بایگانی‌ها

چرا آنقدر جدی ؟!

جوکر پدر می‌شود
جوکر پدر می‌شود

دنیای تصویرآنلاین-شوخی نیست. «جوکر» بخت بلندی برای اسکار دارد.هیث لجر پس از مرگ خود برای این نقش اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را برد تا در تاریخ اسکار نامش بماند. حتی اسکار به بتمنِ تیم برتن که جوکرش با بازی جک نیکلسون اغراق آمیز می‌نمود، بی‌لطف نبود و  اسکار بهترین طراحی صحنه را اهدا کرد.

عکس‌های منتشر شده از خواکین فینیکس- جدیدترین جوکر- دیوانگی  او را به خوبی به نمایش می‌گذارد.

اولین رونمایی از «جوکر» در جشنواره ونیز در بخش مسابقه خواهد بود. تاد فیلیپس کارگردان فیلم که با ساخت «خماری» به شهرت دست پیدا کرد، درباره جشنواره ونیز می‌گوید:« یک رویداد بزرگ است.»

حال چرا «جوکر» ساخته تاد فیلپیس را باید شانس مهمی در اسکار بدانیم:

یک-به طور رسمی مهر تایید از جشنواره های مهم را گرفت: یک نکته بامزه: آخرین باری که جایزه اسکار بهترین فیلم به اثری اهدا شد که در هیچ  جشنواره‌ایی به نمایش درنیامده بود، فیلمی از مارتین اسکورسیزی به نام «جدا افتادگان»(2006) است. تام اونیل یکی از کارشناسان سینمایی عقیده دارد که اگر می‌خواهید فیلم‌تان مورد توجه رای دهندگان جوایز قرار بگیرد باید در جشنواره تورنتو و ونیز آن را به نمایش بگذارید.

از یک منظر «جوکر» بیشتر به «شوالیه تاریکی» شباهت دارد تا فیلم‌های ابرقهرمانانه‌ایی چون «زن شگفت انگیز»یا «آکوامن».چرا که شخصیت مشهوری از کتاب‌های مصور را به شیوه‌ای متفاوتی می نگرد.

دو: نشانه‌هایی از سینمای کلاسیک اثر می‌گذارد

تریلر «جوکر» ادای دینی به سبک فیلمسازی دهه هفتاد دارد.این ادای دین می‌تواند رای دهندگان مسن آکادمی علوم هنر سینمایی را خوش بیایید. رای دهندگانی که در جوانی فیلم‌های «بعدازظهر نحس»،«شکارچی گوزن» و «محله‌چینی‌ها» را دیده‌اند. از یک جهت «راننده تاکسی»(منبع الهام فیلم) و «جوکر» به هم شباهت دارند.شخصیتی که آرام آرام غرق  و کاملا منطق از او حذف می‌شود.

سه-خواکین فینیکس افتخاری برای اسکار است

او ایفاگر نقش آرتور فلکِ دردسرساز با آن خنده های متمایزش است. تاد فیلیپس می‌گوید 97 درصد فیلم، خواکین است.

شاید بتوان بازی فینیکس را با دانیل دی –لوئیس مقایسه کرد که کاملا در قالب نقش فرو می‌رود.این ویژگی می‌تواند مردم را معذب کند یا به نظر عجیب و غریب بیاید.

خواکین فینیکس اسکاری ندارد هرچند که تاحالا سه بار نامزد دریافتش بوده است.

چهار-جوکر به سبک و سیاق خودش محبوب اسکار است

 

هالیوود ضدقهرمان محبوب کم ندارد  از هانیبال لکتر ،نورمن بیتس گرفته تا دارت ویدر. جوکر نیز یکی از محبوبترین ضدقهرمانان هالیوود است. آمیختن نبوغ فینیکس با این شخصیت راهنمایی برای کسب جایزه است!

پنج-سود جوکر از ذهنیت پوپولیستی اخیر اسکار!

«بلک پنتر» تحولی فرهنگی ایجاد کرد و پیروزی بزرگی برای  فیلم‌های برگرفته از کتاب های مصور بود چراکه نامزد جایزه دریافت اسکار بهترین فیلم شد. این اتفاق افق کوچکی را برای موفقیت «جوکر» در اسکار می‌گشاید.