مثبت را بدست بیاورد. این سایت در‌مورد «هالووین» نوشت: « بعد از چند دهه ساخت دنباله‌های نا‌امید کننده، بالاخره این فیلم زنگار همه آنها را از بین می‌برد.  با اینکه هالووین اصول دقیق و جزئی اسطوره شناسی را نادیده می‌گیرد اما هنوز تاثیرگزار است.»

میانگین امتیازش در «متاکریتیک» 67 از 100 بر اساس 51 نقد است که نشان می‌دهد عموماً نقد‌ها مثبت بوده‌اند.

مخاطبانی که در «سینما اسکور» نظرسنجی شده‌اند به فیلم میانگین امتیاز B+  در مقیاس A+تا F داده‌اند. امتیاز مشابهی توسط قسمت قبلی فیلم با بازی کورتیس «هالووین: رستاخیز» بدست آمده بود. 75% مخاطبان به این فیلم امتیاز مثبت داده بودند و 65% آن را حتماً برای دیدن پیشنهاد می‌کردند و «رلیش میکس» دیده‌بان فضای مجازی، اعلام کرد که در دنیای آنلاین جو مثبتی نسبت به فیلم وجود داشت.

برایان بیشاپ از «ورچ» نوشت: «این فیلم از تمامی‌ قسمت‌های قبلی آن بهتر است. بخش تکمیل کننده‌ی اتفاق ‌هایی که چهل سال پیش رخ داده است.»

لی گرین بلات از «اینترنتینمنت ویکلی» فیلم را «دنباله‌ای وفادار و اصیل و در عین حال سرگرم کننده» توصیف کرد.

جو لیپست در نقدی برای «بلادی دیسگاستینگ» نوشت: «درکل، «هالووین» دنباله‌ی باارزشی است. همه چیز در پایان فیلم مشخص می‌شود، که منطقاً لوری و مایکل را روبروی هم قرار می‌دهد. از این لحاظ «هالووین» مخاطبش را ناامید نمی‌کند.»

جاناتان بارکان از «درد سنترال» نوشت: ««هالووین» ادای دینی است با عشق و احترام به نسخه‎ی اصلی سال 1978 در حالی که قاطع و جسورانه موجودیت خودش را هم حفظ می‌کند.» او همچنین اشاره کرد: «در این فیلم احتمالاً ترسناک‌ترین مایکل مایری است که تا‌ به امروز روی پرده رفته است را خواهید دید.»

لارا دی گیلورمو از «اکسکلیم» به فیلم امتیاز 7 از 10 داد و نوشت: « «هالووین» مثل نسخه‌ی 1978 به ژانر اسلشر تعریف جدیدی  نمی‌دهد. ولی اشکالی ندارد. چون خودش هم نمی‌خواهد این کار را انجام بدهد. در عوض، ادای احترام می‌کند به فیلمی که پیش از این ساخته شد و کاری که آن‌ها کرده‌اند.»

اریک کوهن از «ایندی وایر» دیالوگ و طراحی صحنه‌ی فیلم را نقد کرد و گفت: « «هالووین» ِکارپنتر خودش پر از ایراد و  مشکل بود و با بودجه کم ساخته شده بود اما با فهم درست و دقیق کارگردان از موضوع، فیلم نجات پیدا کرد. نسخه‌ی جدید، وقت زیادی می‌گذارد تا  از هر طریق ممکن خودش را با قسمت اول مرتبط کند.»

برایان تالریکو از  سایت«راجر ایبرت » از چهار ستاره دو ستاره به فیلم داد و نوشت: «فیلم از لحاظ ارتباط موضوع با نگاه کارپنتر واقعاً قابل تحسین است. اما از کارگردانی جزئی و تاثیرگزار سینمای کلاسیک، در این فیلم خبری نیست. فیلم کارپنتر به حدی بی‌عیب است که کاستی‌های گاه و بیگاه این نسخه، ناامید کننده‌تر بروز داده می‌شود. مثل عدم وجود فضاسازی که یکی دیگر از نقاط قوت فیلم اصلی بود.»

از نظر اسکات مندلسون از «فوربس» فیلم «خیلی خوب یا خوش ساخت نیست و به عنوان یک فیلم شخصیت محور یا ترسناک شکست خورده است.»