بایگانی‌ها

واکنش مثبت دو سایت معتبر به «شیطان وجود ندارد»

«شیطان وجود ندارد» در فهرست بهترین‌های سال
«شیطان وجود ندارد» در فهرست بهترین‌های سال

منتقد ورایتی پیتر دبروژ و ایندی وایر، اریک کوهن هر دو فیلم را ستایش کرده‌اند. اریک کوهن پنج ستاره به این فیلم داده است. دبورا یانگ منتقد هالیوود ریپرتر چندان مجذوب این فیلم نشده است . تنها یک اپیزود از فیلم را دوست دارد که همان اپیزود نخست است.
در آخرین گمانه‌زنی و پیش‌بینی‌ها نویسنده سایت اواردز دیلی جایزه بهترین فیلمنامه را متعلق به محمد رسول اف می‌داند. با توجه به واکنش‌ها هیچ بعید نیست که در مراسم اختتامیه این فیلم ایرانی برنده جایزه شود. در ادامه بخش‌هایی از نقد دبورا یانگ، پیتر دبروژ و اریک کوهن را درباره «شیطان وجود ندارد» بخوانید:
دبورا یانگ:«نویسنده و کارگردان محمد رسول اف چهار داستان درباره ایرانی‌هایی روایت می‌کند که علی رغم هزینه‌های شخصی از کشتن امتناع می‌ورزند. رسول اف که از فیلمسازی در ایران محروم شده اما هنوز فعالیت می‌کند به مضامین عالی اخلاقی در شیطان وجود ندارد می‌پردازد، درون مایه‌ایی که در سرتاسر فیلم او نهفته است.اپیزود نخست و بی‌عنوان فیلم درباره مردی که شب‌ها کار می‌کند؛ جواهر کوچک و خوش‌تراشی است که در کارنامه رسول اف ماندگار می‌ماند.این اپیزود نوید فیلمی بسیار اثرگذار را می‌دهد اما نومیدکننده است که آنچه در پی می‌آید در سطح اپیزود نخست نیست.»
اریک کوهن:«فیلمبرداری اشکان اشکانی داستان را حول نماهای نزدیک و نماهای دور پیچیده می‌سازد اما چشم‌انداز شهرها و حومه شهرها نیز نقش خود را بازی می‌کنند،و تصویر بزرگ‌تری در این بازی ترسیم می‌کنند.صمیمیتی در داستان‌گویی رسول‌اف وجود دارد که غالباً به آغاز لحظات شاعرانه وابسته است و از مرزهای کلامی شخصیت‌های او فراتر می رود.»
پیتر دبروژ:«تعدادی فیلمساز ایرانی هست که از میان آنها سعید روستایی و اصغر فرهادی نقدهای اجتماعی‌شان را در فیلم‌های جذاب به سبک غربی بازگو می‌کنند.رسول اف اینجا خودش را محدودتر می‌بیند. با این وجود بسیاری از فیلم‌های ایرانی که راه به صحنه جشنواره‌های بین‌المللی پیدا می‌کنند،مشهور به کم‌مایه بودن خط داستانی دارند:پسری که می‌خواهد ماهی قرمز در بادکنک سفید ساخته جعفر پناهی بخرد،پسری که دنبال کتانی‌های خواهرش در بچه‌های آسمان ساخته مجید مجیدی است-و می‌توان این داستان‌ها را در نیم ساعت روایت کرد. برعکس «شیطان وجود ندارد» مانند چهار فیلم بلند است که به یک فیلم تبدیل شده،هیچ کدام از اپیزودها کم‌محتوی نیست.هر کدام نگاه تازه‌ای به تناقضات مجازات اعدام دارند.»