بایگانی‌ها

کارگردان بزرگ از سینما ناامید شده؟

کارگردان بزرگ از سینما ناامید شده؟
کارگردان بزرگ از سینما ناامید شده؟

احتمالا از نظر عموم مردم و مخاطبان سینما، آخرین کسی که سینما را رها کند مارتین اسکورسیزی خواهد بود. کارگردانی که عشق جنون‌آمیزش به سینما زبانزد است و خودش هم حکم دایره‌المعارف گویای هنر هفتم را دارد. اما انگار کار به جایی رسیده که اسکورسیزی 73 هم دیگر چندان حوصله‌ای برای سینما ندارد.

اسکورسیزی چند روز قبل در جریان نشست مطبوعاتی فیلم جدید «سکوت»، درباره‌ی سینما در دنیای امروز اظهارات متفاوتی داشته است:

« الان دیگر همه جا پر شده از فیلم و عکس. در حالی که قبلا سینما محدود می‌شد به یک بنای خاص و یا در تلویزیون می‌توانستید فیلم و هر چیز دیگری را تماشا کنید. باید بگویم که در دو سه سال گذشته خیلی از فیلم‌های جدید را ندیده ام. یعنی از جایی به بعد با خودم گفتم که دیگر بس است، چون این فیلم‌ها هیچ معنایی ندارند. ما به طور کلی در دنیایی زندگی می‌کنیم که اشباع شده از تصاویر بدون معنی. حتی کلمات هم دیگر معنای سابق خود را نمی‌دهند و دچار تغییر و قلب شده اند. پس در این شرایط معنا چه می‌شود؟ حقیقت چیست؟ انگار باید تمام چیزهایی که بهشان باور داشتیم را فراموش کنیم…»

علاوه بر اسکورسیزی که امسال با «سکوت» یکی از مهم‌ترین فیلم‌های کارنامه‌ی خودش را ساخته، پدرو آلمودوار هم در گفتگویی دیگر اعلام کرده که فیلم‌های جدید کیفیت سینمای سابق را ندارند و کمتر اثری را مانند فیلم‌های مطرح دهه‌ی شصت و هفتاد میلادی می‌بینیم.