بایگانی‌ها

همه چیز درباره جشنواره سی و نهم با 110 فیلم متقاضی

همه چیز درباره جشنواره سی و نهم با 110 فیلم متقاضی
همه چیز درباره جشنواره سی و نهم با 110 فیلم متقاضی

مجموعا ۱۱۰فیلم متقاضی حضور در جشنواره سی و نهم فیلم فجر شدند

                                    

مسعود نجفی مدیر روابط‌عمومی سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین آمار مرتبط با فیلم‌های متقاضی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: با پایان مهلت ثبت‌نام در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر، ۱۱۰فیلم متقاضی حضور شدند که قرار است دبیرخانه بر اساس آیین‌نامه، فیلم‌هایی را که شرایط حضور دارند، بررسی کند، دی‌سی‌پی این فیلم‌ها باید تا ۲۰دی به دبیرخانه تحویل داده شود تا هیات داوران کار بررسی خود را آغاز کنند از این تعداد سی و دو فیلم متعلق به فیلم اولی‌هاست.

 

وی افزود: در دوره‌های گذشته حدود ۲۰فیلم در بخش‌های مختلف، نامزد دریافت جایزه می‌شدند بنابراین اگر شرایط نمایش فراهم شود، پیش‌بینی می‌شود ۲۰فیلم برای نمایش داشته باشیم که برنامه‌ریزی ما به این صورت خواهد بود که روزی دو فیلم به نمایش دربیاید. اگر نمایش فیلم داشته باشیم این اکران برای فیلم‌هایی که نامزد دریافت جایزه شده‌اند، صورت می‌گیرد. برنامه این نمایش‌ها هم به گونه‌ای خواهد بود که با ساعت منع تردد شبانه تداخلی نداشته باشد.

 

وی توضیح داد: همانطور که گفتم ۱۱۰فیلم در این دوره از جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود پنجاه درصد از این تعداد که اکثر آنها ویدیویی هستند، با آیین‌نامه مغایرت داشته باشند.

 

مدیر روابط عمومی جشنواره درباره ساز و کار حضور خبرنگاران در این دوره از جشنواره مطرح کرد: جشنواره امسال به دلیل شرایط موجود، امسال کارش را دیر آغاز کرد این در حالی است که ثبت‌نام و بررسی خبرنگاران یک پروسه دو ماهه را می‌طلبد که ما این فرصت را از دست دادیم به همین دلیل در حال بر اساس لیست سال گذشته و فعالیت رسانه‌ها به بررسی خبرنگاران خواهیم پرداخت، برای رسانه‌ها سهمیه‌ای را قائل می‌شویم و از رسانه‌ها می‌خواهیم که بر اساس آن سهمیه اقدام کنند، طبیعتاً با توجه به محدودیت ظرفیت، سهمیه رسانه‌ها کاهش خواهد داشت. ظرفیت سینماها در زمان اکران پنجاه درصد بود و تعداد خبرنگاران در کاخ جشنواره هم کمتر از پنجاه درصد خواهد بود.

 

نجفی در پایان تصریح کرد: سال‌های گذشته چنین بود که ما دو سینما به منظور نمایش فیلم‌ها برای اهالی رسانه و منتقدان داشتیم که یک سینما، به عنوان مقر اصلی جشنواره بود و یک سینما تنها برای تماشای فیلم‌ها در نظر گرفته می‌شد. با توجه به شرایطی که برج میلاد برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد به احتمال زیاد برج میلاد، مقر اصلی جشنواره خواهد بود و پردیس ملت به عنوان سینمای دوم برای نمایش فیلم‌ها در نظر گرفته می‌شود.

 

وی تأکید کرد: مقر اصلی جشنواره با ظرفیت محدودی برای خبرنگاران و کسانی که لازم است در نشست‌ها حضور داشته باشند، در نظر گرفته می‌شود و ظرفیت محدودی هم برای آن دسته از اهالی رسانه و منتقدانی که تنها متقاضی تماشای فیلم هستند، در نظر گرفته می‌شود. این برنامه‌ریزی در صورتی است که ستاد کرونا اجازه نمایش فیلم را به ستاد جشنواره بدهد.

 

-جشنواره سی و نهم (تا ساعت 24 روز دوشنبه 15 دی ماه) ثبت نام کرده‌اند منتشر شد. تعدادی از مهم‌ترین این فیلم‌ها عبارت است از:
«تی‌تی»-آیدا پناهنده – «شیشلیک»-محمدحسین مهدویان-«کوسه»-علی عطشانی
«بابا سیبیلو»-ادوین خاچیکیان-«مهران»-رقیه توکلی-«آهو»-هوشنگ گلمکانی-«روشن»-روح‌الله حجازی-«بدون همه چیز»-محسن قرایی
«گیج‌گاه»-عادل تبریزی-«رمانتیسم عماد و طوبا»-کاوه صباغ‌زاده
«صحنه‌زنی»-علیرضا صمدی-«خط فرضی»-فرنوش صمدی-«روزی روزگاری آبادان»-حمیدرضا آذرنگ-«محوز خروج»-کیارش اسدی‌زاده
«نیلگون»-حسین سهیلی‌زاده-«رقص دلفینها»-علیرضا امینی
«راند چهارم»-علیرضا امینی-«خورشید آن ماه»-ستاره اسکندری
«زالاوا»-ارسلان امیری-چپ راست»-حامد محمدی-«هستی و زمان»-محمد باغبانی-«حکم تجدیدنظر»-محمدامین کریم‌پور-«ستاره بازی»-هاتف علیمردانی-«مصلحت نظام»-حسین دارابی-«ابلق»-نرگس آبیار
«کارو»-احمد مرادپور-«قاتل و وحشی»-حمید نعمت‌الله-«طلاخون»-ابراهیم شیبانی

 

-دبیرخانه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر باردیگر تأکید کرد: 110 فیلم اعلام شده در فهرست متقاضیان حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، آثاری هستند که فرم شرکت در جشنواره را پر کرده‌اند و قرار نیست همه این آثار مورد داوری قرار گیرند یا در صورت فراهم شدن شرایط، برای اهالی رسانه و مخاطبان (شیوه دوم و سوم) به نمایش درآیند.

