بایگانی‌ها

واکنش وزیر فرهنگ فرانسه به اعترض برنده نخل طلا

واکنش وزیر فرهنگ فرانسه به اعترض برنده نخل طلا
واکنش وزیر فرهنگ فرانسه به اعترض برنده نخل طلا

ژوستین تریه برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن برای «آناتومی یک سقوط» در صحبت‌های خود در شب اختتامیه این رویداد هنری  از دولت فرانسه انتقاد کرد.  او از دولت مکرون به خاطر سرکوب  تکان دهنده معترضان به   قوانین بازنشستگی انتقادات خود را مطرح کرد:« کشور از اعتراضات تاریخی بر سر اصلاح نظام بازنشستگی رنج می برد. این اعتراضات به شیوه ای تکان دهنده سرکوب شد.»

 

ژوستین تریه  درباره مخاطبان هالیوود و ستاره های بین المللی سینما به سیاست‌های فرهنگی دولت فرانسه نیز تاخت:«تجاری‌سازی فرهنگ که این دولت نئولیبرال از آن حمایت می‌کند در حال شکستن استثنای فرهنگی فرانسه است که بدون آن میراث امروز من اینجا نبودم».

وزیر فرهنگ فرانسه ریما عبدل المالک به صحبت‌های تریه در توئیتر واکنش نشان داد و گفت که نظرات تریه بی‌انصافی است:« این فیلم بدون الگوی حمایت مالی سینمای فرانسه به تولید نمی‌رسید، الگویی که باعث تنوعی شده که (سینمای فرانسه)در جهان منحصر بفرد است. این را فرمواش نکنیم.»

 

ژوستین تریه کارگردان 44 ساله فرانسوی است که پیشتر با فیلم «سی‌بل» در سال 2019 در جشنواره کن شرکت کرده بود. «آناتومی یک سقوط» درامی دادگاهی با موضوع یک زن نویسنده است که همسرش را از دست داده و  در مظان اتهام قرار گرفته است.