بایگانی‌ها

وقتی سودربرگ را رد کردند

وقتی سودربرگ را رد کردند
وقتی سودربرگ را رد کردند

اگر فیلمساز جوانی هستید و در بیست سالگی بارها پروژه‌هایتان توسط تهیه‌کننده رد شده است و از نبوغ استعدادتان اطمینان دارید، بدانید که در مسیر اولین نفر نبوده اید. استیون سودربرگ کارگردان برنده‌ی اسکار برای فیلم «ترافیک» در سال‌های جوانی وقتیکه هنوز با دمو ساختن و تدوین فیلم‌های دیگران گذران زندگی می‌کرد توسط استودیوی لوکاس‌فیلم رد شده بود.

کارگردان فیلم‌های «یازده یار اوشن»، «لوگان خوش‌شانس» و «سکس، دروغ و نوار ویدئویی» که در سال 1984 و در اوایل 21 سالگی‌اش علاقه شدیدی به کار با لوکاس‌فیلم، استودیوی سازنده‌ی «جنگ ستارگان» داشته، فیلم کوتاه 8 میلی‌متری را به عنوان نمونه‌ی کار برای استودیو می‌فرستد که لوکاس‌فیلم با یک نامه درخواست همکاری با او را رد می‌کند. سودربرگ که این نامه را هنوز نگه داشته، متن آن را در حساب توییترش منتشر کرده است.

«به دلیل تعدد داستان‌ها و آثار منتشر شده و ایده‌هایی که هر روزه ارسال می‌شود، بازبینی آثار کوچک این چنینی برای ما غیر ممکن شده است. لوکاس‌فیلم در این زمینه سیاست جدیدی را مبتنی بر باز فرستادن تمام آثار ارسالی پیش رو گرفته است.»

سودربرگ هم خیلی تحت تأثیر این نامه قرار نگرفت و یک سال بعد با اولین کارگردانی بزرگش 9012Live: The Solos توانایی‌های خود را ثابت کرد. چهار سال بعد با «سکس، دروغ و نوار ویدئویی» راه خود را به کن و اسکار باز کرد و پدیده‌ی جشنواره‌ی ساندنس شد.