بایگانی‌ها

پایان عصر معصومیت

پایان عصر معصومیت
پایان عصر معصومیت

مازیار وکیلی: ماهور الوند را با شمایل معصومش به یاد می‌آوریم. در تمام نقش‌هایی که او تا به امروز و تا پیش از فیلم «عنکبوت» بازی کرده، معصومیت اصلی‌ترین ویژگی بازی او بوده است. معصومیتی که به شمایل در حال تثبیت ماهور الوند کیفیت متفاوتی بخشیده و او را به بازیگری تبدیل کرده که می‌تواند نقش دختران ساده و معصوم را به خوبی بازی کند. برای اجتناب از تکرار و رهایی از کلیشه‌هایی که سینمای تنبل ایران بر هر بازیگری سنجاق می‌کند، ماهور الوند احتیاج به نقشی داشت که او را از بند بازی در نقش دختران معصوم رها کند. بازی در نقش زن خیابانی فیلم «عنکبوت» که کیلومترها با نقش‌های قبلی او فاصله دارد، بهترین فرصت بود تا الوند خودش را در قالبی متفاوت نشان دهد.
.
«عنکبوت» فیلمی شخصیت محور است. فیلم درباره سعید حنایی قاتل زنجیره‌ای است که در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد شمسی مبادرت به کشتن تعدادی از زنان خیابانی در مشهد کرد. تمام تمرکز فیلم بر روی عوامل و انگیزه‌هایی است که باعث تبدیل شدن سعید از یک کارگر ساده ساختمانی به یک قاتل زنجیره‌ای می‌شود. تمام شخصیت‌ها، از جمله شخصیت‌های زن فیلم در واقع مکمل‌هایی هستند تا تماشاگر با توجه به رفتارها و واکنش‌های آن‌ها به انگیزه سعید به عنوان قاتل پی ببرد. ماهور الوند به عنوان اولین قربانی سعید هم چنین نقشی را بر عهده دارد. نقشی کوتاه و به شدت تاثیرگذار اوست که باعث می‌شود سعید حنایی بر آخرین تردیدهایش هم غلبه کند و تبدیل به یک قاتل زنجیره‌ای شود.
.
ماهورالوند برای درست از کار درآوردن نقش یک زن خیابانی جزئیات زیادی به بازی‌اش اضافه کرده، جزئیاتی که در بازی‌های قبلی این بازیگر نشانی از آن‌ها نبود. نوع سیگارکشیدن، لحنی که برای ادای دیالوگ‌ها انتخاب کرده و شکل راه رفتن او که با کمی لَوندی و جلب توجه همراه است باعث می‌شود تا این شخصیت علی‌رغم حضور کوتاهش در ذهن تماشاگر ماندگار شود. حضور سعید در کنار این زن است که باعث می‌شود تماشاگر هم سعید را بهتر بشناسد و هم چرایی به وجود آمدن چنین معضلاتی در جامعه را به خوبی درک کند.
.
فیلم «عنکبوت» برای ماهور الوند پایان عصر معصومیت است. او با این فیلم نشان می‌دهد که نمی‌خواهد در سینمای ایران تبدیل به کلیشه شود و از بازی در نقش‌های متفاوت هراسی ندارد. بازیگری که بتواند با تکیه بر جزئیات پُرشمار ریزترین وجوه یک شخصیت پیچیده را درست از کار در بیاورد یقیناً آینده درخشانی دارد و به بازیگر بزرگی بدل خواهد شد.