بایگانی‌ها

پایان خوش ِ غول‌های آهنی

پایان خوش ِ غول‌های آهنی
پایان خوش ِ غول‌های آهنی

ترجمه: آذین شریعتی

همه آنچه باید درمورد ششمین قسمت از سری فیلم‌های «ترانسفورمرز» بدانید:

 

دنیای تصویر آنلاین- فیلم اکشن علمی تخیلی «بامبلبی» که داستان آن پیرامون یکی از شخصیت‌های فیلم «ترانسفورمرز» به‌ همین نام می‌گذرد، ششمین قسمت از سری فیلم‌های «ترانسفورمرز» و دنباله‌ی «ترانسفورمرز» سال 2007 است. تراویس نایت، کارگردان و کریستینا هادسون فیلمنامه نویس این فیلم هستند و بازیگرانی چون هیلی استاینفیلد، جان سینا، جرج لندبرگ جونیور، جان اوریتز، جیسون دراکر و پاملا آدلون در آن به ایفای نقش پرداخته و آنجلا بست، جاستین ترو و پیتر کالن صدا‌پیشگان این فیلم هستند.

12 فوریه 2016 اعلام شد که ششمین قسمت از سری فیلم‌های ترانسفورمرز» تولید خواهد شد. 11 نوامبر همان سال، «پارامونت پیکچرز» کریستینا هادسون را برای نوشتن فیلمنامه استخدام کرد. دوم مارس 2017 با تراویس نایت برای کارگردانی فیلم قرارداد بسته شد.

«بامبلبی» اولین قسمت از سری فیلم‌های «ترانسفورمرز» است که توسط مایکل بی کارگردانی نشده است، اگرچه او در تولید این فیلم نیز به‌عنوان تهیه‌کننده نقش اساسی داشت.

فیلمبرداری اصلی از 31 ژوئیه 2017 در لس‌آنجلس و سان‌فرانسیسکو، کالیفرنیا آغاز شد و دهم نوامبر 2017 به پایان رسید.

مراسم افتتاحیه فیلم، سوم دسامبر 2018 در«سونی سنتر» برلین برگزار شد و 21 دسامبر 2018 توسط «پارامونت پیکچرز» در آمریکا به اکران عمومی در‌آمد.

تا 14 ژانویه 2019 «بامبلبی» 109.4 میلیون دلار در آمریکا و کانادا و 258 میلیون دلار در سایر کشور‌ها فروخت و فروش کلی فیلم به بیشتر از 367 میلیون دلار رسید، در حالی‌که 135 میلیون دلار هزینه تولید فیلم شد. «بامبلبی» در آمریکا و کانادا همراه با «آکوامن» و «به مارون خوش‌آمدید» و «حرکت دوم» اکران شد و پیش‌بینی می‌شد بیش از 20–25 میلیون دلار در آخر هفتته افتاحیه و 35-40 میلیون دلار در پنج روز اول  بفروشد. پیش از اکران عمومی، فیلم توانست از اکران روز هشت دسامبر در 325 سینما 500 هزار دلار بدست بیاورد با رقم تعجب برانگیز میانگین 1500 دلار  در ازای  هر صندلی. فیلم در روز اول اکران 8.5 میلیون دلار، آخر هفته 21 میلیون دلار و پنج روز اول 34.2 میلیون دلار فروخت و بعد از «آکوامن» و «بازگشت مری پاپینز» در رده سوم جدول فروش قرار گرفت.

فیلم با واکنش خوبی از طرف منتقدان روبرو شد که نقش‌آفرینی استاینفیلد و طراحی صحنه‌ی دهه 80 میلادی و صحنه‌های اکشن فیلم را تحسین کردند. بسیاری «بامبلبی» را بهترین قسمت از سری فیلم‌های «ترانسفورمرز» می‌دانند.

موسیقی فیلم ساخته داریو ماریانلی است. استیو یابلونسکی آهنگسازی پنج قسمت پیشین «ترانسفورمرز» را انجام داده بود. تک آهنگ «بازگشت به زندگی» که با صدای هیلی استاینفیلد اجرا شده، 2 نوامبر 2018 منتشر شد.

جلوه‌های بصری فیلم توسط «اینداستریال لایت اند مجیک»، «کانتینا کریتیو» و «د ترد فلور» و تحت سرپرستی جیسون اسمیت و تونی لوپوی انجام شد.

دسامبر 2018 پس از موفقیت «بامبلبی»، دی بوناونتورا تهیه‌کننده فیلم اعلام کرد بعد از اکران «بامبلبی» ادامه‌ی فیلم‌های این سری ساخته خواهند شد و به‌علت موفقیت فیلم‌های مستقل، تغییراتی در لحن و سبک فیلم‌های دنباله‌دار انجام خواهد گرفت.

