بایگانی‌ها

واکنش دانشمند معروف به سوالات علمی درباره «بازی تاج و تخت»

واکنش دانشمند معروف به سوالات علمی درباره «بازی تاج و تخت»
واکنش دانشمند معروف به سوالات علمی درباره «بازی تاج و تخت»

پس از دیدن فصل هفتم «بازی تاج و تخت» هر تماشاگری با اندکی تأمل، ذهنش پر می‌شود از سؤالات ریز و درشت که این همه حوادث به ظاهر هیجان‌انگیز واقعا منطقی هستند؟ درست است که می‌توان همه‌اش را به جادو بند زد و سؤالات را بیخیال شد اما تمام آثار هوشمند خیالی در باب جادو، آن را علمی معرفی می‌کنند که هنوز کشف نشده است، پس منطقی نیست که این علم پیشرو، قوانینی که  نیوتون بیچاره و هزاران فیزیکدان دیگر اثبات کرده‌اند را نادیده بگیرد، هرگونه تخطی فاجعه‌آمیزی از فیزیک، ارزشمندی اثر را کم کرده و به حس مخاطب لطمات جبران ناپذیری وارد می‌کند.

نیل دگراس تایسون، اخترفیزیکدان محبوب آمریکایی و مجری برنامه‌ی «کیهان» در آخر هفته‌ی خود «بازی تاج و تخت» را تمام کرد و بلافاصله بررسی‌ها و نظرات جالب خود درمورد سریال را از دیدگاه علمی بیان کرده است. اظهارات جالبی که از تخمین بال‌های اژدها تا درجه‌ی حرارت نفس آتشین و هولکناکش و بیرون کشیدن یک اژدهای زامبی از دریاچه‌ی یخ زده را شامل می‌شود. تایسون نظراتش را در غالب چند پست در حساب توییتری خود منتشر کرده که به شرح زیر هستند:

فیزیک بد «بازی تاج و تخت»: بیرون کشیدن یک اژدها از دریاچه؟ زنجیرهایش باید صاف می‌بود نه حلقوی، قوس دار بودن و شیارهای زیاد مانع این کار می‌شود.»

زیست‌فیزیک خوب «بازی تاج و تخت»: بال‌های اژدها به اندازه‌ی بدنش بزرگ و کشیده هستند و به خوبی وزنش را برای پرواز تحمل می‌کنند.

بال‌های معقولانه و بزرگ اژدها در «بازی تاج و تخت» در برابر بال‌های کوچک و احمقانه‌ی متصور برای بچه فرشتگان بالدار!

زیست‌شناسی دقیق «بازی تاج و تخت»: درست مثل «ارباب حلقه‌ها»، دو دست اژدها درواقع همان بال‌های اوست، مثل خفاش و پرندگان دیگر.

فیزیک حرارتی کنجکاوی‌برانگیز در «بازی تاج  تخت»: نفس اژدهای آبی باید حداقل سه برابر اژدهای قرمز گرمتر باشد.

چند ساعت پس از انتشار این پست‌ها نیل دگراس تایسون ساکت نماند و در پستی دیگر و این بار با حالت کنایی زانو زدن در «بازی تاج و تخت» را موازی با اقدام کالین کپرنیک، بازیکن فوتبال آمریکایی دانست و متن زیر را توییت کرد:

«در جهان «بازی تاج و تخت»، “زانو بزن” معارف درجه‌ی بالایی از احترام و وفاداری است.»

کالین کپرنیک، بازیکن فوتبال آمریکایی مشغول در لیگ NFL است که در سال 2016 در مراسم پیش از بازی لیگ که سرود ملی آمریکا پخش شده بود به نشانه‌ی احترام بلند نشد و با واکنش‌های ضد و نقیض زیادی از جمله هو شدن در ورزشگاه و حمایت باراک اوباما مواجه شده بود. او در در مورد این اقدام گفته بود که من به احترام سرود ملی کشوری که در آن هنوز رنگ سیاه پوست، پلیس، دولت و مردم را مجاز به هر اقدام غیر انسانی‌ای می‌کند بلند نمی‌شوم!