بایگانی‌ها

کارگردانی یعنی شعبده‌بازی

کارگردانی یعنی شعبده‌بازی
کارگردانی یعنی شعبده‌بازی

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم کریستوفر نولان بیش از هر فیلمساز زنده‌ی دیگری به یک ستاره شبیه است. فیلمسازی که منتقد کم ندارد اما طرفداران پرشمارش به او همچون یک ستاره نگاه می‌کنند. نولان امسال برای اولین بار برای «دانکرک» نامزد اسکار جایزه بهترین کارگردانی شده و فیلمش را بیش از هر زمانی در آکادمی تحویل گرفته‌اند.

به بهانه موفقیت «دانکرک» با کسب 8 نامزدی اسکار، کریستوفر نولان در پادکست مشهور پلی‌بک ورایتی به گفتگو پرداخته و در این پادکست به نکته جذابی اشاره کرده، نکته‌ای که خیلی از منتقدان او درباره اساس نگاهش به سینما گفته‌اند. نولان درباره شباهت سینما و شعبده‌بازی چنین می‌گوید: «تجربه غافلگیرانه‌ی فیلم بخش مهمی از لذت کار سینما است. واقعا همین‌طور است، انگار که تماشاگر را در شوی شعبده‌بازی قرار داده‌ای. تو به‌عنوان کارگردان باید شعبده‌باز باشی و برای  به نتیجه رسیدن تردستی‌هایت جلوتر از زمان اجرا نقشه بکشی تا سر وقت به اجرا در بیایند و ببینی که تماشاگر در زمان واقعی آنها را تجربه می‌کند.»