بامبلبی / Bumblebee

کارگردان: تراویس نایت، تهیه‌کننده: لورنزو دی بوناونتورا، تام دی‌سانتو، دان مورفی، مایکل بی، مارک وهرادین، فیلمنامه‌نویس: کریستینا هادسون، بر اساس «ترانسفورمرز» اثر هاسبرو، مدیر فیلمبرداری: انریکه چدیاک، تدوین: پل روبل، موسیقی: داریو ماریانلی، محصول: آل‌اسپارک پیکچرز، تنسنت پیکچرز، دی‌بوناونتورا پیکچرز، بی فیلمز، پخش: پارامونت پیکچرز، تاریخ اکران: 3 دسامبر 2018 (سونی سنتر، برلین)، 21 دسامبر 2018 (ایالات متحده)، زمان فیلم: 114 دقیقه، هزینه تولید: 100-137 میلیون دلار، فروش گیشه: 367.5 میلیون دلار

بازیگران:هیلی استاینفیلد( چارلی واتسون)، جان سینا( جک برنز)، جرج لندبرگ جونیور(ممو)، جان اوریتز( دکتر پاول)، جیسون دراکر( اوتیس واتسون)، پاملا آدلون(سالی واتسون).

ترانسفورمر‌ها (صداپیشگان): دیلان اوبرایان( بامبلبی)، آنجلا بست( شاتر)، جاستین ترو( دراپ‌کیک)، پیتر کالن(اوپتیموس پرایم)

 

خلاصه داستان:

سال 1987، بامبلبی ربات بعد از یک تعقیب و گریز به حیاط خانه‌ای در شهری کوچک در ساحل کالیفرنیا پناه می‌برد. چارلی که به زودی هجده ساله می‌شود و در تلاش است مسیر زندگی‌اش را پیدا کند، خیلی زود متوجه حضور بامبلبی آسیب‌دیده و از‌پای در‌آمده، می‌شود. چارلی او را تعمیر می‌کند و آن‌وقت است که در‌می‌یابد او به هیچ وجه یک فولکس واگن زرد معمولی نیست.

 

واکنش منتقدان:

فیلم توانست در سایت «راتن تومیتوز» بر مبنای 210 نقد انجام شده، نظر مثبت 93% منتقدان را با میانگین امتیاز 7 از 10  بدست آورد. این سایت نوشت: « بامبلبی ثابت می‌کند می‌شود سرگرمی و حس شگفتی را به فیلم‌های دنباله‌دار پرهزینه بی‌خاصیت برگرداند.»

در سایت «متاکریتیک» فیلم امتیاز 67  از 100 را بر مبنای 37  نقد بدست آورد که نشان‌دهنده «نقد‌های عموماً مساعد» است.

مخاطبان «سینما اسکور»  بر مبنای امتیاز  A+تا F به فیلم امتیاز  A- دادند. 72% مخاطبان «پست ترک» به فیلم رای مثبت دادند و 85% فیلم را قطعاً پیشنهاد کردند.

پیتر دبروژ در «ورایتی» نوشت: «یک فیلم «ترنسفورمرز» که در آن پیرنگ داستان دارای روابط و انسجام منطقی است. ربات‌ها دارای شخصیت هستند و صحنه‌های اکشن هم به‌شکلی طراحی و تدوین شده‌اند که مخاطب را همراه با خودش نگه می‌دارد.»

دیوید فیر از «رولینگ استونز» نوشت: «فیلمی پر‌هزینه با چرخش و پرواز در هوا و نیم‌دوجین صدای بوق و تیک، که تغییر‌‌شکل می‌دهد به فیلمی که باید با تعمق به آن نگاه شود، با حس انسانی.»

لیز شنون میلر منتقد «ایندی وایر» فیلم را مستحق امتیاز+ B دانست و نوشت: «در صحنه‌های متعددی می‌بینیم که ربات‌های غول‌پیکر با یکدیگر مبارزه می‌کنند، در آن صحنه‌ها شما واقعاً می‌توانید ببینید چه اتفاقی می‌افتد. ربات‌ها فن‌های رزمی را روی هم پیاده می‌کنند و فیلمبرداری و تدوین به شما این فرصت را می‌دهند که بتوانید از تماشای این لحظه‌ها لذت ببرید.»

جاستین چانگ از «لس‌آنجلس تایمز» نوشت: «پایان‌بندی فیلم، غافلگیری زیبایی را همراه خود دارد، نه به‌خاطر غیرمنتظره بودنش،  چون برای یک بار هم که شده از تمام شدن فیلم خوشحال نیستیم.»

 

جیمز دایر از «امپایر» نوشت: «فیلم ادای دینی پر احساس است به این ربات‌ها و دوره‌ی آن‌ها. بالاخره، این همان فیلم «ترانسفورمرزی» است که منتظرش بودیم.»

جس هسنجر از «ای.وی کلاب» از بازی هیلی استاینفیلد تعریف کرد و نوشت: «حضور او در قاب بهترین بخش «بامبلبی» است.» او فیلم را با انیمیشن «غول آهنی» مقایسه کرد و با اینکه قبول دارد نسبت به فیلم‌های قبلی «ترانسفورمرز» پیشرفت چشمگیری داشته، اما فیلم را در انتها نا‌امید کننده می‌خواند، زیرا از نظر او هنوز نوع شلخته‌ای از یک فیلم پر‌هزینه است.