 

به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، سیمون سیمونیان گفت: باردیگر اعلام می‌شود 110 فیلم ثبت‌نام شده ابتدا جهت تطبیق با آئین‌نامه و مقررات جشنواره سی و نهم مورد بررسی قرار خواهند گرفت و در نهایت، فهرست نهایی آثار برای ارائه به داوران این دوره جشنواره اعلام خواهد شد، ضمن آن که از آنجا که مهلت قطعی ارائه DCP (نسخه نهایی آثار) تا شنبه 20 دی است، فیلم‌هایی که نسخه نهایی آنها به دبیرخانه نرسد، از فهرست آثار امسال جشنواره حذف خواهند شد.

او اظهار داشت: امسال نسخه ناقص هیچ فیلمی مورد ارزیابی قرار نخواهد گرفت چرا که بحث داوری از بحث انتخاب فیلم (به سیاق دوران گذشته) جدا است و هیچ داوری نمی‌تواند جزئیات یک فیلم را از طریق بازبینی نسخه ناقص مورد ارزیابی قرار دهد.

سیمونیان تأکید کرد: در واقع از آنجا که قرار است در صورت فراهم شدن شرایط اکران برای رسانه‌ها یا اکران برای مخاطبان (شیوه‌های دوم و سوم) در جشنواره امسال، «آثار نامزدشده در رشته‌های مختلف» در جدول نمایش آثار جشنواره قرار گیرند، داوری از 20 دی بر مبنای ارزیابی نسخه نهایی فیلم‌ها آغاز خواهد شد و تا اوائل بهمن به پایان خواهد رسید.

مدیر دبیرخانه جشنواره سی و نهم درباره چند حاشیه رسانه‌ای درباره «مجوز خروج»، «موافقت اصولی» و «من و دبورا» توضیحاتی را ارائه کرد.

 

به‌دنبال انتشار فهرست 110 فیلم متقاضی حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، روابط عمومی فیلم «مجوز خروج» به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده در خبری رسمی تکمیل فرم حضور در این رویداد را تکذیب کرد. همزمان پیگیری خبرنگار مهر از تهیه‌کننده فیلم «موافقت اصولی» هم حکایت از بی‌خبری او از تکمیل فرم تقاضا داشت.

 

برای کسب توضیح درباره این ابهام و نیز برخی ابهامات دیگر سراغ سیمون سیمونیان مسئول دبیرخانه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر رفتیم.

 

سیمونیان در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که چرا صاحبان 2 فیلم سینمایی تا کنون اعلام کرده‌اند که فرم شرکت در این دوره از جشنواره فیلم فجر را پر نکرده‌اند اما نامشان در فهرست رسمی این رویداد درج شده است توضیح داد: پیش از هر چیز باید اعلام کنم که دبیرخانه فیلم فجر نمی‌تواند به صورت مستقل فرم حضور برای یک فیلم سینمایی را پر کند، بلکه این تهیه‌کننده و یا کارگردان فیلم هستند که فرم حضور در جشنواره را با درج کد ملی پر کرده‌اند و اسناد مرتبط با تکمیل فرم‌های تقاضا موجود است.

 

وی بیان کرد: فرم ثبت نام فیلم سینمایی «مجوز خروج» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کیارش اسدی زاده در تاریخ 25/‏09/‏99 در دبیرخانه ثبت شده است و تمام اطلاعات شخصی خود فیلمساز در فرم پر شده است. همچنین تمام جزئیات فیلم مانند اسامی عوامل و خلاصه داستان هم در فرم موجود است.

 

مدیر دبیرخانه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر درباره فیلم دوم هم توضیح داد: برای فیلم «موافقت اصولی» به کارگردانی امیر پورکیان و تهیه‌کنندگی سید ضیا هاشمی هم فرم حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر توسط کارگردان پر شده است و شاید این مسئله دلیل بی‌اطلاعی تهیه‌کننده بوده است.

 

سیمونیان در پایان درباره حضور فیلم سینمایی «من و دبورا» به کارگردانی زنده یاد سید ضیاالدین دری و تهیه کنندگی معاونت استان‌های صدا و سیما در فهرست آثار متقاضی که با واکنش‌هایی در فضای رسانه‌ای همراه بوده است هم گفت: با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد که فرم حضور این فیلم توسط نوید الدین دوری فرزند زنده یاد دری پر شده است، در پیگیری بیشتر هم متوجه شدیم که نوید الدین دری با مشورتی که با دوستان خود داشته تصمیم گرفته است تا سال تولید این فیلم را سال 97 بزند.

 

منبع: خبرگزاری مهر و سایت جشنواره فجر